إدارة العلاقات العامة للهوية الوطنية في المعارض الدولية
دراسة تحليلية لصفحة معرض أكسبو 2020 عبر الانستغرام
DOI:
https://doi.org/10.33282/abaa.v16i65.1214الكلمات المفتاحية:
أكسبو، العلاقات العامة، المعارض الدولية، الهوية الوطنيةالملخص
يهدف البحث إلى دراسة كيف تستثمر العلاقات العامة المناسبات الدولية لإدارة وتسويق الهوية الوطنية للدولة عبر المنصات الإعلامية الرقمية، وقد اعتمد الباحثان على تحليل الصفحة الرسمية لمعارض (أكسبو2020) عبر انستغرام، وتم استخدام المنهج المسحي، وأداة تحليل المحتوى الكيفي، واعتمدا اسلوب الحصر الشامل لتحليل الصور الخاصة بالرموز الوطنية لدولة الامارات والتي بلغت (862) منشورًا.
توصل البحث إلى جملة نتائج أهمها: إن إدارة العلاقات العامة ركزت باختصار على الفلسفة الوطنية للدولة في الشعار الأيقوني المصور، واعتمدت على مجموعة من الرموز الحضارية والثقافية، والسياسية، والتأريخية، والجغرافية، والعسكرية في إدارة الهوية الوطنية، فكانت حريصة بأن تذكر أكبر عدد من الرموز لتكون تغطيتها شاملة لتراثها الحضاري القديم، كما وأوصى البحث إن دراسة الهوية الوطنية من الدراسات التي يجب إعطائها حيز في البحوث الأكاديمية؛ للخروج بنتائج دقيقة تعطينا فهم عميق عن دور العلاقات العامة في تسويق الهوية الوطنية، على أساس إنّ الهوية هي المرحلة الأولى من مراحل بناء السمعة.
المراجع
Al-Ittihad News Centre. (2021, 30 August). Expo Gates...a passage to the future. https://bit.ly/3vVndMq
Al-Ittihad News Centre. (2022, April 8). Dyeing clothes...inherited fingerprints. https://bit.ly/3Vch0pZ
Al-Kazemi, Inam. (2021). What is the significance of geometric shapes when designing a logo? https://bit.ly/3dztVyQ
Al-Kutbi, Ahmed Muhammad Mubarak Daghish. (2022). The role of public relations activities in enhancing national identity among the Emirati external public (an applied study on the Federal Authority for Identity and Citizenship in Dubai). Journal of the Faculty of Arts, Mansoura University, 70(70), 1-1. https://doi.org/10.21608/artman.2021.83995.1180
Al-Madani, Sherine Ezzat Ishaq. (2021). The complementary relationship between logo design and the visual identity of children’s magazines as a design input for educational stories. Research in artistic education and the arts, 21(2), 210-221. https://doi.org/10.21608/seaf.2021.172309
day, Gulf in a. (2021, October 20). The streets and squares of Expo tell the history of the Emirates. https://bit.ly/3OuT8df
Dubai Media Office. (2016, July 27). Saruq Al-Hadid: A Civilization of Thousands of Years Saruq Al-Hadid is an ancient civilization. https://bit.ly/3dyA26u
Emirates Today. (2021, 4 October). Al Wasl Dome...at Expo 2020...How were they able to build it?! https://bit.ly/48RlsP7
Emirates Today. (2022, April 1). Expo Dubai sheds light on the future of handicrafts. https://bit.ly/3Urj50N
euronews. (2021, October 4). The UAE adopts the "falcon" in the design of its pavilion at Expo 2020 Dubai. https://bit.ly/494DKfo
Expo 2020 Dubai. (2023, March 31). Getting to know Expo: An overview of the International Expo exhibitions. https://bit.ly/3DL3HEh
Farijuna. (2023, September 14). The story of the flag of the United Arab Emirates. https://bit.ly/42mLrLP
Fursa. (2021). Meanings of colors in design: What are the meanings of colors in design? https://bit.ly/3TBwt1T
May biut. (2024, March 14). Traditional clothing in the Emirates... a living heritage and a symbol of pride. https://bit.ly/49LsdCy
Ministers, Council of. (2023, September 14). Prime Minister, biography. https://bit.ly/42s5tnX
Muhaisen, Enas. (2015a, August 30). Camels in the Emirates have a distinguished status and ancient heritage. https://bit.ly/3UmlBph
Muhaisen, Enas. (2015b, September 6). The falcon... a symbol of pride and the guardian of the sky. https://bit.ly/42x18QI
municipality, Dubai. (2023, September 13). Saruq Al-Hadid. https://bit.ly/3DMLp5z
Nawaem. (2021). What does the color gold symbolize. https://bit.ly/3TauU9C
Othman, Islam Ahmed. (2020). The effectiveness of communication activities of international public relations in diplomatic organizations in marketing national identity. Egyptian Journal of Public Opinion Research, 19(2), 455-529. https://doi.org/10.21608/joa.2020.144404
Perdini Idola, Putri، Ellisha, Nasruddin و، Juliana Abdul, Wahab. (2017, 2017/11). Defining the Concept of national Identity in Post Modern Society. Proceedings of the 3rd International Conference on Transformation in Communications 2017 (IcoTiC 2017),
Property Finder. (2022, August 28). The story behind the Expo 2020 logo. https://bit.ly/3VsHGmj
Suwaidi, Wafaa Al. (2015, 5 January). Military uniforms acquire identity and promote obedience. https://bit.ly/48WnIo4
Wang, Jian (Jay). (2020, March 24). Nation branding and World Expos. https://www.bie-paris.org/site/en/latest/infocus/entry/nation-branding-and-world-expos
التنزيلات
منشور
إصدار
القسم
الرخصة
الحقوق الفكرية (c) 2024 الباحث
هذا العمل مرخص بموجب Creative Commons Attribution 4.0 International License.