The Persuasive Methods of ISIS in Recruiting Individuals (Scientific Approach)

Authors

  • ahmed abd almajeed University of Baghdad/ College of Mass-Communication

DOI:

https://doi.org/10.33282/abaa.v8i31.170

Keywords:

The Persuasive Methods, ISIS, Recruiting Individuals, Scientific Approach

Abstract

The rapid success and the field dilation of Daish organization in both Iraq and Syria make academic institutes and research centers to pay attention to its propaganda means to gain its public opinion, and to further investigation about new methods employed by this organization to disseminate its messages to the public, particularly young people in large areas of the world. This organization uses traditional propaganda techniques on psychological war and its levels, social network sites and platforms that are distributed online. This study seeks to expose more persuasive methods used by the organization to gain multiple classes of society and to disseminate its extremist ideological thoughts. It also studies the psychological operation and mental deception to achieve its goals and strengthens its presence on the occupied areas. This research also focuses on other Daish’s propaganda efforts comparable with the deceptive nature of such terrorist organizations, generally like propaganda of clash between the groups or different social classes, agitation of enthusiasm passion, the use of new electronic technologies of illustration to increase the psychological impact depending on the expertise and funds are obtained in different ways. The study found a number of conclusions, including:
The study concludes with the following results:
1- Daish organization realizes the importance and power of media to gain public opinion, supporters and sympathizers since the beginning of its appearance representative by Abu Musab al-Zarqawi
2- Daish has additional power factors after its dilation and occupied cities in Iraq and Syria as a result of the growth of its financial resources and it polarizes new technical experts.
3-The propaganda system of Daish uses various recruit techniques and psychological operations to make youth, women and children be involved to expand its supporters by which it implement special armed operations
4- Daish has used the preachers, imams of mosques, social networking sites, info graphics, and electronic forums as a means to implicate recruits and teach them ways of belonging to this organization as well as how to make explosives via the internet.
5- It owns several propaganda arms forming the skeleton of its electronic arms including productive and audio-visual centers as well as publications like Dabiq magazine, Alshamilha magazine, and Khansa magazine.
6- Daish organization depends not only on mass communication through its new and traditional means, but also uses direct means of persuasions by training preachers and some individual practices to raise enthusiasm and passion by using the normal cassette or compact disk ( CD).
7- It uses the deceptive style and bright words to create a historical depth of its formation and show an alleged link of caliphate with the Islamic caliphate in the era of the Prophet Muhammad and his Caliphs.
8- Daish relies on persuasive techniques of psychology in order to lure young people and women, to recruit its supporters.
9- Daish shows the children, who call them cubs caliphs, in its propaganda through a series of short films. These cubs› caliphs are involved in military, field, and psychological training programs.

References

1- جيم موير- تنظيم الدولة الاسلامية- القصة الكاملة- بي بي سي نيوز، يوم 27/4/2016 وللمزيد انظر: (شعبان الشمري، نظرية التفكيك للنص الديني عند العقل التكفيري، بيروت: مركز الحجاز الدولي للدراسات الاسلامية، 2014) كما ينظر الى: (متاهة الحاكمية- اخطاء الجهاديين في فهم ابن تيمية، بيروت: مركز دراسات الوحدة العربية، 2015).
2-عمر فاروق، داعش سفراء جهنم، القاهرة: كنوز للنشر والتوزيع، 2015 ص 15.
3-عبد الحليم حمود، اعلام القاعدة واساليب الجهاد الاعلامي، بيروت: مركز الدراسات والترجمة 2010، ص116.
4-هشام الهاشمي، عالم داعش، لندن: دار الحكمة للنشر والتوزيع، 2015، ص 27.
5-عمر فاروق، مصدر سابق، ص32.
6-عبد الباري عطوان، الدولة الاسلامية- الجذور، التوحش، المستقبل، بيروت: دار الساقي، 2015، ص 30.
7- انظرالتغطية الاعلامية لهذا الهجوم وتداعياته للمدة من 1-28 كانون الثاني 2016.
8-مسؤولون في اقليم كردستان ابلغوا الباحث بذلك. اتصال هاتفي مع احدهم مساء يوم 12/4/2016.
9- بي بي سي- يوم 17/4/2016
10- السومرية نيوز، السبت 16/4/2016.
11- الوطن السعودية- عدد يوم 8/5/2016.
12- الفريق الركن حامد سالم الزيادي، الحرب النفسية- تأثيراتها والنتائج المترتبة عليها والوسائل المستخدمة لشنها، بغداد: دار الجواهري للنشر والتوزيع، 2016، ص 81- 82.
13- باتريك كوكرن، الجهات الخاصة المانحة من دول الخليج النفطية تساعد في تمويل رواتب 100 الف مقاتل من داعش، صحيفة الاند بندنت البريطانية، 22 /2/2015، نقلاً عن: حصاد البيان، حزيران 2015، الحلقة 1 بغداد: مركز البيان للدراسات والتخطيط، ص 182.
14- جيم موير، مصدر سابق.
15- بي بي سي، السبت 23/4/2015.
16-الوطن السعودية، 5/10/2015.
17- عبد الحليم حمود، مصدر سابق، ص 159.
18- المصدر ذاته، ص 147.
19- الوطن السعودية 8/5/2016، مصدر سابق.
20- موقع راديو سوا، يوم 14/8/2016.
21- عبد الحليم حمود، مصدر سابق ص 43.
22- الموقع الالكتروني لرئاسة الجمهورية يوم 13/4/2016.
23- ابو غريب والارهارب والميديا قراءات في اوراق اعلامية، تحرير وترجمة: أمير دوشي، بغداد: دار الينابيع للطباعة والنشر والتوزيع، 2010، ص 106.
24- رويترز يوم 22/4/2016.
25- (الزمان)- طبعة العراق- عدد يوم 14/4/2016.
26- باتريك كوبيران، داعش عودة الجهاديين، ترجمة ميشلين حبيب، بيروت: دار الساقي، 2015، 41.
27- -(الوطن) السعودية 25/2/2015.
28- 2015 / 11 / 20، mois abusoloh, http: neomam.com, وللمزيد عن اهمية هذه الرسوم راجع: mark smicik las, the power of lnfographics, usa, lndiana: que, 2012
29- عبد الرحمن عربي وآخرون، العرب والاعلام الفضائي، بيروت: مركز دراسات الوحدة العربية، سلسلة كتب المستقبل العربي 34، 2004، ص 24.
30- سامية ابو النصر، الاعلام والعمليات النفسية في ظل الحروب المعاصرة واستراتيجية المواجهة، القاهرة: دار النشر للجامعات، 2012، ص 64.
31- انظر تفاصيل ذلك في تقرير اعده من محافظة نينوى: خدر خلات (الصباح الجديد) البغدادية، عدد يوم 10/4/2016.
32- محمد شفيق غربال، الموسوعة العربية الميسرة، بيروت: دار الشعب ومؤسسة فرانكلين للطباعة والنشر، 1965، ص 766.
33- سامية أبو النصر، مصدر سابق، ص 50.
34- للمزيد انظر: (اكرم فرج الربيعي- وسعد معن الموسوي، الاعلام والمنظومة الأمنية- رؤية تحليلية في الاعلام الامني التخصصي، بغداد: دار انس للتصميم والطباعة، 2014، ص 68-69.
35- ميشال لويس روكيت، الشائعات، ترجمة: وجيه أسعد، دمشق: دار البشائر للطباعة والنشر والتوزيع، 1994، ص 18.
36- الفريق الركن حامد سالم الزيادي، مصدر سابق، ص 84.
37- صحيفة ايلاف الالكترونية، 3/8/2015.
38- هيا بلوم اشبال الخلافة – اطفال داعش، نقلاً عن: حصاد البيان جـ 2، بغداد: مركز البيان للدراسات والتخطيط، آب 2015، ص 161.
39- المصدر ذاته، ص 165.

Downloads

Published

2019-01-23

Issue

Section

Articles

How to Cite

abd almajeed, ahmed. (2019). The Persuasive Methods of ISIS in Recruiting Individuals (Scientific Approach). ALBAHITH ALALAMI, 8(31), 87-106. https://doi.org/10.33282/abaa.v8i31.170

Publication Dates

Similar Articles

131-140 of 224

You may also start an advanced similarity search for this article.