The Boundary between Advertisement and Mass Media Overlapping Levels in the Press (The Case of Iraq)
DOI:
https://doi.org/10.33282/abaa.v6i23.289Keywords:
Advertisement, Mass Media, Press in IraqAbstract
The advertisement is important in maximizing the resources of journalistic institutions. It helps them to perform their duties and also establishes their independence. However, this type of communication has often overlapped with other types of communication, including media and publicity.
Those in charge of the press bear responsibility in this regard, as some of them harness the advertisement for personal purposes; or detrimental to media content. Many communication authorities have drawn attention to the danger of confusing the concepts and levels of the three activities and have moved towards establishing rules to reduce overlap between them.
The aim of this research is to try to disengage the concept of advertising, media, and propaganda; and to develop a comprehensive vision for each of them to push the newsmen to distance themselves from falling into the trap of misleading readers through the messages contained in each activity; as well as to avoid the misleading pattern in the ads hidden behind the media or convert any of them to a deceptive or ambiguous communication pattern for the public as it might happen using propaganda activity.
As for the choice of the situation in Iraq, the research considers that such situation has a specificity that requires study from the perspective of its transition from the era of media power or the central experience in the management of media to uncontrolled openness of frameless laws, especially after the stormy change that took place on April 2003.
The research believes that the overlap between the three levels of communication seemed deeper and broader, which requires scientific treatment to help those involved in communication; or those involved in press sector, to qualify themselves so that there is no direct threat to their profession or a danger facing the greatness of the message they perform as a result of the lack of boundaries between advertising, media, and publicity .
The research monitored through studying the case of Iraq that the levels mentioned are not clear in terms of function and concept in the minds of some of those involved in communication. Such a situation requires some work of rehabilitation concerning their field. The study, moreover, found that some forces of political and economic finance intervene in order to influence the press through a kind of propaganda paid to threaten the press distracting it from its professional ethics.
The study sees that some governmental institutions perform a pressure on newspapers to drive them to shine their image or to wage a media war against the newspapers that refuse to submit to such reason.
Some private sectors, moreover, intend, deliberately, to adopt selectivity in distributing the advertisements under pressure, or allegations of third parties with what contradicts the standards of publishing.
References
2- نعوم تشومسكي، ماذا يريد العم سام؟، تعريب عادل المعلم، (القاهرة: دار الشروق، 1998)، ص55- 56.
3- محمد الصافي، الخطاب الاشهاري والدعاية السياسية، (تونس: مجلة علامات، العدد7، 1997)، ص73.
4- Ewin, Advertising and the Development of consumer society "in American popular Culture Wisconsin University press, 1990,p90.
5- بشأن دور وسائل الاعلام في تكوين الاتجاهات وتغيرها راجع: جيهان احمد رشتي، الاسس العلمية لنظريات الاعلام، (القاهرة: دار الفكر العربي، 1978)، ص613 ومابعدها.
6- جيرار لانيو، سوسيولوجيا الاعلان، تعريب د. خليل احمد خليل، (بيروت: منشورات عويدات، 1996)، ص24.
7- نعوم تشومسكي، ماذا يريد العم سام؟، مصدر سابق، ص57.
8- علي حسين طوينة، بعض محاور التضليل الاعلامي التي اعتمدتها وسائل الاعلام الامريكية قبل ام المعارك واثناءها، (بغداد: وزارة الثقافة والاعلام، 1994)، ص38، وWilliam Domhoff, who rules Amaricanow? A view for the , 80 s, prentice , Hall, New Jersey , 1963, p109.
9-Http: liencata. msn. Com/index/concise index/ 46/04, A A000. htm? Z=:18dr=1.jan.31.2000.
10- محمد عبد العزيز ربيع، صنع السياسة الامريكية والعرب، (عمان: دار الكرمل للنشر والتوزيع)، 1990، ص156.
11- جون آرز ماكارثر، الجبهة الثانية – التضليل الاعلامي في حرب الخليج، ترجمة محمود برهوم ونقولا ناصر، (عمان: دار الفكر للنشر والتوزيع، 1993)، ص139- 150.
12- مصطفى الدباغ، الخداع في حرب الخليج – معركة الاعلام، (عمان: مكتبة الرسالة الحديثة، 1993)، ص46.
13- جون آر. ماكارثر، مصدر سابق، ص122.
14- موريس كروزيه، تاريخ الحضارة العام، المجلد السابع، ترجمة اسعد داغر، (بيروت: منشورات عويدات، ط2، 1987)، ص93.
15- انظر تصريحات مادلين اولبرايت في نادي الصحافة القومي في واشنطن في 6/8/1997.
16- بشأن ميل المجتمع الامريكي للاسهام في سهولة الانقياد انظر: جورج كاتب، المحيط الداخلي، ترجمة د. علي حسين عجاج: د.فاروق منصور، (عمان: دار البشير – 1999)، ص267 ومابعدها.
17- سلام خطاب الناصري، الاثار السلوكية والاجتماعية لوسائل الاعلام الوافدة، (بغداد: الزوراء، العدد 73، 29/10/1998).
18- جابر عبد الحميد جابر و د. عماد الدين سلطان، مصدر سابق، ص161.
19- ياس البياتي، دراسات معاصرة في الاعلام والدعاية، (بغداد: دار الحكمة للطباعة والنشر، 1991)، ص182- 183.
20- رفيق سكري، دراسة في الرأي العام والاعلام والدعاية، (لبنان: جروس برس،1991)، ص110.
21- للمزيد عن الدعاية النازية انظر: حسن الحسن، الدولة الحديثة اعلام واستعلام، (بيروت: دار العلم للملايين، 1986)، ص230-231.
22- مصطفى الدباغ، الخداع في حرب الخليج – معركة الاعلام، (عمان: مكتبة الرسالة الحديثة، 1993)، ص59.
23- (الزمان) الطبعة الدولية، السبت 17/3/3012، ص20.
24- مرزوق عبد الحكيم العادلي، الاعلانات الصحفية – دراسة في الاستخدامات والاشباعات، (القاهرة: دار الفجر للنشر والتوزيع، 2004)، ص153
25. عبد العزيز حمد العويشق، الصحافة الاقتصادية .. الترويج ومواثيق المهنة، صحيفة (الوطن) السعودية عدد يوم الثلاثاء 19/2/2013.
26- د. نبيل الشريف، مقابلة مع الباحث في بغداد عام 1994.
27- مرزوق عبد الحكم العادي – مصدر سابق، ص187 ومابعدها.
28- كاظم عمران موسى وصفد حسام الساموك، الاعلام والتسويق الجامعي واستراتيجية الوصول الى المجتمع (بغداد: جامعة بغداد، 2012) ص15.
29- للمزيد بشأن السيناريوهات الخاصة بهذه الظاهرة راجع: محرز حسين غالي، صناعة الصحافة في العالم – تحديات الوضع الراهن وسيناريوهات المستقبل (القاهرة: الدار المصرية اللبنانية،2008) ص224 ومابعدها.
30- طلعت الزهيري، الاعلان بين العلم والتطبيق، (القاهرة: دار المعارف، د.ت) ص295.
31- طاهر موسى عطية، اساسيات التسويق والاعلان، (القاهرة: دار النهضة العربية، 1998) ص334
32- (الوطن) السعودية عدد يوم الاحد 3/2/2013
33- محمد سيد محمد، الغزو الثقافي والمجتمع العربي المعاصر، (القاهرة: دار الفكر العربي، 1994)، ص113.
34- من المفيد الاطلاع على تجارب ايجاد حدود لمنع تداخل الجانب التجاري مع اقسام تحرير الاخبار في: بيل كوفاتش وتوم روز شتيل، المبادئ الاساسية للصحافة، ترجمة فايرة حكيم واحمد منيب، (مصر: الدار الدولية للاستثمارات الثقافية، 2006)، ص75 ومابعدها.
35- بشأن ذلك راجع: حسن عماد مكاوي، اخلاقيات العمل الاعلامي – دراسة مقارنة (القاهرة: الدار المصرية اللبنانية، 2006) ط 4، ص327 ومابعدها.
36- للمزيد راجع: اخلاقيات الصحافة: النقاش العالمي، ترجمة عبد الرحمن أياس (واشنطن: المركز الدولي للصحفيين، (2003) ص.2 وما بعدها.
37- غالي شكري، ازمة الصحافة العربية في الغرب، (القاهرة: مجلة الدراسات الاعلامية، ابريل 1987، المركز العربي للدراسات الاعلامية، العدد 147) ص9.
38- صحيفة الصباح البغدادية، عدد يوم 26/3/2005.
39- جليل وادي، الاعلام العراقي وتشكيل ثقافة التغيير – المعوقات الذاتية، (بغداد: مجلة تواصل، السنة السادسة العدد 53 كانون الثاني 2013) ص33.
40- في الولايات المتحدة كان عدد الصحف اليومية 2600 صحيفة عام 1909 وتراجع الرقم عام 1955 الى 1785 اي اكثر من الربع وبدت نهاية صحف كثيرة مظلمة بسبب افتقارها الى التحويل اللازم. ويبلغ عدد الصحف اليومية في دول العالم 7680 توزع 365 مليون نسخة لكل الف قارئ راجع: (رادي فاسيليف، الحالة الاجتماعية للصحفيين، ترجمة جورج يوسف الشماس، (بيروت: اتحاد الصحفيين العرب، مؤسسة بترا للطباعة، 1982).
41- صحيفة الصباح الجديد البغدادية، عدد 26/3/2005 كما ينظر الى سلسلة من الافتتاحيات كتبها رئيس تحرير الصحيفة منتصف اذار 2005 بشأن ازمة التحويل في الصحف المستقلة.
42- صحيفة المؤتمر البغدادية، عدد يوم 23/3/2005.
43- تتوجه معظم وسائل الاعلام الى تنافس شديد قد يطيح بعضها او يهددها احياناً بسبب الاعلانات. وفي فرنسا مثلاً وصلت ميزانية الاعلان للعام 2003-2004 الى 1،18 مليار يورو فيما وصلت في الولايات المتحدة الامريكية الى اضعاف هذا الرقم.
44- تدفع صحيفة يومية مثل (الزمان) نحو 50 الف دولار اجور طبع شهرية لها في مطبعة غير حكومية هي شركة مطبعة الاديب البغدادية.
45- جليل الوادي – مصدر سابق، ص32.
46- الباحث يرأس تحرير (الزمان) طبعة العراق منذ نيسان 2003. وقد واجه محاولات احتكار الاعلانات عملت بعض الشركات عليها وخضعت صحيفة (الصباح) الحكومية لها في وقت سابق من قبل شركة نور الصباح لصاحبها السيد احمد مالك الهيمص.
47- احمد عبد المجيد، صحافة بلد ملتهب- ازمتا التمويل والمسؤولية المهنية في الصحافة العراقية (بيروت: الدار العربية للعلوم ناشرون، 2009)، ص33.
48- صحيفة (الصباح) البغدادية، عدد يوم 28/3/2005.
49- عزيز السيد جاسم، مبادئ الصحافة في عالم التغيرات (بغداد: دار آفاق عربية للصحافة والنشر، سلسلة آفاق، 1985)ص15.
49- انظر على سبيل المثال: افتتاحيات (المدى) البغدادية ليوم 24/12/2005 و(الصباح الجديد) في اليوم التالي وكذلك مقالة (الزمان) على الصفحة الثالثة ليوم 25/1/2006.
51- حسين العتبي، عولمة الاعلام وثقافة الاستهلاك، (بغداد: مجلة تواصل، هيئة الاعلام والاتصالات، الصفحة السادسة-العدد 53، كانون الثاني 2013) ص42-43.
52- الواقعة تمت بحضور الدكتور عدنان ابو السعد يوم 4/3/2012 وقد استمع الى نص الحوار الهاتفي مع المعلن.
53- هاني الرضا ورامز عمار، الرأي العام والاعلام والدعاية (بيروت: المؤسسة الجامعية للدراسات والنشر والتوزيع، 1998) ص118.
54- ينظر على سبيل المثال: البينة الجديدة عدد يوم الثلاثاء 5/2/2013 وكذلك عدد يوم الاحد 17/2/2013.
55- J.A.C Brown, Techniques of persuation, Hamondworth: penguin
56- هاني الرضا ورامز عمار، مصدر سابق، ص144.
57- احمد المغازي، التذوق الفني والفن الصحفي الحديث(القاهرة: الهيئة المصرية العامة للكتاب، 1984) ص296.
Downloads
Issue
Section
License
Authors retain copyright and grant the journal right of first publication with the work simultaneously licensed under a Creative Commons Attribution License (CC BY 4.0) that allows sharing the work with recognition of authorship and initial publication in ABBA journal.