The Interactive Relationship between the Formation Elements and their Implications in the Structure of the Television Image

Authors

  • مصطفى عبيد دفاك, م.د University of Baghdad/ College of Media

DOI:

https://doi.org/10.33282/abaa.v10i39.72

Keywords:

Picture formation, Image structure, TV members and the formation, Motion levels

Abstract

The image of television dominates the cognitive and artistic motivations. It is the formulation of ideas and visions along with its documentary ability. It is the main element in television work as it is a story that is narrated in pictures. Therefore, attention to image building is a major point of gravity in the work structure as a whole. On the image is the element carrying all aesthetic and expressive values of news and information directly to the hints that work to stimulate and stir the imagination of the recipient to evoke mental images added to the visual images to deepen the meanings.
All visual arts carry elements and components that follow in a particular pattern to give special meanings and specific connotations. However, a person is more responsive to the images resulting from a certain consistency of the surface, shape, and blocks of objects because this harmony creates a sense of pleasure while the lack of such harmony causes with discomfort and indifference or even dissatisfaction and dislike as Herbert Reid put it. Therefore, the harmony in the arrangement and organization of the elements of television image leads to the creation of the state of engagement and autism with them and thus accept television work as a unit. From these facts, this research, which deals with the plastic structure of television image, is launched in an analytical study of the television work (bioot alsafeeh)

References

ابوديب ،كمال- فن الشعرية –مؤسسة الأبحاث العربية –بيروت -1987
2- ادمون جاك – تحليل الأفلام
3- اندرو،ج دادلي-نظريات الفلم الكبرى –ت-جرجيس فؤاد-الهيئة المصرية للكتاب القاهرة 1987.
4- جانيتي،لوي دي –فهم السينما –ت- جعفر علي –دار الرشيد للنشر – 1981.
5- حسن ، طه –تجنيس السيناريو ، اطروحة دكتوراه،كلية الفنون الجميلة – جامعة بغداد -1996.
6- حيدر، كاظم –التخطيط والألوان –وزارة التعليم العالي – بغداد 1994.
7- ريتشارد ،ا، اينور –مبادئ النقد الأدبي – ت – مصطفى بدوي -1963.
8- رياض، عبد الفتاح – التكوين في الفنون التشكيلية – دار النهضة العربية – القاهرة 1973.
9- ريد، هربرت – معنى الفن –ت- سامي خشبة –دار الشؤون الثقافية –بدون تاريخ .
10- ريد،هربرت – حاضر الفن –ت- سمير علي –دار الحرية للطباعة – بغداد 1983.
11- روم ، ميخائيل –أحاديث حول الإخراج السينمائي –ت- عدنان مدانات –دار الفارابي-بغداد1981.
12- الزاهير ،عبد الرزاق –السرد الفيلمي قراءة سينمائية –دار توبقال المغرب 1994 .
13- ستولنتز،جيروم – النقد الفني –ت-فؤاد زكريا –مصر مطبعة عين شمس-1974.
14- سيفنسون،رالف –السينما فنا –ت-خالد حداد-دمشق –المؤسسة العامة للسينما -1993.
15- عبو، سمير–عناصر الفن –وزارة التعليم العالي –بغداد-ب.ت .
16- علي،سمير –الصورة في التشكيل الشعري –دار الشؤون الثقافية –بغداد-1992.
17- فارييه،الفن الإسلامي-ت-عفيف بهنسي-مطبعة وزارة الثقافة دمشق -1968.
18- فهيم، شوقي-لغة الصورة –مجلة الفن الإذاعي –العدد-24-1968.
19- قلبح،س، هاشمد الرحمن –جماليات اللون في السينما-القاهرة –الهيئة المصرية للكتاب 1975.
20- النحاس،هاشم –دراسات سينمائية –الدار الوطنية للتوزيع- العراق -1977.
21- م.بوجز/جوزيف-فن الفرجة على الأفلام-ت-وداد عبد الله –الهيئة المصرية للكتاب –مصر 1995.
22- مدانات،عدنان-بحثا عن السينما-دار القدس –بيروت 1975.
23- مارتن،مارسيل-اللغة السينمائية –ت-سعد مكاوي-المؤسسة المصرية للتأليف-1994.
24- مايو،بيير –الكتابة السينمائية - ت-قاسم المقداد-المؤسسة العامة للسينما-دمشق 1977.
25- ماشيللي،جوزيف-التكوين في الصورة السينمائية – ت-هاشم النحاس-الهيئة المصرية للكتاب1983.
26- ماشيللي،جوزيف-لغة التكوين في الصورة –ت-هاشم النحاس-مجلة السينما المصرية ع/13-1970.
27- مالنز،فريدريك-الرسم كيف نتذوقه-ت-هاشم الطائي-دار الشؤون الثقافية 1993.
28- مانس،آلان-الفن الأوربي الحديث-ت-فخري خليل –دار المأمون-بغداد-1990.
29- مولز،كرستيان-الوجود والفضاء وفن العمارة –ت-سمير علي-مطبعة الأديب –بغداد-1996.
30- ميتر،كرستيان- لغة السينما –ت-محمد علي –مجلة الثقافة الأجنبية –ع/3-1986.
31- نوبكر،ناتان-حوار الرؤية مدخل إلى تذوق الفن –ت-فخري خليل –دار المأمون –بغداد-1987.
32- نيلمز،هينبتج،الإخراج المسرحي،ت-أمين سلامة-مكتبة الانجلو المصرية –القاهرة -1961.
33- هيكل-فن الرسم –ت-جورج طرابيشي-دار الطليعة للطباعة –بيروت -1980.
34- وارن ،ميشيل-حرفيات السينما-ت-حليم طوسون-الهيئة المصرية للتأليف –مصر-1970.
35- وارن،بول-السينما بين الوهم والحقيقة –ت-علي الشوباني-الهيئة المصرية للكتاب-مصر -1972.
36- ييبجي ،تيوبليتز -إيقاع الكلمة جماليات اللغة السينمائية-ت-محمدهناء-مجلة الثقافة الأجنبية.1990.

Downloads

Published

2018-01-01

Issue

Section

Articles

How to Cite

دفاك م. ع. (2018). The Interactive Relationship between the Formation Elements and their Implications in the Structure of the Television Image. ALBAHITH ALALAMI, 10(39), 95-118. https://doi.org/10.33282/abaa.v10i39.72

Similar Articles

1-10 of 162

You may also start an advanced similarity search for this article.