This is an outdated version published on 2024-12-22. Read the most recent version.

Media and democracy between propaganda and incitement

Authors

  • Dr. Hameed Jaeed College of Mass Communication, University of Baghdad

DOI:

https://doi.org/10.33282/abaa.v1i2.445

Keywords:

Media, democracy, propaganda, incitement

Abstract

First: The entrance to media and democracy
The growth of the media and the development of its technologies are linked to the development of the democratic system and its political and mass institutions. In many cases, the technologies concerned were able to open the closed doors to the spread of democracy and broaden the base of its applications. As Dupre points out, “audio-visual has opened the image and sound after printing has opened the natural language” (1) to democratization. The generalization of the book, due to the development of printing, led to the transcendence of the Church's dominance in Europe, and the direct broadcasting and transmission of information enabled the media to transcend the domination of factional systems. On top of that and that, the development of media technologies has opened the coffers of human and social memory for the purpose of possessing knowledge, and how to translate it into a continuous daily action. It allowed us to see the shape of the earth, see the weather conditions and economic movement, see the political decision directly, and get to know better the data of the scientific and technical achievement (2).

References

الهوامش
(1) رجس دويرية، ميديولوجيا، ترجمة:
(2) م س ، ص
(3) من المعروف لدى وسائل الاعلام ان الرؤساء الامريكان كانوا يشاهدون وهم في البيت الابيض المعارك الحية التي تخوضها قواتهم بصورة مباشرة.
(4) بروخورف-الصحافة الاشتراكية-ترجمة اديب خضور، بيروت، 977،ص101.
(5) انظر:- احمد طاهر/ الاذاعة/مصدر سابق/ص111 - 112.
(6) ان مضمون اي رسالة اعلامية-دعائية-يتضمن احد الابعاد التالية:
أ- مضمون وصفي: اي شرح الحدث، او ما يحدث.
ب-مضمون تقويمي: اي تقييم الحدث.
ج- مضمون تحريضي: اي اعطاء تعليمات وتوجيهات بشأن الحدث. واذا طبقنا ذلك على كلمة عنصري لوجدنا انها ممكن ان تنطبق عليها جميع الابعاد في الرسالة في ان واحد فهي:
- وصف علمي لوضع معين.
- وهي تقويم ايجابي او سلبي لهذا الوضع (المعين) اي العنصري.
- وهي تحريض على دعم الوضع (المعين) او مقاومته.
ويضيف بروخورف بعداً اخر الى ذلك بصدد الوضع المعين او الموضوع الذي يتعلق بالحدث.
- انظر:بروخورف-الصحافة الاشتراكية - بيروت977/ص16.
وجورج كلاوس-لغة السياسة -دمشق 977/ص16.
(7) فرانس فابر الصحافة الاشتراكية-دمشق-1966/ص262.
(8) د. فخري الدباغ-غسيل الدماغ-بيروت-/ص19.
(9) د. حامد ربيع فلسفة الدعاية الاسرائيلية-مركز البحوث والدراسات الفلسطينية ص39.
(10) د. حامد ربيع-الدعاية الخارجية-طبع رونيو/القاهرة -ص97.
(11) جورج كلاوس- لغة السياسة. ترجمة ميشيل كيلو-دمشق 1977. ص1.
(12) د. حامد ربيع-نظرية الدعاية الخارجية-مصدر سابق، ص11.
(13) يوري شيركوفين-علم النفس الاجتماعي والدعاية-في علم النفس الاجتماعي/دمشق، ص38.
(14) المصدر نفسه/ص39.
(15) ف. ارشيموف -الطبيعة الموضوعية للانماط المقبوله-في علم النفس الاجتماعي/ص14.
(16) يوري شيكوفين، مصدر سابق/ص40.
(2) يوري شيكوفين، مصدر سابق/ص42.
(17) د. عبد الجبار ولي الاعلام والتنمية، مجلة الفنون الاذاعية ، عدد ود. اسماعيل صبري -العلاقات السياسية الدولية ، الكويت ص 284.
(18) غوبلز وزير الدعاية الالماني في حكم هتلر، واحد اهم منظري الدعاية في الحرب العالمية الثانية.
(19) د. حامد ربيع - نظرية الدعاية - مصدر سابق.
(20) انظر: -ريجس دوبريه، ميديولوجيا - يوري شيكوفين، م،س،ص35.
(21) حامد ربيع، م،س،ص
(22) ف.كوربينيكوف، تحليل مضمون المواد الدعائية، في مجموعة من علماء النفس، علم النفس الاجتماعي، ص99.
(23) ي.نوجين، الحديث الجماهيري، مصدر سابق، ص195.
(24) ب، ساكوسون العامل المعنوي في التاثير الدعائي، مصدر سابق، ص2071.
(25) روجيه غارودي، انظر: النظرية المادية في المعرفة، م.س.ص54-58.
(26) روجيه غارودي، النظرية المادية في المعرفة، م.س.ص 54 - 58.
(27) بروخورف، م.س.ص، 51.
(28) بروخورف، م.س.ص 52.
(29) جورج كلاوس، م.س، ص
(30) م.س.ص
(31) م.يانكوف، اليبيرنيتيك والاعلام،م.س.ص57.
(32) روجيه غارودي، النظرية المادية في المعرفة، م.س.ص54.
(33) ريجس دوبريه، م.س.ص140- 141.
(34) م. يانكوف، السيبيرنيتيك والاعلام، م.س.ص 61.
(35) تم الاعتماد في شرح العناصر الثلاثة: الوصفي، التقويمي، والتحريضي على جورج كلاوس بصورة رئيسية وخاصة القسم الاول ص7-60 (راجع المصادر).
(36) اخذ هذا الموديل عن جورج كلاوس.
(37) جورج كلاوس، مصدر سابق ص17.

المصادر
1- Car oline shrodes and others, Reading for Rhetoric, Third
edition, New york, 1975.
2- W. Ross winterowd, Rhetoric Asynthesis, New york, 1965.
3- A.J. Mackenzie, Propaganda Boom, London, 1938.
4- Tohn Waite Bowers, The Rhetoric of Agitation an control, London, 1971.
5- Virtor Reimann, The man who crateed Hitler: Josepb Goebbel, London, 1977.
6- Jacques Ellul, Propaganda: The formation of man's Attitudes, New york, 1965.
7- حامد ربيع، الحرب النفسية في الوطن العربي، بغداد، 1989.
8-جورج كلاوس، لغة السياسة، ترجمة ميشيل كيلو، دمشق، 1977.
9- مجموعة من علماء النفس، علم النفس الاجتماعي وقضايا الاعلام والدعاية، ترجمة نزار عبود السود، دمشق، 1978.
10- بروخورف، الصحافة الاشتراكية، ترجمة اديب خضور، بيروت، 1977.
11- احمد طاهر، الاذاعة والسياسة الدولية، القاهرة، 1980.
12- فرانس فابر، الصحافة الاشتراكية، ترجمة نوال الحنبلي، دمشق، 1966.

Downloads

Issue

Section

Articles

How to Cite

Jaeed, H. . (2020). Media and democracy between propaganda and incitement. ALBAHITH ALALAMI, 1(2), 19-41. https://doi.org/10.33282/abaa.v1i2.445

Similar Articles

1-10 of 296

You may also start an advanced similarity search for this article.

Most read articles by the same author(s)