Post-interactive communication A study to build a model for the flow of communication in social networking sites

Authors

  • D. Marlen Auwash Harmaz Board Of Trustees-Iraqi Media Network

DOI:

https://doi.org/10.33282/abaa.v14i55.864

Keywords:

Connection, Post-interactive, communication models, Social Media

Abstract

The issue of the research lies in the non-representation of the models developed for the communication process in the interaction and networking processes through social media, as the research sought to build a network model of communication according to the specific data and features of social media platforms in order to reach a special generalization to understand how the process of networking operates in cyberspace.

The researcher followed the analytical survey approach as she described the communication models outwardly in order to be able to build a networked communication model that represents the flow of post-reactive communication. Therefore, it has been named "Nebula - Sadeem" after the concept of post-space and cosmic galaxies in which is similar in meaning to the post-networked interaction that occurs in cyberspace.

The research concluded to form a communication model of the intermediate level, and it is classified within circular models with infinite spiral shape, which is represented by the verification of the hypothesis, which states that communication via social networking combines the linear and interactive models, considering the sender's access to the network and contact with another person The communication is linear and when the interaction occurs with its publications, the communication becomes circular (interactive).

As well as representing the process of symbolizing the meanings in a message that is being interacted with by individuals from different affiliations but share similar interests about the content provided at the original sending point. This interaction will lead to widening the connection in an infinite spiral circularly manner. The interaction of the users with the publication will move it from its original point to another point in the cyberspace. Subsequently, there will be a new process of interaction represented by a new spiral communication circuit that may be larger or smaller than the original circuit.

References

إبراهيم إبراش. (2010). المنهج العلمي وتطبيقاته في العلوم الاجتماعية. عمان: دار الشروق للتوزيع.

الفيروز أبادي. (2008). قاموس المحيط(6420) (الإصدار المادة 6420). القاهرة: الدار الحديثة للنشر والتوزيع.

اولجا جوديس بيلي ، نيكوكار نبتيير، باري كاميرتس، و آخرون. (2009). فهم الاعلام البديل. القاهرة: مجموعة النيل العربية.

بسام عبد الرحمن المشاقبة. (2013). الاعلام والسلطة. عمان : دار اسامة للنشر والتوزيع.

بسام عبد الرحمن المشاقبة. (2015). نظريات الاتصال. عمان: دار اسامة للنشر والتوزيع.

توماس صاموئيل كون. (1992). بنية الثورات العلمية. الكويت: دار العين للنشر.

جمال الاسدي. (2012). الدعاية والاتصال. دمشق: دار افكار للدراسات والنشر.

جمال سند السويدي،. (2014). وسائل التواصل الاجتماعي ودورها في التحولات المستقبيلة: من القبيلة الى الفيسبوك (الإصدار ط4). د.م: د.ن.

جورج بوشامب. (1987). نظرية المنهج. (ممدوح محمد سليمان، المترجمون) القاهرة: الدار العربية للنشر.

جورج كليبر. (2013). علم دلالة الانموذج: الفئات والمعنى المعجمي. (ريتا خاطر، المترجمون) بيروت: المنظمة العربية للترجمة.

جيل دولوز وفليكس غاتاري. (22 شباط, 2018). anfasse. تم الاسترداد من http://www.anfasse.org/2010-12-30-16-04-13/2010-12-05-17-29-12/5578-2014-08-31-16-07-50

حسني محمد نصر. (2015). نظريات الاعلام. بيروت: دار الكتاب الجامعي.

حسنين شفيق. (2011). الاعلام الجديد والاعلام البديل. د.م: دار فكر وفن للطباعة والنشر.

حسنين شفيق. (2013). علم نفس الاعلام الجديد. القاهرة: دار فكر وفن.

حسنين شفيق. (2014). نظريات الإعلام وتطبيقاتها في دراسات الاعلام الجديد. القاهرة: دار فكر وفن.

شافا فرانكفورت، و دافيد ناشيماز. (2004). طرائق البحث في العلوم الاجتماعية. (ليلى الطويل، المترجمون) دمشق: دار بترا للنشر.

صلاح قنصوه. (2007). الموضوعية في العلوم الانسانية عرض نقدي لمناهج البحث. بيروت: دار التنوير.

طريف شوقي محمد فرج. (2009). بناء العقلية البحثية لماذا وماذا وكيف نبني؟ القاهرة: مركز تطوير الدراسات العليا والبحوث للنشر.

عمر خالد المفسري. (2013). الاتصال الجماهيري والاعلام الامني. عمان: دار اسامة للنشر والتوزيع.

عيسى عبد الباقي. (2017). البناء النظري في بحوث الاعلام. القاهرة: خبراء الكتاب للنشر والتوزيع.

فاضل محمد البدراني. (2011). الاعلام.صناعة العقول . بيروت: منتدى المعارف.

فريد كامل أبو زينة. (2011). النموذج الاستقصائي في التدريس والبحث وحل المشكلات. عمان: دار وائل للنشر.

كامل خورشيد مراد. (2011). الاتصال الجماهيري والاعلام التطور الخصائص النظريات. عمان: دار المسيرة للنشر.

لينا جيوسي، عزمي بشارة، غاريت بورتر، و آخرون. (2012). ظاهرة ويكيليكس جدل الاعلام والسياسة بين الافتراضي والواقعي،2012 بيروت،. بيروت: المركز العربي للابحاث ودراسة السياسات.

مانويل كاستلز. (2014). سلطة الاتصال. (محمد حرفوش، المترجمون) القاهرة: المركز القومي للترجمة.

ماهر عودة الشمايلة ، و آخرون. (2015). الإعلام الرقمي الجديد. عمان: دار الإعصار العلمي.

محمد عبد الحميد. (2010). نظريات الاعلام واتجاهات التأثير (الإصدار ط3). القاهرة: مطبعة عالم الكتب.

محمد منير حجاب. (2010). نظريات الاتصال. القاهرة: دار الفجر للنشر والتوزيع.

موسوعة ويكيبيديا. (22 شباط, 2017). موسوعة ويكيبيديا. تم الاسترداد من https://ar.wikipedia.org/wiki/%D8%AC%D8%B0%D9%85%D9%88%D8%B1

مي العبدالله. (2010). نظريات الاتصال. بيروت: دار النهضة العربية.

نصيف فهمي منقريوس. (2009). النظريات العلمية والنماذج المهنية بين البناء النظري والممارسة في العمل مع الجماعات. القاهرة: مكتب الجامعي الحديث.

هادي نعمان الهيتي. (2007). في فلسفة اللغة والاعلام. بغداد: الدار الثقافية للنشر.

هاشم عبد الملك الدناني ، و سامية أحمد. (2016). مناهج بحوث الاتصال الحديثة. عمان: دار حنين.

وداد نجم عبود الدوغجي. (2020). معايير التقويم المنهجي في بحوث الاعلام: دراسة في بناء إنموذج تقويمي. عمان: ابصار ناشرون وموزعون.

وسام فؤاد. (12 11, 2007). الحوار المتمدن. تاريخ الاسترداد 1 4, 2020، من الحوار المتمدن: http://www.ahewar.org/debat/show.art.asp?aid=115099

ياتشيا بنكلر. (2012). ثروة الشبكات كيف يغير الانتاج الاجتماعي الاسواق والحرية. (فريج سعيد العويضي، المترجمون) الرياض: العبيكان للنشر.

يسرى خالد إبراهيم، و فاطمة عبد الكاظم حمد. (2012). نظريات الاتصال (الإصدار ط2). بغداد: دار النهرين للتوزيع.

References

Erkki, O., Meri, K., & Yrjö, N. (2014). Bit Bang 6: Future of Media. Filand , Unigrafia Oy: Aalto (University’s Multidisciplinary Institute of Digitalisation and Energy (MIDE).

Rheigold.H. (2002). Smart Mobs : the Next Social Revolution"How to recognize the future when it lands you". Cambridge: Pursuers.

- Ibrahim Ebrash. (2010). The scientific curriculum and its practices on social sciences. Amman: Dar AL-shoroq for distribution.

- Fairuzabadi. (2008). The Surrounding Ocean(6420) (edition 6420). Cairo: AL-Hadeetha for publication and distribution.

- Olga Guedes Bailey, Bart Cammaerts, Nico Carpentier and others. (2009). Understanding Alternative Media. Cairo: Group of Arabic Neil.

- Bassam Abdulrahman AL-mashaqba. (2013). Media and power. Amman: Osama for publication and distribution.

- Bassam Abdulrahman AL-mashaqba. (2015). Communication theories. Amman: Osama for publication and distribution.

- Thomas Samuel Kuhn. (1992). Structure of Scientific Revolutions. Kuwait: Al-Ain publications.

- Jamal AL-Assadi. (2012). Advertisment and Communication. Damascus. Afkar publications and distribution.

- Jamal Send Al-Sawidi: (2014). Social Media and Its role in Futuristic Changes: From Tribe into Facebook (Edition 4). D.M:D.N

- George Beauchamp. (1987). Curriculum Theory. (Mamdoh Mohammed Suleiman: Translators). Cairo: AL-Arabia for Publications.

- George Beauchamp. (1987). Curriculum Theory. (Mamdoh Mohammed Suleiman: Translators). Cairo: AL-Arabia for Publications.

- George Kleber. (2013). Semantics Model Categories and Lexical Meaning. (Rita Khatter, Translators) Beirut: Arabic Organisation for Translation.

- Gilles Deleuze and Felix Guattari. (22 of Feb, 2018). Anfasse. http:// www.anfasse.org/

-12-30-16-04-13/2010-12-05-17-29-12/5578-2014-08-31-16-07-50

- Husni Mohammed Nasser. (2015). Media Theories. Beirut: Al-Kitab Al

Jamiee.

- Hasanen Shafeeq.(2011). New and Alternative Media. D.M: Fikir and Faan for printing and publication.

- Hasanen Shafeeq.(2013). Psychology and New Media. Cairo: Fikir and Faan for printing and publication.

- Hasanen Shafeeq.(2014). Media Theories and Its Application On New Media Studies. Cairo: Fikir and Faan for printing and publication.

- Chava Frankfort and David Nachmias. (2004). Research Methods in the Social Sciences. (Layla Tawil, translators) Damascus: Pitra Publications.

- Salah Qenswah. (2007). Objectiveness in Human Science, Critical Display for Research Curriculum. Beirut: Tanweer Publications.

- Tareef Shawqi Mohammed Faraj. (2009). Creating Research Mentality: Why, What, and How we Create? Cairo: Research and Development Institution for Higher Education.

- Omar Khaled Al-Mufsari. (2013). Fanbase Communication and Security Media. Amman: Osama Publications and Distribution.

- Issa Abulbaqi. (2017). Theoretical Building in Media Studies. Cairo: Khobaraa Alkutab Publications and Distribution.

- Issa Abulbaqi. (2017). Theoretical Building in Media Studies. Cairo: Khobaraa Alkutab Publications and Distribution.

- Fadhil Mohammed Albudrani. (2011). The Media. Creating Mind. Beirut: Muntada Almaarif.

- Fareed Kamil Abuzina. (2011). Investigative Sample in Teaching, Research, and Problem-solving. Amman. Waael Publications.

- Kamil Khorshid Murad. (2011). Connecting with fanbase and Media of Development of Theoretical Characteristics. Amman: Amaseera Publications.

- Lina Jeyosi, Azmi Baslara, Gharet Porter, and Others. (2012). Wikileaks Phenomena: Media and Political Controversy between Electronic and Real World. Beirut: Arabic Institution for Research and Study of

Policies.

- Manuel Castells. (2014). Communication Power. (Mohammed Harfoosh, Translator) Cairo: National Institution for Translation.

- Maher Oda Alshamayla, and Others. (2015). New Digital Media. Amman: Al-Esaar AL Elmi.

- Mohammed Abdulhameed. (2010). Media Theories and Effects of its Direction (3rd Ed). Cairo: Alam Alkutub Printing.

- Mohammed Monir Hejab. (2010). Communication Theories. Cairo: Alfajir Publications and Distribution.

- Wikipedia. (22 of Feb, 2017). Retrieved from https://ar.wikipedia.org/ wiki/%D8%AC%D8%B0%D9%85%D9%88%D8%B1

- Maii Al-Abdulah. (2010). Communication Theories. Beirut: Alnahdha Al-Arabia.

- Nassef Farm Manqeryous. (2009). Scientific Theories and Professional Samples between Theory and Practice within working with Groups. Cairo: Maktab Aljami Alhadeeth.

- Hadi Nomaan Alhaiti. (2007). Within Linguistic Philosophy and Media. Baghdad: Althaqafiya Publications.

Hashim Abdulmalik Aldanani, and Samia Ahmed, (2016). Curriculum of Modern Communication Researches.

- Widad Najem Abud Aldoghaji. (2020). Measures of Systematic Calendar in Media Research: Study of Building A Calendar Example. Amman: Ebsar Publications and Distribution.

- Wisam Foad. (12 of November). Internet After Reaction and Directions of Developing Digital Media: Supervised Analytical Study. Retrieved on 1st of April 2020 through Ahiwar Almotamaden. http://www.ahewar.org/debat/ show.art.asp?aid=115099

- Yochai Benkler. (2012). The Wealth of Networks: How Social Production Transforms Markets and Freedom. (Farej Said Alawithi, Translator). Riyadh: Alobikan Publications.

- Yisra Khaled Ibrahim, and Fatima Abddulkadhim Hamad. (2012).

Communication Theories (2nd Ed). Baghdad: Alnahrain Publications.

Downloads

Published

2022-07-17

Issue

Section

Articles

How to Cite

Harmaz, M. A. (2022). Post-interactive communication A study to build a model for the flow of communication in social networking sites. ALBAHITH ALALAMI, 14(55), 57-76. https://doi.org/10.33282/abaa.v14i55.864

Publication Dates

Similar Articles

21-30 of 386

You may also start an advanced similarity search for this article.