CREATIVITY IN THE TELEVISION ADVERTISING MESSAGE AND ITS EFFECTIVENESS IN ATTRACTING THE ATTENTION OF THE RECIPIENT
(A research drawn from a Degree thesis)
DOI:
https://doi.org/10.33282/abaa.v12i47.517Keywords:
- creativity - advertising message - creativity in advertising - the effectiveness of creativityAbstract
Declaration has become today has an important and active and influential role in the recipient public life، and are concentrated advertising on the creativity component manufacture to attract his attention toward what to be announced from a variety products، and is dominated by television commercials tempo and imagination، and display them a variety of ways catches the attention and an impressive simulates the their senses of hearing and sight، to influence in the receiver and the public paid for purchase.
Through it crystallization the subject of our research on the importance of creativity in television advertising and effective for attracting the attention of the public towards the receiver advertised products، and influences it and pay for the purchase.
This included the topic of our research on the importance of creativity in television advertising and its effectiveness in attracting the recipient's attention towards the advertised products, influencing him and pushing him to buy.
And the importance of the research emerges as it clarifies an important aspect in the design of the advertising message, which is creativity. In addition, the aim of the research is to identify the creative strategies adopted in preparing and designing the advertising message.
This is descriptive research that describes media phenomena and the collection of facts and information about them. It also reached that the advertising message that adopts creativity attracts attention more than a simple, informative message.
References
المصادر باللغة العربية
احمد غنيم. (2008). الاعلان . مصر: المكتبة العصرية للنشر والتوزيع.
السيد بهنسي. (2007). ابتكار الافكار الاعلانية. القاهرة: عالم الكتب.
انعام حمدان محمود. (2006). المتغيرات المؤثرة في بنية تصميم الاعلان التجاري(رسالة ماجستير غير منشورة). بغداد، جامعة بغداد: كلية الفنون الجميلة.
ايناس رأفت شومان. (2009). التسويق وادارة الاعلان. عمان : دار الفكر ناشرون وموزعون .
بارك نعيمة. (ديسمبر ، 2011). الابتكار في الاستراتيجية الاعلانية واهميتها في جذب انتباه المستهلك. مجلة العلوم الاقتصادية وعلوم التيسير(10).
بشير عباس العلاق، و علي محمد ريابعه. (عمان). الترويج والاعلان التجاري: اسس- نظريات – تطبيق . 2007، دار اليازوري العلمية للنشر والتوزيع.
بشير العلاق. (2009 ). ادارة الحملات الاعلانية. عمان : دار اليازوري العلمية للنشر والتوزيع.
بلال خلف السكارنه. (2011). الابداع الاداري . عمان: دار المسيرة للنشر والتوزيع .
جعفر عاقل. (2007). الاشهار التلفزيوني: طبيعته والياته في التواصل . مجلة علامات(27).
جمال محمد غيطاس. (30 مارس، 2010). عصف ذهني: حول استراتيجية الابداع في تكنولوجيا المعلومات . (وزير الاتصالات، المحاور) صحفية الاهرام الرقمية- اليومي.
حنان شعبان. (2008). اثر الفواصل الاشهارية التلفزيونية على عملية التلقي: دراسة استطلاعية لجمهور الطلبة الجامعيين (مذكرة لنييل شهادة ماجستير في علوم الاعلام والاتصال) . الجزائر، جامعة الجزائر، كلية العلوم السياسية والاعلام: قسم علوم الاعلام والاتصال.
سامي عبد العزيز، و صفوت العالم. (1999). مقدمة في الاعلان. القاهرة: مركز جامعة القاهرة التعليم المفتوح.
سعد علي ريحان المحمدي. (2011). استراتيجية الاعلان والاتجاهات الحديثة في تطوير الاداء المؤسسي . د.م: د.ن.
صفوت محمد العالم. (2009). فن الاعلانات. القاهرة: الدار العربية للنشر والتوزيع.
طلعت اسعد عبد الحميد. (2009). الاتصالات التسويقية المتكاملة طريقك المباشر إلى قلب وفكر العميل (الإصدار ط2). القاهرة: مطبعة النيل.
طلعت اسعد عبد الحميد. (18 ديسمبر، 2013). الاستراتيجية الابداعية... لا اعلان دون ابداع. مجلة عالم الابداع. تم الاسترداد من www.abdaa.ws.net.
فاتن محمد رشاد. (2009). ادارة الاعلان واقصادياته. القاهرة: الدار العربية للنشر والتوزيع.
فاتن محمد شاد. (2008). تخطيط الحملات الاعلانية. القاهرة: الدار العربية للنشر والتوزيع.
محمد فريد الصحن. (2005). الاعلان. الاسكندرية: الدار الجامعة للطباعة والنشر.
مرزوق عبد الحكم العادلي. (2004). الاعلانات الصحفية: دراسة في الاستخدامات والاشباعات. القاهرة: دار الفجر للنشر والتوزيع.
مصطفى يوسف كافي. (2009). التسويق الالكتروني في ظل المتغيرات التكنولوجية المعاصرة. سوريا : دار ومؤسسة رسلان للطباعة والنشر والتوزيع .
منال هلال المزاهرة. (2014). مناهج البحث الاعلامي. عمان : دار المسيرة للنشر والتوزيع .
مؤسسة الملك عبدالعزيز للموهبة والإبداع. (15 شباط، 2014). حل المشكلات بطريقة ابداعية. تم الاسترداد من بوابة موهبة الالكترونية: www.mawhiba.org
هناء عبد الحليم سعيد. (1995). الاعلان. القاهرة: الشركة العربية للنشر والتوزيع.
هواري معراج، و خليل عبد الرزاق. (2006). الابداع في القطاع الحكومي الجزائري( دراسة ميدانية حول صفات ومعوقات ومحفزات الابداع بالمنطقة الصناعية بغراديه) . مجلة العلوم الاقتصادية وعلوم التيسيير(6).
وقنوني بايه. (2008). اثر العلاقات العامة على سلوك المستهلك النهائي: دراسة حالة شركة أوراسكوم لاتصالات الجزائر (جازي) (مذكرة ماجستير غير منشورة في العلوم التجارية: فرع الادارة التسويقية). الجزائر، جامعة أمحمد بن قرة بومرادس: كلية العلوم الاقتصادية وعلوم التيسي.
ويكيبيديا . (2010). موسوعة ويكيبيديا . تم الاسترداد من http://wikipedia.org/wiki/publicita.fr
Recourses
percy، J. R. (1998). Advertising Communications and Promotion Management ( 2nd ed ed.). United States،: the McGraw-Hill companies.
sharma، P. (2012، July). advertising effectiveness: "Understanding the Value of creativity in advertising" India. on line Journal of communication and media technologies، 5(3).
William F. Arens، D. H. (2007). Essentials of Contem Porary Adversting. Newyork: McGraw Hill - Irwin.
Dr. Manal Hilal Al-Mazahrah, Media Research Methods, Amman, Al-Masirah for Publishing and Distribution, 2014, p. 307.
Dr. Saad Ali Rehan Al-Muhammadi, Advertising Strategy and Modern Trends in Developing Institutional Performance, 2011, pp. 77-78.
Dr. Hana Abdel Halim Saeed, Advertising, Cairo, Arab Company for Publishing and Distribution, 1995, pp. 211-212.
Dr. Ahmed Ghoneim, Advertising, Egypt, The Modern Library for Publishing and Distribution, 2008, p. 108.
D. Marzouq Abdel-Hakam Al-Adly, Press Announcements: A Study of Usages and Saturation, Cairo, Al-Fajr for Publishing and Distribution, 2004, p. 179.
Inaam Hamdan Mahmoud, The Variables Affecting the Structure of Commercial Advertising Design, Master Thesis submitted to the Council of the College of Fine Arts - University of Baghdad and is part of the requirements for a Master’s degree in Art / Print Design, 2006, p. 19.
Previously mentioned source, p. 13.
Dr. Talaat Asaad Abdel-Hamid, Integrated Marketing Communications Your direct path to the heart and mind of the customer, 2nd floor, Cairo, Nile Press, 2009, p. 78.
Dr. Talaat Asaad Abdel Hamid, previously mentioned source, p. 79.
Pooja sharma, advertising effectiveness: "Understanding the Value of creativity in advertising", a Review study in India, on line Journal of communication and media technologies, Issue: 3- July- 2012, India, Amreta university, p2, 5.
Dr. Bilal Khalaf Al-Sakarneh, Administrative Creativity, Amman, Al Masirah for Publishing and Distribution, 2011, p. 17.
Previously mentioned source, p. 17.
Jamal Muhammad Ghitas (“Brainstorming”) with the Minister of Communications on the “Innovation in Information Technology” strategy, Al-Ahram Digital - Daily - March 30, 2010.
Dr. Talaat Asaad Abdel-Hamid, Creative Strategy ... No advertisement without creativity, Creative World magazine, retrieved date 12/18/2013 www.abdaa.ws.net.
D. Hawari Meraj, d. Khalil Abdel-Razzaq, Creativity in the Algerian Governmental Sector: A Field Study on the Characteristics, Constraints and Incentives of Creativity in the Industrial Zone of Gradia, Journal of Economic and Facilitation Sciences, Algeria, Faculty of Economic, Commercial and Facilitation Sciences, p. 6, 2006, p. 68.
Dr. Safwat Mohamed Al-Alem, Advertising Art, Cairo, The Arab House for Publishing and Distribution, 2009, pp. 49-52.
John R. Rossiler Larry percy. Advertising Communications and Promotion Management, 2nd ed, the McGraw-Hill companies, United States, 1998, p. 178.
Dr. Bashir Al-Allaq, Advertising Campaign Management, Amman, Al-Yazouri Scientific Publishing and Distribution House, 2009, p. 131.
Pooja sharma, Op.Cit, p10.
Jaafar Akel, TV Advertising: Its Nature and Mechanism in Communication, Alamat Magazine, Refereed Cultural Magazine, Meknes - Morocco, p 27 of 2007, p. 33.
Dr. Talaat Asaad Abdel Hamid, Marketing Communications, previously mentioned source, pp. 79-80.
William F. Arens, David H. Schaefer, Essentials of Contem Porary Adversting, Newyork, published by McGraw Hill / Irwin, 2007, p 213-215.
Mustafa Yusef Kafi, E-Marketing in the Light of Contemporary Technological Variables, Syria, Raslan House and Establishment for Printing, Publishing and Distribution, 2009, p. 76.
Dr. Bashir al-Alaq, Managing Advertising Campaigns, previously mentioned source, p. 128.
Wikipedia Encyclopedia http://wikipedia.org/wiki/publicita.fr, 2010.
Mr. Bahnasy, Creating Advertising Ideas, Cairo, Books World, 2007, p. 17.
Dr. Faten Muhammad Rashad, Department of Advertising and its economics, the Arab House for Publishing and Distribution, Cairo, 2009, p. 163.
Creative problem solving
www.mawhiba.org. Retrieved 15/2/2014
Park Naima, innovation in advertising strategy and its importance in attracting the attention of the consumer / Telecom Corporation of Algeria - Journal of Economic and Facilitation Sciences, University of Mohamed Khidr Biskra, Faculty of Economic, Commercial and Facilitation Sciences, Algeria, Issue No. 10 - December 2011, pp. 317-318.
Dr. Bashir Abbas Al-Alaq, d. Ali Muhammad Rabaa, Promotion and Commercial Advertising: Foundations - Theories - Application, Amman, Al-Yazouri Scientific Publishing and Distribution House, 2007, p. 290.
William F. Arens, David H. Schaefer, Op.Cit, p 211.
Dr. Faten Muhammad Shad, Advertising Campaign Planning, Cairo, The Arab House for Publishing and Distribution, 2008, pp. 151-154
Dr. Sami Abdel Aziz, d. Safwat Al-Alem, Introduction to Advertising, Cairo, Cairo University Center for Open Education, 1999, p. 71.
Hanan Shaaban, The Impact of TV Advertising Intervals on the Receiving Process - An Exploratory Study of the Undergraduate Student Audience - Note for Neil Master’s Degree in Media and Communication Sciences, University of Algeria, Faculty of Political Science and Information, Department of Media and Communication Sciences, 2008-2009, p. 57.
Qanuni Bayh, The Impact of Public Relations on the End-Consumer Behavior: Orascom Telecom Algeria ((Jazzy)) Case Study, Unpublished Master Note in Commercial Sciences: Marketing Management Branch, Algeria, M'hamed Bin Qara Boumerdes University, Faculty of Economic and Facilitation Sciences And Commercial Sciences, 2008, p. 25.
Dr. Mr. Bahnasi, Creating Advertising Ideas, previously mentioned source, p. 54.
Dr. Enas Raafat Shoman, Marketing and Advertising Management, Amman, Al-Fikr Publishers and Distributors, 2009, pp. 165-166.
Dr. Mohamed Farid El-Sahn, Advertising, Alexandria, University House for Printing and Publishing, 2005, p. 232.
Hanan Shaaban, The effect of TV commercial breaks on the receiving process - an exploratory study, previous source, p. 60.
Downloads
Published
Versions
- 2022-09-27 (2)
- 2024-12-23 (1)
Issue
Section
License
Copyright (c) 2020 author
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Authors retain copyright and grant the journal right of first publication with the work simultaneously licensed under a Creative Commons Attribution License (CC BY 4.0) that allows sharing the work with recognition of authorship and initial publication in ABBA journal.