This is an outdated version published on 2024-12-23. Read the most recent version.

TV ADVERTISEMENT AND SERVICES OF MOBILE PHONE COMPANIES

(Analytical Study of the Trends of Companies and the Public towards Television Advertisement)

Authors

  • Dr. Zeinab Leith Abbas, Lecturer University of Baghdad, College of Science for Women.

DOI:

https://doi.org/10.33282/abaa.v4i17.487

Keywords:

TV Advertising , Services, Mobile Phone , Companies

Abstract

An advertisement is a human activity as old as human societies. As it was practiced by each society in accordance with the circumstances of the times and the means of communication available. The evolution of advertisement in the modern era reflected many factors to become an essential part of the lives of individuals in the world. Interesting in television advertising has increased in particular because it is the first and most influential mass media in the minds of people.

Advertisements play a big role in our lives as individuals. As advertisements surround us where we have been found; and bring us many benefits; as well as their contribution to accelerate the process of economic development and the vital role of the means of communication as a source of funding. The importance of advertising influenced the increase in production and interest in the distribution of products on a large scale to be accessible to the consumer audience which necessitated attention to inform the consumer audience through advertisement.

As the media is inherent to human life in this era, it has been necessary for researchers in the field of communication to pay enough attention after it became one of the basic functions of mass communication.

In view of the television's wide spread and its role as an advertising medium and its characteristics, this research dealt with the subject of (TV Advertisement and Services of Mobile Phone Companies: Analytical Study of the Trends of Companies and the Public towards Television Advertisement). Therefore, our research is significant to clarify many things that inevitably affect the significance of the oriented advertisement.

References

.1عبد الله محمود سلمان، المنهج والكتاب التقرير في العلوم السلوكية ، القاهرة ، مكتبة الانجلو مصرية ، 1973 ، ص.38 .2روجر ومير – جوزيف دومينيك ، مقدمة في أسس البحث العلمي : مناهج البحث العلمي ، ترجمة
صالح أبو أصبع ، ط 2 ، عمان ، دار أرام للدراسات والنشر والتوزيع ، 1997، ص.164
.3سمير محمد حسن ، بحوث الاعلام – الاسس والمبادىء ، القاهرة ، عالم الكتب ، 1976 ، ص-123 .127
. 4سمير محمد حسن ، المصدر السابق ، ص.178 .)*( عرضت استمارة الاستبيان على مجموعة من الخبراء
أ. أ.د. وسام فاضل راضي ، قسم الاذاعى والتلفزيون / كلية الاعلام / جامعة بغداد
ب. أ.د. مثنى علوان الجشعمي ، قسم العلوم التربوية والنفسية / كلية التربية (الاصمعي/)جامعة ديالى.
ج. أ.م.د. كريم محمد حمزة ، قسم الاجتماع / كلية الاداب / جامعة بغداد.
د. أ.م.د. نهى عارف علي الدرويش ، قسم تربية وعلم نفس / كلية التربية ابن الهيثم / جامعة
بغداد.
.5د. سمير عبد الرزاق العبدلي، الترويج والاعلان، الموصل ، دار الكتب للطباعة والنشر، 1993، .19ص
.6احمد محمد المصري ، الاعلان، الاسكندرية ، مؤسسة شباب الجامعة ، 2001 ، ص.71
.7سمير عبد الرزاق العبدلي ، مصدر سابق ، ص.76
.8 حنا باللوز ، الدعاية والتسويق وفن التعامل مع الزبائن ، دمشق ، دار الرضا للنشر ، 1999 ،
.110ص
9محمد جودة ناصر ، الدعاية والاعلان والعلاقات العامة ، عمان ، دار مجدلاوي ، 1998 ، ص.127
.10حنا باللوز، مصدر سابق. ص.110 .11محمد السلعوس ، دور الاعلانات التجارية في التلفزيون الاردني ، مجلة دراسات العلوم
الاجتماعية والانسانية والمجلد 27 عمادة البحث العلمي في الجامعة الاردنية العدد 2 ، 2000 ،
.278ص
.12سامي عبد العزيز – صفوة العالم ، مقدمة في الاعلان ، القاهرة مركز جامعة القاهرة ، 2004
.167-166ص ،
.13محمد السلعوس ، مصدر سابق ، ص.278 .14أهمية الاعلان في الترويج للمنتجات الوطنية ، دراسة مقدمة للمشاركة في ندوة: الاعلان الاداة والمحرك في التسويق ودفع عجلة التنمية. مسقط ، 26 ابريل 1998 ، ص.9-8 .)**( عمر اسود ، مسؤول قسم الاعلام والعلاقات العامة في شركة اسياسيل فرع بغداد ، بتاريخ .2012/1/17 .)***( حسني هاشم ، مسؤول قسم الاعلام والعلاقات العامة في شركة اسياسيل فرع بغداد ، بتاريخ .2012/2/21 .)****( محمد عبد الهادي ، مسؤول قسم الاعلام والعلاقات العامة في شركة اثير ، بتاريخ .2012/1/24
1. Abdullah Mahmoud Salman, The Methodology and Book Report in Behavioral Sciences, Cairo, The Anglo-Egyptian Library, 1973, p. 38. 2 Roger and Mir - Joseph Dominic, Introduction to the foundations of scientific research: Methods of scientific research, translation
Saleh Abu Asba, 2nd edition, Amman, Dar Aram for Studies, Publishing and Distribution, 1997, p. 164
3. Samir Muhammad Hassan, Media Research - Fundamentals and Principles, Cairo, The World of Books, 1976, pp. 123-127.
. 4 Samir Muhammad Hassan, previous source, p. 178. (*) The questionnaire was presented to a group of experts
a. Prof. Wissam Fadhel Radi, Department of Radio and Television / College of Information / University of Baghdad
B. Prof. Muthanna Alwan Al-Jashmi, Department of Educational and Psychological Sciences / College of Education (Al-Asmai /) Diyala University.
C. Prof. Karim Muhammad Hamza, Department of Sociology / College of Arts / University of Baghdad.
 Dr.. Prof. Noha Aref Ali Al-Darwish, Department of Education and Psychology / College of Education, Ibn Al-Haytham / University
Baghdad.
.5 d. Samir Abdul-Razzaq Al-Abdali, Promotion and Advertising, Mosul, Dar Al-Kutub for Printing and Publishing, 1993, 19 p
6. Ahmed Mohamed El-Masry, Advertising, Alexandria, University Youth Foundation, 2001, p. 71
7 Samir Abdel-Razzaq Al-Abdali, previous source, p. 76
Hanna Al-Louz, Advertising, Marketing and the Art of Dealing with Customers, Damascus, Dar Al-Reda Publishing, 1999.
P. 110 p
9 Muhammad Jouda Nasser, Advertising, Public Relations, Amman, Dar Majdalawi, 1998, p. 127
10 Hanna Almond, op. Pp. 110.11 Muhammad Al-Salous, The role of commercial advertisements on Jordanian TV, Journal of Science Studies
Social and Humanitarian Volume 27 Deanship of Scientific Research at the University of Jordan No. 2, 2000,
278 p
12 Sami Abdel Aziz - Elite of the World, Introduction to Advertising, Cairo, Cairo University Center, 2004
Pp. 167--167,
13 Muhammad Al-Salous, previous source, p. 278.14 The importance of advertising in promoting national products, a study presented to participate in a symposium: advertising, tool and engine in marketing and driving development. Muscat, April 26, 1998, pp. 9-8. (**) Omar Aswad, Head of Information and Public Relations at the Asiacell Company, Baghdad Branch, on 17/1/2012. *** *** (Hosni Hashem, Head of Information and Relations Department General in Asiacell Company, Baghdad Branch, on 02/21/2012. **** (Muhammad Abdul Hadi, Head of Information and Public Relations Department at Atheer Company, on 01/22/2012.

Downloads

Issue

Section

Articles

How to Cite

Leith Abbas, Z. . (2020). TV ADVERTISEMENT AND SERVICES OF MOBILE PHONE COMPANIES: (Analytical Study of the Trends of Companies and the Public towards Television Advertisement). ALBAHITH ALALAMI, 4(17), 59-81. https://doi.org/10.33282/abaa.v4i17.487

Similar Articles

1-10 of 78

You may also start an advanced similarity search for this article.