إدارة العلاقات العامة للهوية الوطنية في المعارض الدولية

دراسة تحليلية لصفحة معرض أكسبو 2020 عبر الانستغرام

المؤلفون

  • عراك غانم محمد قسم الإعلام، كلية الآداب، جامعة سامراء، صلاح الدين، العراق. https://orcid.org/0000-0001-5583-9151
  • إيلاف مهدي صالح قسم الإعلام والاتصال الحكومي، جامعة النهرين، بغداد، العراق. https://orcid.org/0009-0006-1814-6122

DOI:

https://doi.org/10.33282/abaa.v16i65.1214

الكلمات المفتاحية:

أكسبو، العلاقات العامة، المعارض الدولية، الهوية الوطنية

الملخص

يهدف البحث إلى دراسة كيف تستثمر العلاقات العامة المناسبات الدولية لإدارة وتسويق الهوية الوطنية للدولة عبر المنصات الإعلامية الرقمية، وقد اعتمد الباحثان على تحليل الصفحة الرسمية لمعارض (أكسبو2020) عبر انستغرام، وتم استخدام المنهج المسحي، وأداة تحليل المحتوى الكيفي، واعتمدا اسلوب الحصر الشامل لتحليل الصور الخاصة بالرموز الوطنية لدولة الامارات والتي بلغت (862) منشورًا.
توصل البحث إلى جملة نتائج أهمها: إن إدارة العلاقات العامة ركزت باختصار على الفلسفة الوطنية للدولة في الشعار الأيقوني المصور، واعتمدت على مجموعة من الرموز الحضارية والثقافية، والسياسية، والتأريخية، والجغرافية، والعسكرية في إدارة الهوية الوطنية، فكانت حريصة بأن تذكر أكبر عدد من الرموز لتكون تغطيتها شاملة لتراثها الحضاري القديم، كما وأوصى البحث إن دراسة الهوية الوطنية من الدراسات التي يجب إعطائها حيز في البحوث الأكاديمية؛ للخروج بنتائج دقيقة تعطينا فهم عميق عن دور العلاقات العامة في تسويق الهوية الوطنية، على أساس إنّ الهوية هي المرحلة الأولى من مراحل بناء السمعة.

المراجع

Al-Ittihad News Centre. (2021, 30 August). Expo Gates...a passage to the future. https://bit.ly/3vVndMq

Al-Ittihad News Centre. (2022, April 8). Dyeing clothes...inherited fingerprints. https://bit.ly/3Vch0pZ

Al-Kazemi, Inam. (2021). What is the significance of geometric shapes when designing a logo? https://bit.ly/3dztVyQ

Al-Kutbi, Ahmed Muhammad Mubarak Daghish. (2022). The role of public relations activities in enhancing national identity among the Emirati external public (an applied study on the Federal Authority for Identity and Citizenship in Dubai). Journal of the Faculty of Arts, Mansoura University, 70(70), 1-1. https://doi.org/10.21608/artman.2021.83995.1180

Al-Madani, Sherine Ezzat Ishaq. (2021). The complementary relationship between logo design and the visual identity of children’s magazines as a design input for educational stories. Research in artistic education and the arts, 21(2), 210-221. https://doi.org/10.21608/seaf.2021.172309

day, Gulf in a. (2021, October 20). The streets and squares of Expo tell the history of the Emirates. https://bit.ly/3OuT8df

Dubai Media Office. (2016, July 27). Saruq Al-Hadid: A Civilization of Thousands of Years Saruq Al-Hadid is an ancient civilization. https://bit.ly/3dyA26u

Emirates Today. (2021, 4 October). Al Wasl Dome...at Expo 2020...How were they able to build it?! https://bit.ly/48RlsP7

Emirates Today. (2022, April 1). Expo Dubai sheds light on the future of handicrafts. https://bit.ly/3Urj50N

euronews. (2021, October 4). The UAE adopts the "falcon" in the design of its pavilion at Expo 2020 Dubai. https://bit.ly/494DKfo

Expo 2020 Dubai. (2023, March 31). Getting to know Expo: An overview of the International Expo exhibitions. https://bit.ly/3DL3HEh

Farijuna. (2023, September 14). The story of the flag of the United Arab Emirates. https://bit.ly/42mLrLP

Fursa. (2021). Meanings of colors in design: What are the meanings of colors in design? https://bit.ly/3TBwt1T

May biut. (2024, March 14). Traditional clothing in the Emirates... a living heritage and a symbol of pride. https://bit.ly/49LsdCy

Ministers, Council of. (2023, September 14). Prime Minister, biography. https://bit.ly/42s5tnX

Muhaisen, Enas. (2015a, August 30). Camels in the Emirates have a distinguished status and ancient heritage. https://bit.ly/3UmlBph

Muhaisen, Enas. (2015b, September 6). The falcon... a symbol of pride and the guardian of the sky. https://bit.ly/42x18QI

municipality, Dubai. (2023, September 13). Saruq Al-Hadid. https://bit.ly/3DMLp5z

Nawaem. (2021). What does the color gold symbolize. https://bit.ly/3TauU9C

Othman, Islam Ahmed. (2020). The effectiveness of communication activities of international public relations in diplomatic organizations in marketing national identity. Egyptian Journal of Public Opinion Research, 19(2), 455-529. https://doi.org/10.21608/joa.2020.144404

Perdini Idola, Putri، Ellisha, Nasruddin و، Juliana Abdul, Wahab. (2017, 2017/11). Defining the Concept of national Identity in Post Modern Society. Proceedings of the 3rd International Conference on Transformation in Communications 2017 (IcoTiC 2017),

Property Finder. (2022, August 28). The story behind the Expo 2020 logo. https://bit.ly/3VsHGmj

Suwaidi, Wafaa Al. (2015, 5 January). Military uniforms acquire identity and promote obedience. https://bit.ly/48WnIo4

Wang, Jian (Jay). (2020, March 24). Nation branding and World Expos. https://www.bie-paris.org/site/en/latest/infocus/entry/nation-branding-and-world-expos

التنزيلات

منشور

2024-09-30

إصدار

القسم

المقالات

كيفية الاقتباس

محمد ع. غ., & صالح إ. م. (2024). إدارة العلاقات العامة للهوية الوطنية في المعارض الدولية: دراسة تحليلية لصفحة معرض أكسبو 2020 عبر الانستغرام. الباحث الإعلامي, 16(65), 25-53. https://doi.org/10.33282/abaa.v16i65.1214

تواريخ المنشور

الإستلام

2024-03-07

النسخة النهائية

2024-05-21

الموافقة

2024-05-22

المؤلفات المشابهة

81-90 من 131

يمكنك أيضاً إبدأ بحثاً متقدماً عن المشابهات لهذا المؤلَّف.