TV and educating university youth about the challenges of cultural identity in Iraq Field study of a sample of students at University of Baghdad
DOI:
https://doi.org/10.33282/abaa.v6i26.233Keywords:
TV, university youth, challenges, of cultural identity, Iraq, studentsAbstract
The TV plays an active role in building the general culture of the recipients, which calls for emphasizing its contemporary mission in rebuilding the values that support the development and modernization of diverse societies. Such importance is necessary to explore the challenges facing the cultural invasion, The space opening, which had its cultural returns to the societies, produced a space for alternative values and antagonisms in the cultures and traditions of these societies in the midst of a psychological / social conflict behind a clash with the peculiarities of Muslim societies. Cultural Adtha.
From these points of view, and because the universities are an important stage to announce the demands of the advocates of change and to reach the demands in diverse societies, who are constantly seeking to open channels of communication with the students of these universities to support them and to launch them to the street for political, cultural, social and even psychological factors. Several of our motivations are to study the role of television in Iraq in addressing the cultural challenges that have become a threat to the cultural and Islamic identity of the society in general and the youth in particular. To raise awareness of the dangers of this cultural invasion on the specificities of their identity.
References
" طارق محمد محمد ، دور الاعلام التربوي في تنمية الوعي السلامي لدى تلاميذ المرحلة الاعدادية ، طروحة دكتوراه غير منشورة ، جامعة القاهرة، كلية الاعلام ، 2005، ص28
" ابراهيم مبارك الجوير ، الشباب وقضاياه المعاصلره ، الرياض ، مكتبة العيبكانن 1994، ص15.
" مصطفى المصمودي، النظام الاعلامي الجديد على مفترق طرق، وقائع مؤتمر الاتصال والدبلوماسية بين الاعلام والسياسة في القرن الحادي والعشرين، عمان، من 6-8-1997، ص213.
" صالح ابو اصبع، الاتصال والاعلام في المجتمعات المعاصره، عمان، دار أرام للدراسات والنشر والتوزيع، 1995ص78.
" المصدر نفسه.
" محمد حسن اسماعيل، مبادئ علم الاتصال ونظريات التأثير ، القاهرة ، الدار العالمية للنشر والتوزيع، 2003، ص255.
" فرج الكامل ، بحوث الاعلام والرأي العام ، القاهرة ، دار النشر للجامعات ، 2001، ص88.
" حسن عماد مكاوي وليلى حسن ، الاتصال ونظرياته المعاصرة ، القاهرة ن الدار المصرية اللبنانية، 1998، ص241.
" د. أديب خضور، صورة العرب في الإعلام الغربي، دمشق، سلسلة المكتبة الإعلامية، 1999، ص32.
" مايكل أو نيل، طبيعة المعرفة التي يقدمها التلفزيون التشريح الجديد للمعرفة، دراسات تلفزيونية، م.س.ذ، ص77.
" د. منى الحديدي و د. سلوى إمام، الإعلام والمجتمع، القاهرة، الدار المصرية اللبنانية، 2006، ص90.
" د.محمد نبيل طلب، البرامج التعليمية والثقافية بالإذاعة والتلفزيون، القاهرة، الدار العربية للنشر والتوزيع، 2009، ص58.
"د.وسام فاضل راضي، الإذاعة والتلفزيون في العراق، بغداد، دار النهرين للتوزيع والإعلان والنشر، 2010، ص123.
" التحريض الإعلامي على العنف، دراسة منشورة لمركز الفيض العلمي لاستطلاعات الرأي العام، بغداد، الأنس للطباعة والنشر والتوزيع، 2012، ص16.
" للمزيد.. يُنظر: الهوية الفردية وإشكاليات التصارع والتمازج مع الهويات الجماعية، جريدة الصباح الجديد، بغداد، (ع:2536 في 31/3/2013)، ص12.
" المصدر نفسه.
" د.علي عباس مراد، إشكالية الهوية في العراق: الأصول والحلول، بغداد، جامعة بغداد، وقائع الندوة العلمية لجامعة بغداد (التعليم وتعزيز الهوية الوطنية في العراق)، 2010، ص14و15.
"المصدر نفسه، ص15.
" د.عبد السلام أحمد السامر، الإعلام والهوية الوطنية في العراق، م.س.ذ، ص89.
" كريس باركر، التلفزيون والعولمة والهويات الثقافية، ترجمة: علا أحمد صلاح، القاهرة، مجموعة النيل العربية، 2006، ص65.
" د.سعد مطشر ود.نهلة عبد الرزاق عبد الخالق، الفضائيات العربية ودورها في تدعيم الثقافة والهوية الوطنية، وقائع المؤتمر العلمي السنوي الخامس لكلية الإعلام (الإعلام والهوية الوطنية)، بغداد، جامعة بغداد، 2011، ص69.
" المصدر نفسه.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Authors retain copyright and grant the journal right of first publication with the work simultaneously licensed under a Creative Commons Attribution License (CC BY 4.0) that allows sharing the work with recognition of authorship and initial publication in ABBA journal.