The Dominance of Title in the Poem (The Tight Thread in the Cypress Tree) for Nazik al-Malaika
The Tight Thread in the Cypress Tree
DOI:
https://doi.org/10.33282/abaa.v6i24.625Keywords:
Dominance of Title, The Poem, Nazik al-MalaikaAbstract
First, we can see the (title). Because title is the first thresholds of communication between the creative and the recipient. When the old creative text had no a (title), the modern text has greatly celebrated with the title that made it a parallel text to what it represents. The title is concise construction and hardly exceeds a sentence whatever how long it is.
It has attracted great interest in the modern critical studies. For its value, people in this business have specified several types and functions attached to it in their creative works and other works. They, moreover, have, sometimes, created a central and crucial role for it at the time one reads their works. Title, perhaps, begins to dispute the body of the text it represents in urging the reader to interpret the content of the work and discover its implications.
This research, titled (The Dominance of Title in the Poem “The Tight Thread in the Cypress Tree”) for Nazik al-Malaika, endeavors, analytically, to study the extension of the (title) of this poem/ story semiotically in its artistic construction as a threshold of a text; and to reveal its interpretive dimensions and the extent of its success in attaching to the spirit of the poem in such a way that it cannot be overlooked. On contrary, it is considered as an explanatory reference in order to read it in which the deep and existed connotations are reflected in its internal structure.
Not every (title) is worthy of a critical study until the writer succeeds in his creativity and presents it with a text parallel to the body of the great text it represents.
Anyone who looks in this poem/ story with its title finds that it deserves a careful reading, because it possessed a set of artistic techniques that have combined in depicting its experience of poetry and narrative distinctively and this distinction crowned with a title had, carefully, chosen in a creative and unique way. Perhaps the significance of this poem lies in its high poetic energy, which excelled in maintaining the transparency of its language, despite its preoccupation with the weaving of its narrative; and despite it tackles a theme derived from the crux of a cruel real world
References
مثل قصيدة )نظم السلوك( لابن الفارض ، وهي تائيته الكبرى .ينظر : شرح تائية ابن الفارض الكبرى ، داود بن محمود بن محمد القيصري ، تحقيق أحمد فريد المزيدي ، دار الكتب العلمية – بيروت ، ط1 ، 2004م – 1425هـ : 7 وما بعدها.
العنوان في الشعر العراقي المعاصر أنماطه ووظائفه ، د. ضياء راضي الثامري ، مجلة القادسية في الآداب والعلوم التربوية ، مج 9 ، ع 2 ، 2010م : 16 .
السميائية مفاهيمها وتطبيقاتها ، سعيد بنكراد ، منشورات الزمان، الرباط ،2003م: 1 ينظر : م. ن : .34 . وينظر : السيميوطيقا والعنونة ، جميل حمداوي ، مجلة عالم الفكر ، مج 25 ، ع 3 ، تصدر عن المجلس الوطني للثقافة والفنون والآداب – الكويت ، 1997م : 86.
العتبات النصية في شعر عبد الوهاب البياتي ونزار قباني ، جاسم محمد جاسم ، اطروحة دكتوراة مقدمة الى كلية التربية / جامعة الموصل ، 2007م ، بإشراف أ.د. إبراهيم جنداري جمعة : 11 .
عتبات جيرار جينيت من النصّ إلى المناص ، عبد الحق بلعابد ، الدار العربية للعلوم ناشرون – الجزائر ، ط1 1429هـ-2008م : 14.
مدخل الى عتبات النص ، دراسة في مقدمات النثر العربي القديم ، عبد الرزاق بلال ، دار افريقيا الشرق - المغرب ، ط1 2000 م : 16 .
شعرية العنوان في كتاب الساق على الساق في ما هو الفارياق ، الهادي المطوي ، مجلة عالم الفكر ، مج 28-ع 1 ، الكويت ، 1999م : 456 .
ينظر : عتبات جيرار جينيت من النص إلى المناص : 66.
خطاب الكتابة وكتابة الخطاب، في رواية )مجنون الألم(،عبد الرحمن طنكول ، مجلة كلية الآداب والعلوم الإنسانية، فاس، العدد 9، 1987م: 135 .
السميوطيقا والعنونة، جميل حمداوي، عالم الفكر، المجلس الوطني للثقافة والفنون والآداب ،الكويت، مجلد5، العدد 3 )يناير، مارس( ،1997م: 98 – 99.
ينظر : عتبات جيرار جينيت من النص إلى المناص: 43.
: السميوطيقا والعنونة: 96.
هوية العلامات في العتبات وبناء التأويل ، شعيب حليفي ، ، ط1 ، درا الثقافة ، الدار البيضاء/ المغرب ،2005 م : 11 .
ينظر : السميوطيقا والعنونة: 96.
دينامية النص، محمد مفتاح، المركز الثقافي العربي، الدار البيضاء، المغرب، ط1، 1987م: 72 .
العنوان في الادب العربي )النشأة والتطور( : محمد عويس ، ط2 ، دار الهلال ، القاهرة ، 1999م :
. 253
أثر استقبال نظرية التلقي على النقد العربي الحديث ، د. اسماعيل علوي اسماعيل، مجلة الأقلام ،عدد 4، سنة 1998م : 30.
ديوان نازك الملائكة ، دار العودة – بيروت ، 1997م : 2/ 210 .
م. ن : .2/ 210 .
ديوان نازك الملائكة : 2/24-25 .
اتجاهات الشعر العربي المعاصر ، د. إحسان عباس ، سلسلة عالم المعرفة) 29( ، الكويت 1978م :
. 32-31
م. ن : .32 .
ديوان نازك الملائكة : 2/24-25 .
م. ن : .2/ 21-22 .
اتجاهات الشعر العربي المعاصر : 33 .
ينظر : م. ن : .33.
أثر استقبال نظرية التلقي على النقد العربي الحديث ، د. اسماعيل علوي اسماعيل ، مجلة الأقلام ، ع 4، سنة 1998م : 31.
اتجاهات الشعر العربي المعاصر : 33-34 .
ينظر : اتجاهات الشعر العربي المعاصر : 34 .
المهيمنة وتجلياتها تأملات في نظرية وقراءة تطبيقية في قصيدة «الخيط المشدود في شجرة السرو» لنازك الملائكة( ،أ. د. علي حداد ، مجلة الأقلام ، س 46 ، ع 2 نيسان/أيار/حزيران 2011م : 85.
م. ن : .85
البنية السردية في قصيدة الخيط المشدود في شجرة السرو لنازك الملائكة ، أزهار فنجان صدام الإمارة ، مجلة ابحاث البصرة )العلوم الإنسانية( ، مج 37 ، ع 3 ، 2012م : 47 .
ينظر : الوصول الى الطريق ، قراءة في قصيدة شناشيل إبنة الجلبي ، محمود عبد الوهاب ،مجلة الأقلام ، ع4-1993م : 124 .
ديوان نازك الملائكة : 2/210 .
م. ن : .2/ 210 .
م. ن : .2/ 211 .
م. ن : .2/ 211 .
Downloads
Issue
Section
License
Authors retain copyright and grant the journal right of first publication with the work simultaneously licensed under a Creative Commons Attribution License (CC BY 4.0) that allows sharing the work with recognition of authorship and initial publication in ABBA journal.