EMPLOYING TWITTER IN THE U.S. PRESIDENTIAL ELECTION CAMPAIGN IN 2016: U.S. PRESIDENTIAL CANDIDATE DONALD TRUMP’S TWEETS AS A “MODEL”

(A Research Drawn from a Master’s Thesis) (An Analytical Study)

Authors

  • Assistant Lecturer, Muhammad Hamid Zamil, College of Tourism Science, Al-Mustansiriyah University, Baghdad.
  • Dr. Kamel Khurshid Murad, College of Media, Middle East University, Amman.

DOI:

https://doi.org/10.33282/abaa.v11i46.411

Keywords:

Twitter; Election Campaigns; US Elections; Donald Trump.

Abstract

This study aimed to identify the employment of the social networking platform «Twitter» in the 2016 presidential campaign led by the Republican candidate, Donald Trump; and analyse his tweets through his personal account on «Twitter»  for the period from: 10/ 8/2016 to: 11/ 8/2016 which represents the last month of the election campaign.

The study belongs to the type of descriptive studies using the analytical method through an analysis index that includes sub-categories and other secondary categories. The research has adopted the ordinary unit of information material (tweet) as an analysis unit for this purpose.

The validity of the tool was verified by a precise definition of the units of analysis and the analysis tool was presented to a group of experts for arbitration. The Holistic Equation was, in addition, used to verify the reliability of the analysis tool.

The results showed that the field of elections is the most focused area on which President Trump focused. The domestic policy issues came second, while the content of encouraging participation in the elections came out the contents covered by the tweets. Accusations of corruption by Trump against his Democratic opponent, Hillary Clinton, came second in the category of contents.

As for the targeted parties, the study showed that the American voters are the most targeted group followed by the personality of Hillary Clinton. In the category of techniques, it appeared that the technique of encouragement is the most used. Then, it was followed by the technique of criticism. As for the means of support, it was noted that the most used was the image, then the websites link.

References

ابن زكريا، احمد بن فارس(1979). معجم مقاييس اللغة العربي. ج3. ط1. تحقيق عبدالسلام محمد هارون. القاهرة: دار الفكر للطباعة والنشر.
ابن منظور (2003). لسان العرب. حرف الواو. ط3. بيروت: دار صادر للطباعة والنشر.
ابن منظور، (1956). لسان العرب، المجلد الحادي عشر، بيروت: دار صادر للطباعة والنشر.
أبو زيد، أحمد الشورى (2015). الإعلام الجديد وإدارة الحملات الانتخابية. الاسكندرية: مكتبة الإسكندرية، وحدة الدراسات المستقبلية.
اسماعيل، محمود حسدن (2003). مبادئ علم الاتصال ونظريات التأثير. القاهرة: الدار العالمية للنشر والتوزيع.
باديس، مجاني، وغالية، غضبان (2017). الحملات الانتخابية في الإعلام «جريدة الخبر نموذجا». الجزائر: دار ألفا للوثائق.
بدر، أحمد (2008). علوم الإعلام «البحث العلمي – المناهج – التطبيقات». القاهرة: دار قباء الحديثة للطباعة والنشر والتوزيع.
بسيوني، إبراهيم حمادة (2008). دراسات في الإعلام وتكنولوجيا الاتصال والرأي العام. القاهرة: عالم الكتب، ط 1، ص 171.
حبيب، راكان عبد الكريم (2009). هندسة الإقناع في الاتصال الإنساني. ط1. المملكة العربية السعودية: مكتبة دار جدة.
حجاب، محمد منير(2010). نظريات الاتصال.القاهرة: دار الفجر للنشر والتوزيع.
الدليمي، عبد الرزاق (2018). الإعلام ومواقع التواصل الاجتماعي. عمان: الابتكار للنشر والتوزيع.
الراوي، بشرى جميل، دور مواقع التواصل الاجتماعي في التغيير/ مدخل نظري، ((مجلة الباحث الإعلامي)) العدد 18 / 2012م، بغداد.
الرعود، عبد الله ممدوح مبارك (2012). دور شبكات التواصل الاجتماعي في التغيير السياسي في تونس ومصر من وجهة نظر الصحفيين الأردنيين. (رسالة ماجستير غير منشورة)، جامعة الشرق الأوسط للدراسات العليا، عمان، الاردن.
زوانه، أماني ابراهيم (2015). درجة استخدام شبكات التواصل الاجتماعي بصفتها أداة للتعليم والتعلم لدى طلبة الجامعات الاردنية والإشباعات المتحققة. (رسالة ماجستير غير منشورة)، جامعة الشرق الأوسط للدراسات العليا، عمان، الاردن.
العالم، صفوت (2005). الاتصال السياسي والدعاية الانتخابية. القاهرة: دار النهضة.
عباس، كمال الدين جعفر (2004). الاتصال السياسي. بيروت: لبنان.
العبدالله، مي (2006). نظريات الاتصال. ط1، بيروت: دار النهضة العربية.
العبود، نضال فواز (2017). الانتخابات الرئاسية الأمريكية. الأبعاد التاريخية والسياسية والدستورية. بيروت: مركز دراسات الوحدة العربية.
عوض، حسن (2011). أثر استخدام مواقع التواصل الاجتماعي في تنمية المسؤولية المجتمعية لدى فئة الشباب» تجربة مجلس شبابي علار «أنموذجا». رسالة ماجستير جامعة القدس المفتوحة، فلسطين.
الفتلاوي، حسين سعدي محمد، والتميمي، خليل كريم كيوش)2015). دور مواقع التواصل الاجتماعي في ترتيب أولويات الإصلاح السياسي لدى أساتذة الجامعات دراسة مسحية على أساتذة جامعة كربلاء من 1 / 8 / 2015 الى 1 / 9 / 2015. ((مجلة الباحث الإعلامي))، 22، (30)، 93 – 124.
الفيروز ابادي (2005). القاموس المحيط. تحقيق: محمد نعيم العرقسوسي. ج3. ط8. بيروت: مؤسسة الرسالة للطباعة والنشر والتوزيع.
الفيروزي آبادي، مجد الدين محمد بن يعقوب، (1407 هــ). القاموس المحيط، مؤسسة الرسالة، بيروت.
القصبي، عبد الغفار رشاد (2007). الاتصال السياسي والتحول الديمقراطي. القاهرة.
للتعليم والتعلم لدى طلبة الجامعات الأردنية والاشباعات المتحققة. (رسالة ماجستير غير منشورة)، جامعة الشرق الأوسط للدراسات العليا، عمان، الاردن.
ليفي، جوستن (2011). فيسبوك (نعلم كيف تصمم حملتك التسويقية القادمة). بيروت: الدار العربية للعلوم ناشرون، ص 67.
مراد، كامل خورشيد (2014). الاتصال الجماهيري والإعلام. ط2، عمان: دار المسيرة للنشر والتوزيع.
مكاوي، حسن عماد، والسيد، ليلي حسين (2009). الاتصال ونظرياته المعاصرة. ط8، القاهرة: الدار المصرية اللبنانية.
النعيمي، محمد عبد العال والبياتي، عبد الجبار توفيق وخليفة، غازي جمال (2015). طرق ومناهج البحث العلمي. عمان: مؤسسة الوراق للنشر والتوزيع.
Resourses
Baran, Stanley J. & Dennis, k. Davis (2015). Mass Communication Theory, foundations, ferment & future. 7th edition. Canada:Thomson, p 303.
Cooper, John(1974). Measurement and Analysis of Behavioral Techniques , Columbus , Ohio Chates , E , Merrill.
LuicaVesnic-Alujevic .(2011). Communicating with Voters by Blogs? Campaigning for the 2009 European Parliament Elections. SAGE Journals. (article) Vol 5, Issue 4, 2011 . London: SAGE. P. 413-428.
Quintelier, Ellen &Vissers, Sara(2008). The Effect of Internet Use on Political Participation: An Analysis of Survey Results for 16-Year-Olds in Belgium”, Social Science Computer Review, Vol. 26 Issue 4. USA: Sage Publications, Inc. p. 411-427.
Todd, Alex (2005). Trust Enabled Supply Networks: Uncovering the Trust-Building Secrets of Highly Collaborative Supply Chains, Canada: Toronto, Ontario M4R 1Z7.
Werner , J. Severin, Tankard, Jr& James, w(2001). Communication Theories, Origins, Methods & Uses in the Mass Media, USA: Longman, 5th ed, p 23.
websites:
https://www.nytimes.com/2016/03/16/upshot/measuring-donald-trumps-mammoth-advantage-in-free-media.html?_r=2
https://www.youtube.com/watch? (90(“Bill Clinton Plays the Blues”, Youtube, v=Alv7N6Ynm1Y
https://www.facebook.com/pages/Putin- Vladimir/27275371642
http://www.foxnews.com/politics/2017/03/15/trump-says-will-submit-evidence-wiretapping-to-house-committee-very-soon.html
http://www.accronline.com/print_article.aspx?id=18987

Downloads

Issue

Section

Articles

How to Cite

Hamid Zamil, M., & خورشيد مراد ك. . (2020). EMPLOYING TWITTER IN THE U.S. PRESIDENTIAL ELECTION CAMPAIGN IN 2016: U.S. PRESIDENTIAL CANDIDATE DONALD TRUMP’S TWEETS AS A “MODEL”: (A Research Drawn from a Master’s Thesis) (An Analytical Study) . ALBAHITH ALALAMI, 11(46), 151-171. https://doi.org/10.33282/abaa.v11i46.411

Publication Dates