Building Electoral Posters An Analytical Study of the Electoral Campaign's Posters of the Iraqi Representative Council in 2014

Authors

  • علاء مصطفى, د. Baghdad University/ College of Mass-Communication

DOI:

https://doi.org/10.33282/abaa.v8i32.161

Keywords:

Building, Electoral Posters, An Analytical Study, Campaign's, Iraqi Representative, Council

Abstract

The electoral poster is the most important means and methods of the electoral campaign because of its advantages and capabilities if it is organized properly. It is an intensive propaganda message with psychological figures and semiotic connotations belonging to sub-culture. Its construction depends on a group of elements (logo, photo symbols, color and picture) and their consistency is varying from one to another. Posters must be committed the determinants of attraction, excitement, simplicity and clarity. They are working according to the following base: (fixed audience X moved recipients) and walking towards (moving X moving) due to the technical development of optical screens. These developments require double the force of the impact and enhance the attractive elements and attentions to compensate the short time of show.
The research is described as a descriptive one depending on style of discourse analysis to detect the elements of electoral posters for the election of Iraqi parliament at its third season on April 30, 2014, determine their components, attempt to sensor their invisible contents using follow-up context and link them to the social space to determine their dimensions, in order to stand on the employed semiotics connotations and the approved psychological foundations, the extent of mixing structural elements in reinforcing the power of its impact to get to the controls determining electoral posters' instruction and governed by scientific standards to raise its impact.

References

(*)- فضل الباحث استثناء كردستان لتمتعها بخصوصية قومية وجغرافية وسياسية، تجعل معها وجود فوارق في طبيعة التنافس الانتخابي وادواته ومضامينه عن بقية محافظات العراق.
(**)- يُصنف هذا الحديث في سلسلة الضعيفة، فضلاً عن تعارضه مع تعاليم الاسلام، للمزيد انظر:http://fatwa.islamweb.net
ضياء العزاوي, فن الملصقات في العراق، السلسة الفنية (62)، بغداد: وزارة الإعلام، مطبعة الأديب، 1974، ص11،4.
Barbara Baer, Capitan: American Trade mark Design Dover publication, Inc, New york.1976.P:2
3. معتز عناد غزوان اسماعيل، متغيرات الزمان والمكان في بنية الملصق المعاصر، سورية: دار علاء الدين، 2009، ص 53.
4. خليل إبراهيم الواسطي، المضامين الفكرية وعناصر التصميم الفني للملصقات في العراق، رسالة ماجستير، كلية الفنون الجميلة، جامعة بغداد،1987، ص46.
5. شيرين احسان شيرزاد، مبادئ في الفن والعمارة، بغداد: الدار العربية،1985 ، ص192.
6. غي غوتيي، الصورة، المكونات والتأويل، ترجمة: سعيد بنكراد، الدار البيضاء: المركز الثقافي العربي،2012، ص25.
7. معتز عناد غزوان اسماعيل، مصدر سابق، ص55-56.
8. غي غوتيي، مصدر سابق، ص30.
9. شاكر عبد الحميد، عصر الصورة، العدد 311، الكويت: موسوعة عالم المعرفة،2005، ص318.
10. معتز عناد غزوان اسماعيل، مصدر سابق، ص58.
11. خليل إبراهيم الواسطي، مصدر سابق، أين رقم الصفحة.
12. معتز عناد غزوان اسماعيل، مصدر سابق، ص59.
13. مرزوق عبد الحكم العادلي، الإعلانات الصحفية دراسة في الاستخدامـات والاشباعات، القاهرة: دار الفجر للنشر والتوزيع, 2004، ص178.
14. سمير عبد الرزاق العبدلي، الترويج والاعلان، الموصل: دار الكتب للطباعة والنشر، 1993، ص75.
د. علي حسين طوينة، الشعارات السياسية، دراسة وصفية للشعارات السياسية غير الموقعة في مدينة بغداد، بحث غير منشور، 2003، ص3-4.
(16) A.S. Hornby-Oxford Adranced Learners Dictionary of Current English oxford university press, London, 1974, P.825
17- قدور عبد الله ثاني، سيميائية الصورة، مغامرة سيميائية في اشهر الارساليات البصرية في العالم، عمان: مؤسسة الوراق للنشر والتوزيع،2008 ، ص 190
18- آرثر آسا بيرغر، وسائل الاعلام والمجتمع، وجهة نظر نقدية، ترجمة: صالح خليل ابو اصبع، الكويت: موسوعة عالم المعرفة، 2012، ص161-162.
19- شيرين احسان شيرزاد، مصدر سابق، ص176.
20- سعيد بن كراد، السيميائيات، مفاهيمها وتطبيقاتها، سورية: دار الحوار للنشر والتوزيع، 2012، ص 149.
21- د.عياض عبد الرحمن امين، مفهوم اللون ودلالاته في الدراسات التاريخية، بغداد: دار الشؤون الثقافية،2009، ص134.
22- قدور عبد الله ثاني، مصدر سابق، ص154-156.
23- بشير عباس العلاق وعلي محمد ربابعة، الترويج والاعلان، اسس. نظريات. تطبيقات، عمان: دار اليازوردي، 1998، ص366.
24- سمير عبد الرزاق العبدلي، الترويج والإعلان، الموصل: دار الكتب للطباعة والنشر، 1993، ص198.
25- غي غوتيي، مصدر سابق، ص20.
26- سعيد بن كراد، مصدر سابق، ص137-139.
27- هيئة تراث السيد الشهيد الصدر، خطب الجمعة لشهيد صلاة الجمعة، بيروت: مطبعة البصائر، 2013، ص9.
28- د.عياض عبد الرحمن امين، مصدر سابق، ص138.

Downloads

Published

2016-04-01

Issue

Section

Articles

How to Cite

مصطفى ع. (2016). Building Electoral Posters An Analytical Study of the Electoral Campaign’s Posters of the Iraqi Representative Council in 2014. ALBAHITH ALALAMI, 8(32), 85-110. https://doi.org/10.33282/abaa.v8i32.161

Similar Articles

1-10 of 344

You may also start an advanced similarity search for this article.