The Electronic Advertising War Among the International Trading Companies

Authors

  • هدى مالك شبيب, أ.م.د University of Baghdad/College of Media

DOI:

https://doi.org/10.33282/abaa.v8i32.157

Keywords:

The Electronic, Advertising War, International, Trading Companies

Abstract

The use of the word “war” alone raises horror and fear in the hearts of the recipients, especially if this war aimed at human’s life, his health and his future. It is the electronic advertising war among rival international companies that use cyberspace to create fear and horror in the hearts of the recipients because it connects the use of the product with human’s death or serious illness.
The problem of this research sheds light on the new uses of cyberspace which fucked by international companies to strike the interests of each other by displaying the defects of their products and its negative impact on citizen’s life. Despite the fact that those wars have opposed strongly, there are supporters for those wars. Their argument is that those advertisements help to improve the products and services, reduce their prices on one hand, and on the other, it exposes the flaws to the normal users who does not have the means to detect them while international companies have these means due to their technical and physical capabilities. But that has not prevented the existence of bypass consumer protection laws.
The aim of this research is to detect these wars highlight them and stir the readers ‘ attention depending on the survey method in analyzing the data and using content analysis form of both categories “what was said?” and “how it was said?” . The sample is limited to 61 advertisements which was recorded for the last three months of 2015. The researcher concludes the following:
1-the advertiser does not hesitate to use any means in citing and provoking horror and fear of the recipients in order to oust the competitive company and prevent the consumers from buying its product.
2-the interest and utility of the consumer have no existence among these companies.
Therefore, the researcher recommends that the government must protect the Iraqi consumers from those ads since no one can check their truth claims only under the supervision of experts and specialists, legislate laws and resolutions to protect the citizen’s life and his life of the futility of these global companies and subjecting their products for testing and quality control.

References

معنى التحذير في معجم المعاني الجامع www.almaany، تاريخ الاسترجاع 1/11/2015.
معنى التبكيت في معجم المعاني الجامع، المصدر نفسه
فصل التخويف والترهيب www.al،eman ، تاريخ الاسترجاع 3/11/2015
المصدر نفسه.
لميس فرحات ، وجه اخر للصراع ، أسترجع بتاريخ 2/11/2015، www.Elaph.com
عبيد بن سعد العبدلي، حرب الاعلانات، الاعلان المقارن، استرجع بتاريخ 5/11/2015، ralbdali.com
محمد فتحي ، المال تسال خبراء الاعلان ، استرجع بتاريخ 5/11/2015. www.almalnews.com
محمد شعير ، اعلانات موت الدولة ، استرجع بتاريخ 12/11/2015. www.mater.com
مفهوم الحرب الالكترونية ، استرجع بتاريخ 20/11/2015. www.Iraq pf.com
حميد الطائي، المبيعات والتسويق، دار اليازوري العلمية للنشر، عمان ،201، ص39.
ادارة الاعمال الدولية , استرجع بتاريخ 25/12/2015, www.startimes.com
احمد فاروق رضوان، الاتصال والتسويق الاعلاني للخدمات التجارية الربحية، دار الكتاب الجامعة ، دولة الامارات العربية المتحدة، 2013، ص125
احمد فاروق رضوان, الاتصال التسوسيقي والاعلاني للخدمات التجارية الربحية , المصدر نفسه, ص24
نسرين عيش , انواع الاساليب في اللغة العربية, استرجع بتاريخ 5/12/2015. www.Mawdoow.com
تاريخ الحرب الالكترونية الاعلانية , استرجع بتاريخ 10/12/2015. www.Mallaky.com
اكبر (5) حروب اعلانية بين الشركات المتنافسة , استرجع بتاريخ 13/12/2015. www.akhbar.tech.com
اكبر (5) حروب اعلانية بين الشركات المتنافسة ,المصدر نفسه.
موقع البوابة الالكتروني/ حرب دعائية مشتعلة بين فودافون والاتصالات www.dk.gate.com
محمد حمامة (8) مراحل من الحرب الباردة بين البيبسي وكولا ، استرجع بتاريخ 20/12/2015. www.almaseyalyom.com
طلال عبود ، التسويق عبر الانترنت، سلسلة الرضا للمعلومات،6،دار الرضا للنشر، ط1، 2000، ص111.

Downloads

Published

2016-04-01

Issue

Section

Articles

How to Cite

شبيب ه. م. (2016). The Electronic Advertising War Among the International Trading Companies. ALBAHITH ALALAMI, 8(32), 9-34. https://doi.org/10.33282/abaa.v8i32.157

Similar Articles

1-10 of 163

You may also start an advanced similarity search for this article.