The Color and its Semiotic Reflections in Iraqi Newspapers.

Authors

  • فلاح حسن علي, م.د University of Baghdad / College of Mass-Communication

DOI:

https://doi.org/10.33282/abaa.v8i33%20-%2034.152

Keywords:

The Color, Semiotic Reflections, Iraqi Newspapers

Abstract

The Colour is one of important aspect of human activity, especially in General arts and press, and also is one of the essential elements to achieve and build the idea of design technology in the appropriate places, according to the space of designs work.
In a view of the colour and its relationship with the Semiotics, we can find that the objectives goals at the point of visual formats that’s «oral or written”. In last years, the intellectual concerns of Semiotics through eye contact methods, that’s meaning contact methods for get messages of sense of sight.
The semiotics term Can be defined into: (the sequential feature or network system has relations according agreed language rules, in a particular environment, also is a game of disassembly and assembly.
It’s a formality study. Pass through the form for achieve knowledge minutes. In the Robert’s Dictionary, we can defines the semiotics into a general theory to signify and conduct within the intellect, are follows:
1- Communication semiotic
2 - Significance semiotic
3 - Culture semiotic
According to this point, the researcher tries to study some of review of Semiotics colour theories, especially concept of the iconic. The researcher also tested the relevance of these concepts, and analysis the exploration of functioning rules, its impacts on newspapers heads to find whose contents can Leading visual communication and screwing through colour and symbolism.

References

1- بيار غيرو: السيمياء، ت: انطوان ابي زيد، منشورات عويدات، بيروت 1984،ص32.
2 - http://www.french-free.com/2013/11/le-robert-college-francais-francais.html
1- روزنتال يودين، الموسوعة الفلسفية ، تر: سمير كرم، دار الطليعة للطباعة والنشر ، بيروت ، 1967، ص76.
2- برناد توسان، ماهي السيميولوجيا، تر:محمد نظيف، ط2، الدارالبيضاء ، بيروت: أفريقا الشرق ،2000، ص35
3- ان إينو، وآخرون :السيميائية – الاصول والقواعد والتاريخ ، تر: رشيد بن مالك ، دار مجدلاوي للنشر والتوزيع ، ط1 ،عمان ، 2008،ص65
1- برنارتوسان ، ماهي السيميلوجيا ، مصدر سابق ، ص 9.
* الانثربولوجيا: دراسة الجماعات البشرية الفطرية او التي لاتزال اقرب الى الفطرة، كونها كائنات حية ذات عقل وثقافة ، وهذة هي الانثربولوجيا الفيزيقية، او كونها كائنات حية ذات عقل وثقافة، وهذه هي الانثربولوجيا الثقافية، والانثربولوجيا الفلسفية : بحث فلسفي يعني بالمسائل المتصلة بماهية الانسان.
2- عبد الله ، ابراهيم ، وآخرون، معرفة الاخر مدخل الى المناهج النقدية الحديثة ، المركز الثقافي العربي ، بيروت ، 1990 ، ص 47 .
3- بيار غيرو ، السيمياء : تر: انطوان ابي زيد ، منشورات عويدات ، ط1 ، بيروت ، 1984 ، ص 9.
1- رولان بارت : مبادئ في علم الدلالة ، ت : محمد البكري ، دار الشؤون الثقافية العامة ، بغداد ، ط2 ، 1986، ص 81 .
2- آن إينو وآخرون : مصدر سابق ص67.
3- مارسليو داسكال، الاتجاهات السيميولوجية المعاصرة ، ت:حميد الحميداني وآخرون ، دار أفريقيا الشرق ،الدار البيضاء، ص82.
1- شارل لالو، مبادئ علم الجمال ، تر:مصطفى ماهر، دار إحياء الكتب العربية ،القاهرة ،1989، ص173.
2- فرديناد دي سوسير ،محاضرات في علم اللسان العام ،تر:عبد القادر قنيني ،1987، دارأفريقيا الشرق ، الدار البيضاء، ص88.
3- عبد الله ، ابراهيم ،وآخرون، معرفه الاخر مدخل الى المناهج النقديه الحديثه ، المركز الثقافي العربي ، بيروت ، 1990 ، ص 47.
1- الشال، عبد الغني: مصطلحات في الفن والتربية الفنية، عمادة شوؤن المكتبات، السعودية، ب.ت، ص 60.
2- هربرت ريد، التربية عن طريق الفن، ت: عبد العزيز توفيق، الهيئة المصرية للكتاب،1999، ص36.
3- ت - ترنس هوكز، البنيوية وعلم الإشارة، مصدر السابق، ص119.
1 – ترنس هوكز ، المصدر نفسه، ص116-117.
2- الربيعي ، عباس جاسم، الشكل والحركة والعلاقات الناتجة في العمليات التصميمية ثنائية الأبعاد، أطروحة دكتوراه، غير منشورة، كلية الفنون الجميلة ، جامعة بغداد ، 1999 ، ص28،
3- Teague, Waiter. Darwin, Design this day New York. 1990. P233.
4- خليل صابات ، الإعلان ، تاريخه ، أسسه ، قواعده ، فنونه ، أخلاقياته ، مكتبة الأنجلو المصرية ،القاهرة، 1969 ، ص6.
1- يحيى حموده، نظرية اللون، دار المعارف، مصر، 1980، ص3.
2- Hohn (Constantine and Julia Wallis, professional photography, London: the sand Hudson Ltd, 1983.p.4.
3- إياد حسين عبد الله، فن التصميم، الفلسفة.. النظرية.. التطبيق، ج3، إصدارات دائرة الثقافة والاعلام، الشارقة، 2008، 163.
1- سعيد بنكراد، السيميائيات والتأويل ، المركز الثقافي العربي . الدار البيضاء. 2005.ص93.
المصادر العربية
القرآن الكريم
1- إياد حسين عبد الله، فن التصميم، الفلسفة.. النظرية.. التطبيق، ج3، إصدارات دائرة الثقافة والاعلام، الشارقة، 2008.
2- ان إينو ،وآخرون :السيميائية – الاصول والقواعد والتاريخ ، تر: رشيد بن مالك ، دار مجدلاوي للنشر والتوزيع ، ط1 ،عمان ، 2008.
3- برناد توسان، ماهي السيميولوجيا ،ت: محمد نظيف، ط2، الدارالبيضاء ، بيروت، 2000.
4- بيار غيرو: السيمياء، ت: انطوان ابي زيد، منشورات عويدات، بيروت، 1984.
5- خليل صابات ، الإعلان ، تاريخه ، أسسه ، قواعده ، فنونه ، أخلاقياته ، مكتبة الأنجلو المصرية، القاهرة، 1969.
6- الربيعي ، عباس جاسم، الشكل والحركة والعلاقات الناتجة في العمليات التصميمية ثنائية الأبعاد، أطروحة دكتوراه، غير منشورة، كلية الفنون الجميلة ، جامعة بغداد ، 1999.
7- روزنتال يودين، الموسوعة الفلسفية ، ت: سمير كرم، دار الطليعة للطباعة النشر، بيروت ، 1967.
8- رولان بارت ، مبادئ في علم الدلالة ، ت : محمد البكري ، دار الشؤون الثقافية العامة ، بغداد ، ط2 ، 1986.
9- سعيد بنكراد، السيميائيات والتأويل ، ط1. المركز الثقافي العربي . الدار البيضاء. 2005.
10- شارل لالو، مبادئ علم الجمال ، ت:مصطفى ماهر، دار إحياء الكتب العربية، القاهرة ،1989.
11- الشال، عبد الغني: مصطلحات في الفن والتربية الفنية، عمادة شوؤن المكتبات، السعودية، ب.ت.
12- عبد الله ، ابراهيم ، واخرون ، معرفة الاخر مدخل الى المناهج النقدية الحديثة ، المركز الثقافي العربي ، بيروت ، 1990.
13- فرديناد دي سوسير ،محاضرات في علم اللسان العام ،ت:عبد القادر قنيني، دارأفريقيا الشرق ، الدار البيضاء، 1987.
14- مارسليو داسكال، الاتجاهات السيميولوجية المعاصرة، تر: حميد الحميداني وآخرون ، دار أفريقيا الشرق ،الدار البيضاء،ب.ت.
15- هربرت ريد، التربية عن طريق الفن، تر: عبد العزيز توفيق، الهيئة المصرية للكتاب، مصر،1999.
16- يحيى حموده، نظرية اللون، دار المعارف، مصر، 1980.
المصادر الانكليزية
1-Teague, Waiter. Darwin, Design this day New York. 1990.
2-Hohn (Constantine and Julia Wallis, professional photography, London: the I sand Hudson Ltd, 1983.

Downloads

Published

2016-07-01

How to Cite

علي ف. ح. (2016). The Color and its Semiotic Reflections in Iraqi Newspapers. ALBAHITH ALALAMI, 8(3334), 205-220. https://doi.org/10.33282/abaa.v8i33 - 34.152

Similar Articles

51-60 of 230

You may also start an advanced similarity search for this article.