Economic Television Media and Shaping Public Trends

Authors

  • Omar Ayyed Abed Al-Hamadani Department Radio and Television - College of Mass Communication - University of Baghdad https://orcid.org/0000-0002-6983-3102
  • Prof. wisam Fadhil radhi, Ph.D. Department Radio and Television - College of Mass Communication - University of Baghdad

DOI:

https://doi.org/10.33282/abaa.v14i58.941

Keywords:

economic media; economic elite; economic issues

Abstract

The problem of this paper is identified by knowing the role of the economic television media in shaping the audience's attitudes. It seeks to understand the type of relationship between the dependence of the economic elite audience on news bulletins and its cognitive implications. The categories of Iraqi society, namely, the economic elite category. This paper adopted the descriptive survey method for the period from 3/1/2022 - 6/31/2022. The sample was extracted according to the relative stratified sampling method in the city of Baghdad. A set of results has been concluded, the most prominent of which is the public's heavy reliance on economic news bulletins to obtain news and information, as indicated by (63%) of the respondents participating in the research sample.                                                       

Downloads

Download data is not yet available.

References

أحمد فاروق رضوان. (2005). اعتماد الجمهور على شريط الأنباء كمصدر للأخبار والمعلومات، الفضائيات العربية ومتغيرات العصر، أعمال المؤتمر العلمي الأول للأكاديمية الدولية لعلوم الإعلام . القاهرة: الدار المصرية اللبنانية.

السيد أحمد مصطفى عمر. (2002). الاعلام المتخصص : دراسة وتطبيق. الشارقة، الامارات العربية المتحدة: مكتبة الجامعة بالشارقة.

حارث دوهان الجنابي. (2016). دور الفضائيات العراقية في تغطية النشاطات الاقتصادية العراقية في الأردن من منظور رجال الاعمال المقيمين في عمان. عمان: رسالة ماجستير غير منشورة، جامعة الشرق الاوسط، كلية الاعلام.

حمدي بهاءالدين. (2013). استراتيحيات الإعلام المالي والمصرفي. عمان، الأردن: دار الراية للنشر والتوزيع.

حنان يوسف. (2006). الإعلام والسياسة، مقاربة ارتباطية (المجلد الطبعة الثانية). القاهرة: أطلس للنشر والتوزيع الإعلامي.

شريف سعيد حميد السعدي. (2018). الفضائيات وأرتدادات التأثير دراسات، نظريات، أنعكاسات (المجلد الطبعة الاولى). عمان: دار أمجد للنشر والتوزيع.

عاطف عدلي العبد. (2003). تصميم وتنفيذ استطلاعات وبحوث الإعلام والرأي العام. القاهرة: دار الفكر العربي.

فاروق خالد الحسنات. (2011). الاعلام والتنمية المعاصرة. عمان-الاردن: دار أسامة للنشر والتوزيع.

كريمة عباد. (2004). دور التلفزيون الجزائري في التنمية الاقتصادية، دراسة وصفية تحليلية لحصة المؤشر. الجزائر: جامعة الجزائر، رسالة ماجستير غير منشورة.

ماجد فاضل الزبون. (2015). الإعلام الاقتصادي: قراءة في القنوات العربية المتخصصة. القاهرة: دار العربي للنشر والتوزيع.

محمد عبد الحميد. (2004). نظريات الإعلام واتجاهات التأثير (المجلد الطبعة الثالثة). القاهرة: عالم الكتب.

محمد منير حجاب. (2010). نظريات الاتصال. القاهرة: دار الفجر للنشر والتوزيع.

مرفت الطرابيشي وعبد العزيز السيد. (2006). نظريات الاتصال. القاهرة: دار النهضة العربية.

مروة محمد سعيد وثريا محمد السنوسي. (2016). البرامج الإقتصادية على الفضائيات العربية: برنامج الإقتصاد والناس انموذجا (دراسة تحليلية). مجلة بحوث العلاقات العامة الشرق الأوسط، العدد(12)، 183.

مصطفى المصمودي. (1985). النظام الاعلامي الجديد. الكويت: عالم المعرفة.

نها أنور سليمان. (2011). الاعلام وقضايا الاصلاح في العالم العربي. القاهرة: دار العالم العربي.

هنادي رشيد سلطان. (2015). البعد الاقتصادي للسياسة الإعلامية. القاهرة: المكتب العربي للمعارف.

هند نبيل. (2015). دور النشرات والبرامج الاقتصادية بالتلفزيون المصري في ترتيب اولويات الجمهور نحو الموضوعات والقضايا الاقتصادية. (1).

عبد الرزاق مصطاف ع. . (2019). دور التغطية الاعلامية للقنوات الفضائية العراقية في تشكيل اتجاهات الجمهور نحو الارهاب ( دراسة ميدانية لعينة من جمهور مدينة بغداد ) . Al–Bahith Al–A’alami, 6(23), 88–112. https://doi.org/10.33282/abaa.v6i23.291

Ebel, R. (1972). Essential of Education measurement. 2nd Edition. New Jersey: pentie-Hill.

N. Stuart, A. D. (2015). “It’s (Change in) the (Future) Economy, Stupid: Economic Indicators, the Media, and Public Opinion.”. American Journal of Political Science, Vol 59, No (20), 471.

Thompson, S. K. (2012). Sampling, 2nd Edition. New Jersey: John Wiley&Sons.

Published

2022-12-28

How to Cite

Ayyed Abed Al-Hamadani, O., & Fadhil radhi, wisam. (2022). Economic Television Media and Shaping Public Trends. AL - Bahith AL - A’alami, 14(58), 73–90. https://doi.org/10.33282/abaa.v14i58.941

Issue

Section

Articles