The Role of Local Satellite Channels toward the Social and Cultural Development in U.A.E Society

Authors

  • فوزية عبد الله آل علي, أ.م.د College of Communication - University of Sharjah Sharjah - UAE

DOI:

https://doi.org/10.33282/abaa.v9i35.123

Keywords:

The Role, Satellite Channels, Social, Cultural Development, U.A.E Society

Abstract

The study seeks to analyze the perceptions of audience in UAE towards the performance of Emirates Satellite TV Channels. It analyzed the exposure motivations of audience to satellite TV channels, its positive and negative aspects and to what extent they abide by media ethics. A survey is conducted with a sample of four hundred. The study shows significant differences between male and female towards the characteristics of TV channels, its positive and negative aspects and its commitments to media ethics.

            The study also shows that the expectancy value model and third person effect model are applicable in studying the perceptions of audience and media people in UAE towards the performance of Emirates Satellite TV channels. It calls for enacting new strategies for Emirates TV Satellite channels based on Arab and local values and traditions and charting new media ethics.

References

1. محمود احمد محمود فريد: علاقة البرامج الدينية في القنوات الفضائية العربية بتثقيف الأطفال اجتماعيا : دراسة تطبيقية على عينة من الأطفال الليبيين ، مجلة دراسات الطفولة – نفسية اجتماعية – إعلامية – طبية – المجلد التاسع العدد 31 ابريل 2006 ص 58
2-(لبنى حسن السيد : اتجاهات الجمهور نحو الفضائيات المصرية الخاصة مجلة المصرية ....الرأي العام . المجلد الرابع العدد المزدوج يناير / ديسمبر 2003،فى 1.
- 3-وليد فتح الله بركات /تعرض الصفوه المصرية ببرامج الرأي العام فى القنوات التلفزيون العربية / المجلة العربية والرأي العام المجلد الرابع العدد المزدوج / يناير / ديسمبر 2003 ص 49
-
1. 4-هالة جمال احمد نوفل / دور القنوات الفضائية العربية في دعم القيمة والقضايا القومية /دراسة ميدانية على عينة من الجمهور في محافظة دمياط / لبحوث الرأي العام / المجلد السادس / العدد الأول يناير / يونيو 2005 / ص 51 .
5- محمد عبد الحميد ، نظريات الإعلام واتجاهات التأثير، مرجع سابق، ص220
6--عبد الرحمن بعد المعز : مناهج وتقنيات البحث الإذاعي والتلفزيوني ، مجلة البحوث ، إصدار جامعة القاهرة 1984 ص 11
7---سمير حسين ::بحوث الاعلام المبادئ ,القاهره جمهورية مصر العربية :مؤسسة دار الشعب 1976
8-- -عوده احمد سليمان وفتحي حسن لمكاوي ,البحث العلمي :مفهومه واجراءاته ومناهجه .بنغازي .ليبيا :جامعة قابوس
2. Fishbein, M (1967). Attitude and the prediction of behaviour. In: Fishbein, M (Ed.). Readings in attitude theory and measurement. New 9-York: Wiley.
3. Alwitt, L. F & Prabhaker, R.P., (1992), Functional and Belief dimensions of Attitudes to TV Advertising, Journal of Advertising Research, 10-Vo.32. No.5.
4. White, H.A. (1997), Considering Interacting Factors in Third Person Effect, Journalism and Mass Communication Quarterly, Vol.74, No.3.
5. Lo, V. & Paddon, R. (2000), Third Person Pereception and Support for Pornography Restrictions, International Journal of Public Opinion Research, Vol. 12, No.1
6. Price, V. et al., Third Person effect of News Coverage, Journalism and Mass Communication Quarterly, Bol.74, No.3
7. 25 - Stephen W. Littlejohn, Theories of Human Communication (Belmont & -California, Wadsworth Publishing Company, 1983) Second edition, p

8. -15-8 فوزية آل علي : استخدام المرأة الإماراتية للقنوات الفضائية ، المؤتمر العلمي الأول للاكادميه الدوليةلعلوم الإعلام /القاهرة /مصر( 2004 القاهرة) ص 515
16-ايمن منصور ندا : نظرية تأثير الآخرين فى دراسات الرأي العام ، أسسها النظرية وبعض تطبيقاتها فى المجتمع المصري ، ( القاهرة ، لمجلة المصرية ----- الاعلام ، كلية الاعلام ، جامعة القاهرة ، العدد الخامس عشر ، ابريل يونيو ، 2000 ) ص 35 - 46 التاسع لكلية الاعلام . الجزء الثاني مايو 2003 حتى 665-666
17-بهجت أبو زعنونه عن استطلاع آراء الشباب الفلسطيني نحو دور الفضائيات، بحث منشور في كتاب المؤتمر الفضائيات العربية والعولمة / جامعة الشارقة/ كلية الدراسات العليا/ 2010 ص 113.
18-جيهان يسري ، اتجاهات الإعلاميين نحو تغطية الإعلام المصري لأحداث الإرهاب ، المؤتمر العلمي السنوي الثامن : الإعلام وصورة العرب والمسلمين ، كلية الإعلام ، جامعة القاهرة ، مايو 2002 ، ص 599 – 666 .
19- الحمود، عبدالله ناصر، وآخرون: اعتماد النخب على المصادر الإخبارية الاليكترونية الحديثة واتجاهاتهم نحو مستقبل انتشارها في المجتمع السعودي، الرياض، الجمعية السعودية للإعلام والاتصال، 1424هـ.
20-حنان سليم. ، اتجاهات الصفوة المصرية نحو واقع ومستقبل القنوات الإخبارية العربية ، ورقة بحث مقدمة للمؤتمر العلمي السنوي الحادي عشر بجامعة القاهرة : مستقبل وسائل الإعلام العربية : الجزء الأول ، 2005 م ، ص 176 - 177.
21- - محمد الفقيه. ، دور التلفزيون اليمني في تزويد الشباب بالمعلومات السياسية : دراسة مسحية ، رسالة ماجستير غير منشورة ، كلية الإعلام ، جامعة القاهرة ، 1997 .
22 عادل عبد الغفار ، أبعاد المسئولية الاجتماعية للقنوات الفضائية المصرية الخاصة: دراسة تطبيقية على برامج الرأي المقدمة بقناة دريم 2 ، المؤتمر العلمي السنوي التاسع: أخلاقيات الإعلام بين النظرية والتطبيق ، كلية الإعلام ، جامعة القاهرة ، مايو 2003 م .
23-خالد صلاح الدين ، اتجاهات الجمهور والإعلاميين نحو أداء القنوات التليفزيونية الخاصة في مصر ، المؤتمر العلمي السنوي التاسع : أخلاقيات الإعلام بين النظرية والتطبيق ، مايو 2003م .

Downloads

Published

2018-11-27

Issue

Section

Articles

How to Cite

آل علي ف. ع. ا. (2018). The Role of Local Satellite Channels toward the Social and Cultural Development in U.A.E Society. ALBAHITH ALALAMI, 9(35), 7-32. https://doi.org/10.33282/abaa.v9i35.123

Similar Articles

1-10 of 324

You may also start an advanced similarity search for this article.