Role of the Iraqi Media Organizations in Promoting The Sense of Citizenship among Iraqi University Youth

Authors

  • محمد فالح تايه التميمي, باحث University of Baghdad - college of media
  • محمد عبد حسن العامري, أ.م.د University of Baghdad - college of media

DOI:

https://doi.org/10.33282/abaa.v9i38.91

Keywords:

Role, media institutions, Iraqi, promotion, sense of citizenship, university youth, research paper, Master Thesis

Abstract

    This study examines the role played by the Iraqi media in promoting the values ​​of citizenship and the dimensions of the various sectors of Iraqi society, an important segment namely university youth section.
 The study intended to identify “the role of the Iraqi media organizations in promoting The sense of citizenship among young Iraqi university”, through: -
1. Identifying the most important Iraqi media, which works to promote the dimensions of citizenship and values.
2. To identify the extent of the contribution of the Iraqi media in promoting citizenship in dimensions (patriotic belonging, legal, political, economic, social, cultural).
The study provided a set of hypotheses, namely:-
First hypothesis: There are significant differences between the study sample Ahsaúba according to gender (male / female) to identify the role of the Iraqi media organizations in promoting a sense of citizenship through dimensional (belonging to the homeland, legal, political, economic, social, cultural).
The second hypothesis: There are statistically significant differences between the study sample according to specialization academic (Humanist my knowledge) to identify the role of the Iraqi media organizations in promoting a sense of citizenship through dimensional (belonging to the homeland, legal, political, economic, social, cultural).
The third hypothesis: Is there a statistically significant correlation between the intensity of exposure to Iraqi media (read, listen, watch, surf), and follow-up issues of citizenship by the study sample.
In order to achieve the objectives of the study the researcher used the descriptive approach in this study, and as a researcher relied on the questionnaire, a tool to collect information and data, which relates to the problem of the study, and the study consists of:
The systematic study explaining the problem the study and its importance, and its objectives, and questions, and hypotheses and sample type, size, and data collection tools, and style dump data, and statistical transactions, in addition to the validity and reliability, and the terms of the study, and previous studies.
The study found several of the most important results:
1. There are significant differences in favor of females from the study sample to estimate the role of the male in the Iraqi media in promoting a sense of citizenship through dimensional calculation (belonging to the homeland, legal, political, economic, social, cultural).
2. There are significant differences in favor of the human specialization of the study sample at the expense of scientific specialization in the estimation of the role of the Iraqi media in promoting a sense of citizenship through dimensional (belonging to the homeland, legal, political, economic, social, cultural).
3.The presence of correlation statistically significant relationship (weak) between the readability of Iraqi newspapers, listen to the Iraqi radio stations, by the study sample, and follow up to see the themes of citizenship, while the study revealed a correlation statistically significant relationship (medium) between View sample channels Iraqi television, and follow-up to see the themes of citizenship, while the study found a lack of correlation statistically significant relationship between the Iraqi browse sample of websites, and follow up to see the themes of citizenship.

References

1- همت حسن عبد الحميد, دراسات في نظريات الاعلام,(القاهرة, العربية للنشر والتوزيع, 2010م),ص89.
2- عمرو الشوبكي, المواطنة في مواجهة الطائفية,(القاهرة,مطبوعات مركز الدراسات السياسيةالاستراتيجية, 2009م), ص137.
3- ملفين ل. ديفلير و ساندرا بول.روكيتش, نظريات وسائل الاعلام, ترجمة, كمال عبد الرؤوف, ( مصر, الدولية للاستثمارات الثقافية, 2014م), ص 412.
4- مصطفى حميد الطائي , مناهج البحث العلمي وتطبيقاتها في الاعلام والعلوم السياسية, ( الاسكندرية, دار الوفاء لدنيا الطباعة والنشر, 2007م), ص95.
* تم إخضاع طلبة الدراسة الصباحية للدراسة، لكونهم يمثلون العمر المثالي لدخول الجامعة مع مراعاة تجانسهم في الخصائص والسمات.
1- ** احصائية حصل عليها الباحث من قسم المتابعة والتخطيط في جامعة بغداد بعد ان تم مخاطبتهم بموجب الكتاب المرقم د/1938في 25/2/2014 والصادر من كلية الاعلام جامعة بغداد.
5 - بسام عبد الرحمن مشاقبة , مناهج البحث الاعلامي و تحليل المضمون ,( عمان, دار اسامة للنشر والتوزيع, 2010م), ص89
6- شيماء ذوالفقار زغيب ، مناهج البحث والاستخدامات الإحصائية في الدراسات الاعلامية (القاهرة، الدار المصرية اللبنانية، 2009م )، ص247 .
7- مصطفى حميد الطائي, مصدر سابق, ص242.
8- سامي محمد ملحم, مناهج البحث في التربية وعلم النفس , ( عمان , دار المسيرة للنشر والتوزيع والطباعة , 2002م) , ص266.
( * ) الخبراء تم ترتيبهم حسب اللقب العلمي والقدم
أ.د علي جبار الشمري- كلية الاعلام جامعة بغداد- قسم العلاقات العامة.
أ.د محمد أنور السامرائي- كلية التربية ابن رشد- جامعة بغداد- قسم العلوم التربوية والنفسية
أ.م.د رشيد حسين الشمري- كلية الاعلام جامعة بغداد- قسم العلاقات العامة.
أ.م.د عبد السلام السامر- كلية الاعلام جامعة بغداد- قسم الصحافة الاذاعية والتلفزيون.
أ.م.د عبد الأمير الفيصل- كلية الإعلام جامعة بغداد- قسم الصحافة الاذاعية والتلفزيون.
أ.م.د عبد المحسن الشافعي- كلية الإعلام جامعة بغداد- قسمالعلاقات العامة.
أ.م.د جاسم طارش العقابي- كلية الاعلام جامعة بغداد- قسم العلاقات العلمة.
أ.م.د ارادة زيدان الجبوري- كلية الاعلام جامعة بغداد- قسم العلاقات العامة.
أ.م.د باقر موسى العابد – كلية الاعلام جامعة بغداد- قسم العلاقات العامة.
أ.م.د فاطمة عبد الكاظم – كلية الاعلام جامعة بغداد – قسم العلاقات العامة.
أ.م.د بشرى جميل الراوي - كلية الاعلام جامعة بغداد – قسم العلاقات العامة.
أ.م.د سالم جاسم العزاوي – كلية الاعلام جامعة بغداد – قسم العلاقات العامة.
أ.م.د هدى مالك - كلية الاعلام جامعة بغداد – قسم العلاقات العامة.
أ.م.د اسامة مرتضى باقر- كلية العلوم السياسية- جامعة المستنصرية- قسم العلاقات الدولية.
أ.م.د حيدر كريم الموسوي- كلية الامام الكاظم- قسم علم النفس.
9- عبد القادركراجة، القياس والتقويم في علم النفس،( عمان، دار اليازوري العلمية، 1997م)، ص132.
10- اخلاص محمد عبد الحفيظ، وآخرون: التحليل الإحصائي في العلوم التربوية- نظريات – تطبيقات – تدريبات،( مكتبة الأنجلو المصرية، القاهرة، مصر، 2004م)، ص343.
11- عبد الواحد الكبيسي: القياس والتقويم تجديدات ومناقشات،( دار جرير للنشر والتوزيع، عمّان، الأردن، 2007م)، ص200.
ن مج ع2هـ
معامل (a) = ـــــــــــــــــــــــــــــ [ 1- ــــــــــــــــــــــــــ ]
ن-1 ع2ك
إذ تمثل ن= العدد الكلي لمفردات ألاختبار مج ع2هـ= مجموع تباينات درجات كل مفردة (هـ) / ع2ك = تباين الدرجات الكلية.
21- نبيل جمعة صالح النجار, الاحصاء في التربية والعلوم الانسانية,( عمان, دار الحامد للنشر والتوزيع, 2010م), ص41.
( * ) تقييم قيمة معامل الارتباط بيرسون يقع بين( -1 الى 1) فاذا كانت قيمة معامل ارتباط بيرسون ( 0) لا توجد علاقة ومن ( 0<R<0,30) فان العلاقة ضعيفة, اما إذا كانت ( 0,30<R< 0,70) فان العلاقة متوسطة, وإذا كانت القيمة ( 0,70<R<1,00) علاقة قوية وعند (1) فالعلاقة تامة, 13- نبيل جمعة صالح النجار, مصدر سابق, ص183.
41- كرم شلبي, معجم المصطلحات الاعلامية,( بيروت, دار الجيل للنشر والطباعة والتوزيع, 1994م), ص90
51- فيصل علي خالد, المؤسسات الاعلامية اليمنية في ظل تكنولوجيا المعلومات والاتصالات الحديثة, رسالة ماجستير غير منشورة, (جامعة بغداد, كلية الاعلام , 2003م) ص130.
61- رانجيت سينغ مالهي، وروبرت دبليو ريزير، تعزيز تقدير الذات،( الرياض، ترجمة مكتبة جرير للنشر والتوزيع، 2005م)، ص25.
71- رضا عطية ابراهيم, المواطنة والانتماء واثرها على الدولة والمجتمع والاسرة, ( القاهرة, مكتبة الاسرة, 2007م), ص18.
81- سناء يوسف صقر, دور فاعل لوسائل الاعلام المحلية في تعزيز المواطنة لدى الجمهور البحريني, رسالة ماجستير غير منشورة,( البحرين, الجامعة الاهلية,2013م).

Downloads

Published

2017-11-10

Issue

Section

Articles

How to Cite

تايه التميمي م. ف., & العامري م. ع. ح. (2017). Role of the Iraqi Media Organizations in Promoting The Sense of Citizenship among Iraqi University Youth. ALBAHITH ALALAMI, 9(38), 127-154. https://doi.org/10.33282/abaa.v9i38.91

Similar Articles

1-10 of 420

You may also start an advanced similarity search for this article.