Employing Statistical Analysis in Public Relations Researches

(An Analytical Study of the Theses and Dissertations of Public Relations for the Period from 2005 to 2012)

Authors

  • Dr. Fattma Abd Kadhim Hamad, Ph. D. University of Baghdad - College of Mass Communication
  • Dr. Narjis Hadi Erheif, Lecturer كلية الاعلام جامعة بغداد

DOI:

https://doi.org/10.33282/abaa.v5i20.615

Keywords:

Statistical Analysis, Public Relations

Abstract

 

Public relations are amongst the social sciences that rely on scientific methods in achieving new knowledge or resolving existing problems by means of its scientific researches that are often applied and require a classification in terms of their results’ analysis. It also requires subtle statistical processes whether in constructing their material or in analyzing and interpreting their results.

This research seeks to identify the relation between public relations and statistics, and the significance a researcher or practitioner in the domain of public relations should assign to statistics being one of the important criteria in identifying the accuracy and objectivity of researches;  by answering the main question of this research: “How far has statistical analysis been employed in researches of public relations”; and “Has the implementation of statistical methods been suitable for the requirements of these researches?”.

In order to achieve the objective of this work, the researchers have adopted a descriptive approach by analyzing the content of theses and dissertations of public relations in the College of Mass Communication, Baghdad University, during the period 2005-2012, numbering 82 studies.

The results showed little employment of statistical analysis in researches of public relations, for most researchers have not used it within their researches and limited them to using tabular presentation and frequency distribution. Some statistical methods used in some researches were superfluous which reflected in the increase of statistical tables that have not attained the objective of these researches, in addition to mentioning and explaining some statistical laws and using them incorrectly by most researchers. It appears also that most statistical methods used in public relations researches were the arithmetic mean, standard deviation,

Materiality Concept, Chi square test, the T test, and Pearson correlation coefficient

References

هباس رجاء الحربي ، العلاقات العامة والادارة العليا ((عمان : دار اسامة ،2012 )) ص 17.

ــ محمدمنيرحجاب،المعجم الاعلامي((القاهرة :دارالفجر،2004)) ص90

ــ عبدالعزيزصالح الخضيري،ادارةالحملات الاعلاميةوحملات العلاقات العامة )) السعودية : الدارالصولتية1428هـ (( ص212.

ــ حسنياسينطعمة،ايمانحسينحنوش : طرقالاحصاءالوصفي،ط 1 ((عمان : دارصفاء 2009 ))ص25

ــ نعيمثانيالمحمدواخرون،مبادىالاحصاء((الموصل : مديريةدارالكتب للطباعةوالنشر، 1986 ))ص14ــ.13

ــ لمياء جاسم محمد : اسماعيل صداع العيد، : الوسائل الاحصائية اللازمةفي البحوث التربويةوالنفسيةومدى تمكن طلبة الدراسات العليا من استخدامها ((بغداد: فينوس، 2008 ))،ص42

ــ عبد الحكيم خليل،العلاقات العامةبين المفهوم النظريوالتطبيق العملي،((القاهرة: الدارالعالمية، 2009. )) ص124.

ــمحمود يوسف ، مقدمة في العلاقات العامة (( القاهرة : الدار العربية للنشر والتوزيع ،2008)) ص109ـ110

ــمحمود حسن المشهداني،اصول الاحصاءوالطرق الاحصائية )) بغداد : دارالسلام،(( 1985 ص8 .

ــوجيه محجوب ، البحث العلمي ومناهجه ، (بغداد: وزارة التعليم العالي والبحث العلمي ، مديرية دار الكتب للطباعة والنشر ، 2002)ص213 .

ــد. مجيدالكرخي،الأحصاء والتنبوء والتخطيط الاستراتيجي،المؤتمر الاحصائي العربي الاول((عمان 1212ــ 13 ، 2007 ))ص 2

ــالمصدرذاته ص .3

ـ حسن ياسين طعمة،ايمان حسين حنوش : طرق الاحصاء الوصفي،ط1 ، م .س ص95.

ـ المصدر ذاته ص 125

ـ المصدر ذاته ص224

ـ نعيم ثاني احمد و د. خاشع محمود الراوي واخرون ، مبادئ الاحصاء ، م .س ، ص 88.

ـ شارلز هيكس، المفاهيم الاساسية في تصميم التجارب ،ترجمة قيس سبع خماس(بغداد : الجامعة المستنصرية 1984 )ص 32 .

ـ حسن ياسين طعمة و ايمان حسين حنوش، اساليب الاحصاء التطبيقي ((عمان : دار صفاء للنشر والتوزيع، ، 2009 ))ص320.

ـ واين دانيال، ترجمة د. زياد رشاد عبد الله، الاحصاء الحيوي اساس للتحليل في العلوم الصحية، الجامعة المستنصرية، 1985 ص 154 .

ــ انوار ضياء ، د. صباح حسيب، نرجس هادي، دراسة مقارنة لاختبار كايسكوير مع ىبعض الاختبارات للعينات ذات الحجم الصغيرة مع تطبيق عملي، مجلة كلية العلوم ، جامعة كركوك العدد 1 ، 2004

ـ نعيم ثاني احمد و د. خاشع محمود الراوي واخرون ، مبادئ الاحصاء ، م .س ، ص 301

ـ المصدر ذاته ص 304.

ـ حسن ياسين طعمة،ايمان حسين حنوش : طرق الاحصاء الوصفي،ص 297 .

ـ المصدر ذاته ص 335 .

ـ انظرهوشيار مظفرعلي أمين،العلاقات العامةفي الأحزاب السياسيةالكردية،دراسةمسحية لأنشطةالعلاقات العامةللحزب الديمقراطي الكردستاني،رسالةماجستير كلية الإعلام- جامعةبغداد، 2007 .

Downloads

Published

2024-12-23 — Updated on 2022-10-01

Versions

Issue

Section

Articles

How to Cite

Abd Kadhim Hamad, D. F. A. K. H. P. D., & Hadi Erheif, . N. (2022). Employing Statistical Analysis in Public Relations Researches: (An Analytical Study of the Theses and Dissertations of Public Relations for the Period from 2005 to 2012). ALBAHITH ALALAMI, 5(20), 92-113. https://doi.org/10.33282/abaa.v5i20.615

Similar Articles

1-10 of 290

You may also start an advanced similarity search for this article.