Communicative Applications in the Websites of the Iraqi Political Parties and their Role in Providing Opportunities for Political Participation

Authors

  • حسين اسماعيل حداد, م. University of Dhi Qar / College of Media

DOI:

https://doi.org/10.33282/abaa.v7i30.177

Keywords:

Communicative Applications, Websites, the Iraqi Political, Parties, Opportunities

Abstract

The present study deals with the websites of Iraqi political parties on the internet to identify the effectiveness in providing communicative applications that help audience to participate, express their opinions, their positions, and other aspects reflecting the extent of employing modern technological tools to allow opportunities for political, and democratic participation since the internet has become an effective tool for political communications of political parties. The research sample includes eight political parties. The research concludes that the Iraqi political parties do not employ interactive communication patterns to reflect their interests in communicating with the public, providing opportunities for their participation and recognizing their attitudes through their websites. These websites serve as media function of one way rather than as an interactive communicative function with the users.

References

1- سمير حسين: تحليل المضمون ،عالم الكتب، القاهرة، ط1، 1983 ، ص ٨٨.
2- ذو الفقار زغيب، شيماء: مناهج البحث والاستخدامات الإحصائية في الدراسات الإعلامية، الدار المصرية اللبنانية، القاهرة، 2009، ص109.
3Rachel Gibson وStephen Ward : استاذان في علم السياسة في جامعة مانجستر البريطانية ولهما بحوث ومؤلفات عديدة في مجال الاتصال السياسي لاسيما من قبل الأحزاب السياسية في وسائل الإعلام الجديد. حول المقياس الذي وضعاه لقياس توظيف الأحزاب السياسية للانترنت وتكنولوجيا الاتصال الحديثة ينظر:Marc Hooghe : Websites as a Campaign Tool for Belgian Political Parties. Lanham: Lexington Press, 2008, p5. Also available at: http://partirep.eu/sites/default/files/publication/file/2.pdf
4 - A Europe Wide Web? Political Parties’ Websites in the 2009 European Parliament Elections (August 17, 2010).p9. Available at SSRN: http://ssrn.com/abstract=1660375 orhttp://dx.doi.org/10.2139/ssrn.1660375
5- الدليمي، حافظ علوان: ديمقراطية الاحزاب واحزاب الديمقراطية، دراسة لحالة العراق بعد عام 2003، مجلة العلوم السياسية، العدد 44 ، بغداد، 2012.ص272.
6- ينظر : http://www.alsabaah.iq/ArticleShow.aspx?ID=59183
7- ذو الفقار زغيب، شيماء، مصدر سابق، ص112.
8- كل من: د سعد ابراهيم كاظم/ ا.م.د هادي فليح حسن/ د. عبد السلام شهيدعجمي/ من كلية الاعلام جامعة ذي قار.
9- محمود محمد، حلمي: توظيف مواقع الأحزاب السياسية العربية في نشر برامج الإصلاح السياسي عبر الإنترنت دراسة تحليلية، اجامعة جنوب الوادي (مصر) مجلة كلية لاداب بقنا، العدد 27، 2009. تتوفر ايضا على http://goo.gl/agjVMc
01- Asbjørn Følstad: The role of a political party website. Lessons learned from the user perspective. Available at: http://www.researchgate.net/publication/269705054
11- Conway, Matthew, and Dorner, Dan. (2004) «An evaluation of New Zealand political party Websites.» Information Research, 9(4) paper 196 [Available at http://InformationR.net/ir/9-4/paper196.html]
21- Rachel Gibson and Stephen Ward (Aug:2000)A Proposed Methodology for Studying the Function and Effectiveness of Party and Candidate Web Sites, Social Science Computer Review, vol. 18: pp. 301 – 319.
31- Pippa Norris(2003)Preaching to the Converted? Pluralism, Participation and Party Websites, Party Politics, VOL 9. No.1 pp. 21–45
41- Cristian Vaccari (2008) Research Note: Italian Parties› Websites in the 2006 Elections, European Journal of Communication, vol 23, NO1, PP:69-77
51- عليوة، منى محمود: المشاركة السياسية- موسوعة الشباب السياسية، مركز الدراسات السياسية والإستراتيجية بمؤسسة الأهرام، القاهرة، (2000)، ص٥.
61- الجوهري، عبد الهادي: قاموس علم الاجتماع، المكتب الجامعي الحديث، الإسكندرية، 1998، ص25.
71- خضر صالح، سامية: المشاركة السياسية والديمقراطية، سلسلة كتب عربية، جامعة عين شمس، 2005، ص19، 22.
81- Verba, et al: Voice and equality: Civic Voluntarism in American Politics, Harvard UP, London, 1999, p6.
91- الدليمي، عبد الرزاق: الصحافة الالكترونية والتكنولوجيا الرقمية، دار الثقافة، عمان، 20، ص221.
02- عبدة، عزيز: الاعلام السياسي والراي العام، دار الفجر للنشر والتوزيع، القاهرة، ط1، 2004، ص75.
12- Pippa, Norris: Preaching to the Converted: Pluralism, participation and party websites, saga publications, 2003, p26. Available at: http://goo.gl/Ma7A14
22- Asjorn and et al: the role of political party website, Lessons Learnt from the user perspective. P 46. Available at: http://goo.gl/aqMoKz
32- Ibid, p 53. Also: Pippa Norris: political parties and democracy, p8.Available at: http://goo.gl/cMSzg8
42- غيطاس، جمال محمد: الديمقراطية الرقمية، دار نهضة مصر، ط1، القاهرة، 2006، ص195.
52- بن شعبان، رمضان: الديمقراطية الالكترونية كبديل لتفعيل المشاركة السياسية، رسالة ماجستير، جامعة قسنطينة، الجزائر، 2009، ص52.
62- عبد الصادق، عادل: الديمقراطية الالكترونية، المركز الدولي للدراسات المستقبلية والإستراتيجية، القاهرة، 2009، ص17.
72- عادل عبد الصادق: الإعلام الجديد وبروز الفاعلين الجدد في المجال العام ، المركز العربي لابحاث الفضاء الالكتروني، القاهرة، 2009، ص15http://www.accronline.com/article_detail.aspx?id=11013
82- Pippa Norris: Op Cit pp 8.
92- Pippa Norris: political parties and democracy in theoretical and practices perspective, p9.Available at: http://goo.gl/cMSzg8

Downloads

Published

2015-10-01

Issue

Section

Articles

How to Cite

حداد ح. ا. (2015). Communicative Applications in the Websites of the Iraqi Political Parties and their Role in Providing Opportunities for Political Participation. ALBAHITH ALALAMI, 7(30), 69-92. https://doi.org/10.33282/abaa.v7i30.177

Similar Articles

1-10 of 271

You may also start an advanced similarity search for this article.