Media policy and its impact on the level of objectivity in the Iraqi media
A study from the communicators’ point of view in the Iraqi medi outlets for the period from (1/5/2021 to 1/9/2021)
DOI:
https://doi.org/10.33282/abaa.v15i59.954Keywords:
Media policies; objectivity level; media outlet; CommunicatorAbstract
The research aims to reveal the impact of media policy in Iraqi media outlets on the level of objectivity in these outlets. A study from the communicators’ point of view where the researcher used a survey method on the communicators in media outlets to reveal the extent of media policies knowledge as well as the pressures exerted by this policy on communicators in media outlets. It also reveals the extent of their commitment to objectivity, neutrality in dealing with information and the way used to transfer it.
The research sample included (179) respondents from communicators in a range of Media outlets such as (Press, Radio, and Television), The researcher was careful with the diversity of the sample, and the targeted media outlets. The research found that the majority of respondents have knowledge of the media outlets’ policies and agree with them. It put pressure on them in terms of objectivity, since most of them were warned as a result of covering topics neutrally and objectively. Results also indicate that they alternatively use social media as a broader range of freedoms.
References
جبر مجيد حميد العتابي. (1991). طرق البحث الاجتماعي. دار الكتب.
حميد الدليمي. (1998). التخطيط الإعلامي "المفاهيم والإطار العام". عمان: دار الشرق.
دينا يحيا زكي ابو زهره. (2020). العوامل المؤثرة على مصداقية المحتوى البرامجي للفضائيات العربية وتشكيل اتجاهات الجمهور. المجلة العلمية لبحوث اإلعالم وتكنولوجيا اإلتصال، 8(8)، 1-37. doi:https://doi.org/10.21608/mktc.2020.152756
ستانة جونسن، وجوليان هاديس. (2002). فن استقاء الأنباء صحافة الخبر (الإصدار 7). (وديع فلسطين، المترجمون) القاهرة: مؤسسة قرانكلني للطباعة.
سمير محمد حسين. (1976). بحوث الإعلام "الاسس والمبادئ". القاهرة: مؤسسة دار الشعب.
عبد الله محمد عبد الله اطبيقة. (2009). العوامل المؤثرة على الأداء المهني للقائمين بالاتصال في إذاعة (FM) الليبية "دراسة ميدانية" (اطروحة دكتوراه). كلية الآداب / قسم علوم الاتصال والإعلام، جامعة عين شمس.
علي سالم عواد. (2009). السياسة الاعلامية الاردنية من خلال رؤية الملك عبد الله الثاني (رسالة ماجستير). عمان: جامعة الشرق الأوسط.
عواطف عبد الرحمن. (1994). الحق في الاتصال بين الجمهور والقائمين بالاتصال. عالم الفكر، 23(1-2).
ليلى عبد المجيد. (1994). السياسات الاتصالية والإعلامية وأثرها في الثقافة والتربية. عالم الفكر، 23(1-2).
ليلى عبد المجيد. (2014). سياسات الاتصال في العالم الثالث. القاهرة: دار الطباعي للنشر والتوزيع.
محمد الهاشمي. (2009). الاعلام الدبلوماسي والسياسي. عمان: دار أسامة.
محمد شبري. (2019). السياسة الإعلامية في الجزائر والخدمة العمومية في وسائل الإعلام من المنظور التعددي و الالتزام الأخلاقي. حوليات جامعة الجزائر 1(33).
مفتاح اشرف عبد الصمد. (2019). علاقة السياسة الإعلامية للتلفزيون العمومي بالإداء المهني للصحفي في الجزائر، رسالة ماجستير. جامعة محمد خيضر بسكرة، كلية العلوم الاجتماعية والإنسانية: قسم العلوم الإنسانية (اتصال/ علاقات عامة).
ناهد أبو طعيمة. (2016). العوامل التي تؤثر على توظيف أداء الاعلاميات في المؤسسات الإعلامية في فلسطين من منظور النوع الاجتماعي. سلسلة ابحاث وسياسات الاعلام.
هادي نعمان الهيتي. (1983). اسس البحث العلمي. بغداد: دراسة مطبوعة بالرينو.
يمني محمد عاطف عبد النعيم. (2015). السياسة الإعلامية للقنوات الدينية وعلاقتها بمعالجة القضايا الوطنية في مصر، أطروحة دكتوراه،. القاهرة،، جامعة أسيوط، كلية الآداب، قسم الاعلام.
Feidhi, A. W. (2013). Objectivity of the Liaison in the Iraqi Media Institutions (Al Mada, Azzaman, Al-Sumaria, Aletejah Instituations & Satalite Channels as a Model). ALBAHITH ALALAMI, 5(22), 103-125. doi:https://doi.org/10.33282/abaa.v5i22.308
Hammood, A. F., & Al-Azzawi, H. R. (2021). DIMENSIONS OF MEDIA POLICY IN SATELLITE CHANNELS DIRECTED FROM THE POINT OF VIEW OF MASS COMMUNICATOR. ALBAHITH ALALAMI, 13(51), 119-138. doi:https://doi.org/10.33282/abaa.v13i51.743
Jabbar, H. A., & Johnny, B. W. (2021). Multimedia press recruitment in Arab investigative journalism- Analytical study. ALBAHITH ALALAMI, 13(Appendix to issue (54)), 191-206. Retrieved from https://bit.ly/3MC7ecA
Raghavendra, S. G., Guru, M. C., P, G. D., & A, B. (2017). JOB SATISFACTION OF MEDIA PROFESSIONALS: A COMPARATIVE ANALYSIS OF KARNATAKA AND TAMIL NADU STATES’ PUBLIC AND PRIVATE MEDIA ORGANIZATIONS. EPRA International Journal of Economic and Business Review(JEBR), 5(1), 53-58.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2023 ALBAHITH ALALAMI
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Authors retain copyright and grant the journal right of first publication with the work simultaneously licensed under a Creative Commons Attribution License (CC BY 4.0) that allows sharing the work with recognition of authorship and initial publication in ABBA journal.