Media policy and its impact on the level of objectivity in the Iraqi media

A study from the communicators’ point of view in the Iraqi medi outlets for the period from (1/5/2021 to 1/9/2021)

Authors

  • Majeed Abboud Fahad Al-Hasani Department of Radio and Television Journalism, College of Media, Uruk University, Baghdad, Iraq.

DOI:

https://doi.org/10.33282/abaa.v15i59.954

Keywords:

Media policies; objectivity level; media outlet; Communicator

Abstract

The research aims to reveal the impact of media policy in Iraqi media outlets on the level of objectivity in these outlets. A study from the communicators’ point of view where the researcher used a survey method on the communicators in media outlets to reveal the extent of media policies knowledge as well as the pressures exerted by this policy on communicators in media outlets. It also reveals the extent of their commitment to objectivity, neutrality in dealing with information and the way used to transfer it.
The research sample included (179) respondents from communicators in a range of Media outlets such as (Press, Radio, and Television), The researcher was careful with the diversity of the sample, and the targeted media outlets. The research found that the majority of respondents have knowledge of the media outlets’ policies and agree with them. It put pressure on them in terms of objectivity, since most of them were warned as a result of covering topics neutrally and objectively. Results also indicate that they alternatively use social media as a broader range of freedoms.

References

جبر مجيد حميد العتابي. (1991). طرق البحث الاجتماعي. دار الكتب.

حميد الدليمي. (1998). التخطيط الإعلامي "المفاهيم والإطار العام". عمان: دار الشرق.

دينا يحيا زكي ابو زهره. (2020). العوامل المؤثرة على مصداقية المحتوى البرامجي للفضائيات العربية وتشكيل اتجاهات الجمهور. المجلة العلمية لبحوث اإلعالم وتكنولوجيا اإلتصال، 8(8)، 1-37. doi:https://doi.org/10.21608/mktc.2020.152756

ستانة جونسن، وجوليان هاديس. (2002). فن استقاء الأنباء صحافة الخبر (الإصدار 7). (وديع فلسطين، المترجمون) القاهرة: مؤسسة قرانكلني للطباعة.

سمير محمد حسين. (1976). بحوث الإعلام "الاسس والمبادئ". القاهرة: مؤسسة دار الشعب.

عبد الله محمد عبد الله اطبيقة. (2009). العوامل المؤثرة على الأداء المهني للقائمين بالاتصال في إذاعة (FM) الليبية "دراسة ميدانية" (اطروحة دكتوراه). كلية الآداب / قسم علوم الاتصال والإعلام، جامعة عين شمس.

علي سالم عواد. (2009). السياسة الاعلامية الاردنية من خلال رؤية الملك عبد الله الثاني (رسالة ماجستير). عمان: جامعة الشرق الأوسط.

عواطف عبد الرحمن. (1994). الحق في الاتصال بين الجمهور والقائمين بالاتصال. عالم الفكر، 23(1-2).

ليلى عبد المجيد. (1994). السياسات الاتصالية والإعلامية وأثرها في الثقافة والتربية. عالم الفكر، 23(1-2).

ليلى عبد المجيد. (2014). سياسات الاتصال في العالم الثالث. القاهرة: دار الطباعي للنشر والتوزيع.

محمد الهاشمي. (2009). الاعلام الدبلوماسي والسياسي. عمان: دار أسامة.

محمد شبري. (2019). السياسة الإعلامية في الجزائر والخدمة العمومية في وسائل الإعلام من المنظور التعددي و الالتزام الأخلاقي. حوليات جامعة الجزائر 1(33).

مفتاح اشرف عبد الصمد. (2019). علاقة السياسة الإعلامية للتلفزيون العمومي بالإداء المهني للصحفي في الجزائر، رسالة ماجستير. جامعة محمد خيضر بسكرة، كلية العلوم الاجتماعية والإنسانية: قسم العلوم الإنسانية (اتصال/ علاقات عامة).

ناهد أبو طعيمة. (2016). العوامل التي تؤثر على توظيف أداء الاعلاميات في المؤسسات الإعلامية في فلسطين من منظور النوع الاجتماعي. سلسلة ابحاث وسياسات الاعلام.

هادي نعمان الهيتي. (1983). اسس البحث العلمي. بغداد: دراسة مطبوعة بالرينو.

يمني محمد عاطف عبد النعيم. (2015). السياسة الإعلامية للقنوات الدينية وعلاقتها بمعالجة القضايا الوطنية في مصر، أطروحة دكتوراه،. القاهرة،، جامعة أسيوط، كلية الآداب، قسم الاعلام.

Feidhi, A. W. (2013). Objectivity of the Liaison in the Iraqi Media Institutions (Al Mada, Azzaman, Al-Sumaria, Aletejah Instituations & Satalite Channels as a Model). ALBAHITH ALALAMI, 5(22), 103-125. doi:https://doi.org/10.33282/abaa.v5i22.308

Hammood, A. F., & Al-Azzawi, H. R. (2021). DIMENSIONS OF MEDIA POLICY IN SATELLITE CHANNELS DIRECTED FROM THE POINT OF VIEW OF MASS COMMUNICATOR. ALBAHITH ALALAMI, 13(51), 119-138. doi:https://doi.org/10.33282/abaa.v13i51.743

Jabbar, H. A., & Johnny, B. W. (2021). Multimedia press recruitment in Arab investigative journalism- Analytical study. ALBAHITH ALALAMI, 13(Appendix to issue (54)), 191-206. Retrieved from https://bit.ly/3MC7ecA

Raghavendra, S. G., Guru, M. C., P, G. D., & A, B. (2017). JOB SATISFACTION OF MEDIA PROFESSIONALS: A COMPARATIVE ANALYSIS OF KARNATAKA AND TAMIL NADU STATES’ PUBLIC AND PRIVATE MEDIA ORGANIZATIONS. EPRA International Journal of Economic and Business Review(JEBR), 5(1), 53-58.

Downloads

Published

2023-04-18

Issue

Section

Articles

How to Cite

Al-Hasani, M. A. F. (2023). Media policy and its impact on the level of objectivity in the Iraqi media : A study from the communicators’ point of view in the Iraqi medi outlets for the period from (1/5/2021 to 1/9/2021). ALBAHITH ALALAMI, 15(59), 81-101. https://doi.org/10.33282/abaa.v15i59.954

Publication Dates

Similar Articles

11-20 of 132

You may also start an advanced similarity search for this article.