The uses of social networking applications and websites in promoting the gulf stock markets

Authors

  • Alaa Makki Abdul Hadi Department of mass communication, Faculty of Communication, University of Sharjah, Sharjah, U.A.E.
  • Majid Saleh Almaeeni Department of mass communication, Faculty of Communication, University of Sharjah, Sharjah, U.A.E.

DOI:

https://doi.org/10.33282/abaa.v15i59.948

Keywords:

social networking sites; promotion; stock markets

Abstract

The study aims to identify the uses and the impact of social networking applications and websites on stock markets and their role in defining the details of dealing with stock movement and trading. The study also aims to highlight the role of these networks by increasing confidence in stock markets and companies as well as encouraging and inciting young people to invest in these markets, the study belongs to the descriptive analytical approach, the study population consisted of all current and potential investors in the stock and financial markets in the United Arab Emirates. The study used a questionnaire that was distributed to a number of followers of social networking pages and websites that deal with trading in stocks and stock exchanges. Among the 100 obtained 64 correct answers were obtained for the analysis of the study sample. among the most important findings of the study are those that showed that females lead in terms of the number of people using social networking applications and websites in promoting the Gulf and global stock markets, as they came in the first place with a greater percentage than the number of males, which is a clear indication of the interest of females in the process of trading shares and promoting through social networking apps and websites.

References

اديب قاسم شندي. (2013). الأسواق المالية وأثرها في التنمية الاقتصادية سوق العراق للأوراق المالية دراسة حالة. Journal of Baghdad College of Economic sciences University، 2013(4)، 153-173.

أماني رضا عبد المقصود. (2019). دور مؤثري مواقع التواصل الاجتماعي في تشكيل اهتمامات المتابعين تجاه أنماط الحياة اليومية. المجلة العربية لبحوث الاعلام والاتصال، 2019(26)، الصفحات 110-157. doi:https://doi.org/10.21608/jkom.2019.107458

عبد القادر بسبع . (2018). محاضرات في الأسواق المالیة. من منشورات جامعة جیلالي لیابس - سیدي بلعباس. كلیة العلوم الاقتصادیة، التجاریة، وعلوم التسییر.

عبد الكريم أحمد قندور. (2021). الأسواق المالية. سلسلة كتيبات تعريفية. العدد 21. صندوق النقد العربي.

عبدالجبار استيتو. (22 يونيو, 2021). علاقة الصحافة الرقمية بمواقع التواصل الاجتماعي. تاريخ الاسترداد 29 نوفمبر, 2022، من لكم من هنا تبدأ الحرية: http://bit.ly/3nSL37J

لحول فطوم، و نهار خالد بن الوليد. (2018). دور مواقع التواصل الاجتماعي في نجاح إستراتيجية الترويج لدى المؤسسات -دراسة لصفحة مؤسسة الإتصالات الجزائرية موبيليس عبر موقع الفيس بوك. مجلة إدارة الأعمال والدراسات الاقتصادية، 4(2)، 312-329.

ماريان أبو نجيم. (26 مايو, 2022). فوائد و اضرار وسائل التواصل الاجتماعي. تاريخ الاسترداد 29 نوفمبر, 2022، من المرسال: https://www.almrsal.com/post/695233

هاني علي شارد احمد. (2016). دراسة اثر مواقع التواصل الإجتماعي علي درجة رضاء العملاء بالتطبيق علي قطاع البنوک المصريه. المجلة العلمية للدراسات التجارية والبيئة، 7(2)، 241-285. doi:https://doi.org/10.21608/jces.2016.51181

هيئة تنظيم الاتصالات والحكومة الرقمية. (2020). التحول الرقمي في دولة الإمارات العربية المتحدة 2020.

Abu-Taleb, S. K., & Nilsson, F. (2021). Impact of social media on the investment decision: A quantitative study which considers information online, online community behavior, and firm image. Bachelor Thesis. Department of Business Administration International Business Program. Umea University.

Al- Rawi, B. J. (2021). Applications of social networking sites:Research Tools. Journal of The Iraqi University, 2(47), 330-346.

Al-Nsour, H. B., Al-Manasrah, E. A., & Al-Ziyadat, M. (2016). The Impact of Social Media Marketing on Purchase Intention in Jordan. JORDAN JOURNAL OF BUSINESS ADMINISTRATION, 12(3), 519-530.

al-Rawi, B. J. (2012). The Role of Social Media in Changing Media. ALBAHITH ALALAMI, 4(18), 94-112. https://doi.org/10.33282/abaa.v4i18.793

Biancotti, C., & Ciocca, P. (2021, NOVEMBER 2). Financial Markets and Social Media: Lessons From Information Security. Carnegie Endowment for International Peace. Retrieved NOVEMBER 29, 2022, from https://carnegieendowment.org/2021/11/02/financial-markets-and-social-media-lessons-from-information-security-pub-85686.

Cwynar, A., Cwynar, W., Pater, R., & Filipek, K. (2019). Social Media as an Information Source in Finance: Evidence from the Community of Financial Market Professionals in Poland. The International Journal of Digital Accounting Research, 19, 29-58. doi:https://doi.org/10.4192/1577-8517-v19_2

Fiala, V., Kapounek, S., & Veselý, O. (2015). IMPACT OF SOCIAL MEDIA ON THE STOCK MARKET: EVIDENCE FROM TWEETS. European Journal of Business Science and Technology, 1(1), 24-35.

Zhang, H., Chen, Y., Rong, W., Wang, J., & Tan, J. (2022). Effect of social media rumors on stock market volatility: A case of data mining in China. Frontiers in Physics, 10, 776. doi:https://doi.org/10.3389/fphy.2022.987799

Downloads

Published

2023-04-18

Issue

Section

Articles

How to Cite

Abdul Hadi, A. M., & Almaeeni, M. S. (2023). The uses of social networking applications and websites in promoting the gulf stock markets. ALBAHITH ALALAMI, 15(59), 23-44. https://doi.org/10.33282/abaa.v15i59.948

Publication Dates

Similar Articles

51-60 of 183

You may also start an advanced similarity search for this article.