The Communicative Integration in New Media

Building a Communicative Model

Authors

  • مؤيد نصيف جاسم, د. University of Baghdad- college of media
  • عبد الامير مويت الفيصل, أ.د University of Baghdad - college of media

DOI:

https://doi.org/10.33282/abaa.v10i39.82

Keywords:

Communication integration, content from, new media, virtual space, networking

Abstract

The internet, unlike other traditional means of communication, has a flexibility to stimulate the user and allows him to develop it. Perhaps, the reason for the superiority of the internet over other traditional means of communication is the possibility of change and transmission from one stage to another in a short period. This means that the internet is able to move from the use to the development of the use and then the development of means and innovation as the innovation of the internet is a logical product of the interaction of the user with the network. The internet invests all the proposals and ideas and does not ignore any even if it is simple. This is represented in social networking sites which in fact reflects personal emotions for at the beginning of its inception the purpose of entertainment and then turned into a system for the development of social relations. It is this reason that allows it to be spread and it is non-cost and allows an equal and fair representation to various social groups benefiting from the public domain, which reduces the determinants of place and time since it is a wide space for participation and blogging. This forms a new form of communication and then forms a new type of media which doesn’t resemble what precede it.
The problem of the research is to explain the nature of communication using the new media with all the techniques and methods that do not exist previously and this is reflected in the form and nature of modern communication, which necessitate the construction of a new model more suitable for the new environment of communication. So the problem lies in answering the next question: What is the model of communication integration in new media? The research aims at reaching a new analysis of the nature of the communication process in the new media environment according to the model of communication integration by analyzing the elements of the communication process and the new international relations resulting from it by two new elements: speed of communication and communication.

References

حماد أبو شاويس ، مشكلة المصطلح في النقد الادبي الحديث ، عمان ، مجلة كلية التربية – المجلد الاول ، العدد الاول ، كانون الثاني 1997، ص 205.
Negroponte N. “Being Digital” ,(1995). USA, Alfred A. Knopf .
* نيكولاس نيغروبونتي هو المؤسس المشارك مع جيروم ب. يزنر ، في مختبر الإعلام في معهد ماساتشوستس للتكنولوجيا (1985)، الذي أداره لمدة 20 عاما. يعد نيغروبونتي رائدة في مجال تصميم برامج الكمبيوتر، وهو عضوا في هيئة التدريس في معهد ماساتشوستس للتكنولوجيا منذ عام 1966. وهو مؤلف كتاب الكائن الرقمية الذي يعد من أكثر الكتب مبيعا لعام 1995، وترجم الكتاب إلى أكثر من 40 لغة. ويمثل دراسة توعية في الإعلام الرقمي وبناء المجتمع الافتراضي
Davis. R and Owen ,D . “ new media and American politics , (1998). New York : oxford university press
** Manovich : هو باحث ومؤلف في مجال نظرية وسائل الإعلام الجديدة، يعمل كأستاذ لعلوم الحاسوب في قسم الدراسات العليا في جامعة نيويورك، وأستاذ زائر في كلية الدراسات العليا الأوروبية في ساس-رسوم، سويسرا. وتركز أبحاث ودراسات Manovich في العلوم الإنسانية الرقمية، وفن الحوسبة الاجتماعية وانظريات وسائل الإعلام الجديدة و، والدراسات البرمجيات. أنظر : Lev Manovich faculty profile at European Graduate School, Saas-Fee
Lev Manovich ,” The Language of New Media” ,(2001). The MIT, Press cambridge, Massachusetts London , England.
مي العبد الله ، البحث في علوم الإعلام والاتصال ، ( بيروت ، دار النهضة العربية ، 2011) ، ص 64.
مي العبد الله ، المصدر السابق ، ص 65.
* الطاقة الاتصالية : وهي الطاقة التي تلخص الخصائص العامة للإنسان كنسق عام، وكأنها المنبع للعناصر المشتركة والمتباينة في حد ذاتها ، لها بنيتها الداخلية غير الظاهرة ، ولها حدود لا تعرف الاستقرار ولا يمكن تصورها إلا بما أبدعته من طاقات تقنية ، تخضع أو تتحرك هذه الطاقة وفق متغيرات دائمة التحرك ، وتقوم على مبدأ واحدا قوامه « أن كل شيء يشبه كل شيء انطلاقاً من أن مبدأ العلوم واحد ، وثمة شيء في كل علم هو مميزات المنبع شكلاً ووظيفة ... ومبدأ أن كل شيء ينسجم مع كل شيء بالاستناد إلى التناغم والانسجام والتعقد وكل شيء يتصل بشيء آخر كله « . أنظر : مفتاح محمد ، التشابه والاختلاف ، ( بيروت ، الدار البيضاء ، 1996) ، ص 24-25.
علاء هاشم مناف ، فلسفة الإعلام والاتصال ، (عمان ، دار صفاء للنشر ، 2011) ، ص 26.
جمال محمد أبو شنب ، السياسات الإعلامية ، ( الاسكندرية ، دار المعرفة الجامعية ، 2010) ، ص 15- 17.
* إيفرت روجرز :(1931 – 2004) هو باحث امريكي قي طرق التواصل ومن رواد نشر الابتكارات وكاتب ومدرس , أصبح عضو في هيئة التدريس في جامعة lowa , حصل على شهادة الدكتوراه في علوم اللسانيات و علم الاجتماع له نظريات الاتصال و نشر الابتكارات.
أرمان – ميشيل ماتلار ، ترجمة : نصر الدين لعياضي ، الصادق رابح ، تاريخ نظريات الاتصال ، ط3 ، ( بيروت ، مركز دراسات الوحدة العربية ، 2005) ، ص 174.
Pavlik, J.V , “ New media technology and the information superhighway “ , Allyn and Bacon , Boston , (1996) . p. 132.
Vallath , C , “ The technology of convergence” , In M . Hukill , R. One , & C. Vallath (Eds) , Electronic communication convergence : Policy challenges in Asia Sage , New Delhi , (2000) . P. 33 .
حسن عماد مكاوي ، ليلى حسين السيد، مصدر سابق ، ص 36.
بابكر مصطفى، معتصم، أيديولوجيا شبكات التواصل الاجتماعي وتشكيل الرأي العام، ( الخرطوم ، مركز التنوير، 2014 ) ، ص 191- 192
) Jesse Rice , “ The church of facebook : how the hyperconnected redefining community “ , ( 2009). Printed in the united states of America , pp. 60-62
Joss Hands, “ Is for Activism: Dissent, Resistance and Rebellion in a DigitalCulture” , (2011). London, Pluto press, p77.
Jae.Shin Lee, “ Interactivity:A New Approach, paper presented at the Association for education in Lournalism and mass communication, (2000). phoenix, AZ, PP.23-25
Sally J. MCMillan and Jang Sun Hwang . “ Measures of Perceived Interactivity : An Exploration of the Role of Direction of communication, User control, and time in shaping Perception of Interactivity” , (2002).USA, Journal of Advertising, pp2-6.
Busy, E.P and C.C. Tao, “ The mediated moderation model of Interactivity, media Psychology, (2007) . USA, Vol 9, pp 565-667
Song, J.H, and G.M. Zinkhan, “ Determinats of Perceived Web site Interactivty” , Journal of Marketing, (2008). vol . 72, No. 2, p 105
Liu, Yuping and Shrum , L. J. Adual –Process, “ Model of Interactivity Effects” , Journal of advertising, American Academy of advertisin, (2009). Vol . 38, No. 2, pp53-68
J. Carey, “ A cultural Approach To Communication Essays on Media and Society” (1989) . New York ,Routledge, p15.
سعيد محمد الغريب النجار ، التفاعلية في الصحف العربية على الإنترنت ، أبحاث المؤتمر الدولي للإعلام الجديد : تكنولوجيا جديدة لعالم جديد ، ( جامعة البحرين ، 7-9 نيسان ، 2009).
E . Fredin , “ Rethinking the news story for the internet : hype-story Prototypes
and a model of the user” , (1997). Journalism Monographs, vol.163, September, pp1-47.
J. D. Lasica, “ Net gain Journalism’s challenges in an interactive age “ (1996). American Journalism R-view, Vol 20, No2, p52
علي جبار الشمري ، تصميم إنموذج بناء منهجي مطور في بحوث العلاقات العامة ، (بغداد ، دائرة شؤون المواطنين والعلاقات العامة ، 2014) ، ص 18.
حسن عماد مكاوي ، ليلى حسين السيد ، مصدر سابق ، ص 36.
نديم منصور ، سوسيولوجيا الإنترنت ، ( بيروت ، منتدى المعارف، 2014 )، ص 24.
نديم منصور ، مصدر سابق ، ص 25
فضيل دليو ، التكنولوجيا الجديدة للإعلام والاتصال ، ( عمان ، دار الثقافة ، 2010) ، ص 175-176.
حلمي ساري ، التواصل الاجتماعي ، ( عمان ، دار كنوز ، 2016)، ص ، 36.
Jess Rice , “ The church of facebook: how the hyperconnected are redefining community” , (2009). Colorado , USA, PP 215-216
*** جون ثومبسون: عالم اجتماع في جامعة كامبريدج وزميل كلية يسوع، كامبردج وله بحوث في مجال الانترنت . انظر الموقع الالكتروني : http://www.polity.co.uk/book.asp
James Slevil , “ The Internet and Society “ , (2003). Blackwell Publishing ,USA, PP 73-74
****الدفع الالكتروني : هو مصطلح لتوصيف أنظمة تسهيل عملية نقل القيمة المالية مثل العملة الورقية والعملة الالكترونية . انظر : خضر درّة ، الجرائم المالية في الفضاء الإلكتروني ، ( بيروت ، شركة المطبوعات والنشر، 2013) ، ص 19.
*****الحروب الالكترونية : تعني إحدى عمليات الاختراق التي تتم عبر الوسائل التكنولوجية المختلفة ومنها شبكة الإنترنت، هذا الاختراق يتم لشبكات داخلية لدول أو لمؤسسات أخرى بهدف تعطيل عمل وحدات بعينها من هذه الشبكات كما يحدث في الجيوش أو اختراق حواسيب معينة للحصول على معلومات منها أو التشويش على أجهزة هجومية إلكترونية باستخدام أجهزة مضادة يتم هذا بالتحايل على أنظمة المعالجة الآلية لكشف البيانات الحساسة وتغييرها أو التأثير عليها أو حتى إتلافها تمامًا. أنظر : الموقع الالكتروني : https://www.noonpost.net
ريموند واكس ، الخصوصية ، ترجمة : ياسر حسن ، ( القاهرة ، دار كلمات ، 2013) ، ص 56.

Downloads

Published

2018-01-01

Issue

Section

Articles

How to Cite

جاسم م. ن., & الفيصل ع. ا. م. (2018). The Communicative Integration in New Media: Building a Communicative Model. ALBAHITH ALALAMI, 10(39), 103-232. https://doi.org/10.33282/abaa.v10i39.82

Similar Articles

1-10 of 389

You may also start an advanced similarity search for this article.