The Semiology of Narrative Construction in Television Advertising to an Announce "God Will not Forget us" about the Covid-19 Pandemic for Zain Mobile Telecommunication Company

Authors

  • Muhammed Mahmood Al-Azzawi College of Mass Media, University of Baghdad.
  • Bushra Jameel University of Bagdad / College of Muss Communication

DOI:

https://doi.org/10.33282/abaa.v13i52.776

Keywords:

Semiology - Narration - TV advertising

Abstract

This research paper tries to show the significance of the narrative structure in the television advertisement and its connotations. The researchers chose the annual advertisement of Zain Mobile Telecommunication Company for the year 2020, which shed light on the global Corona pandemic crisis. The idea of the advertisement won wide approval as it focused on the suffering that everyone is witnessing like medical and security personnel in particular, and family relationships consequences.
In addition to the positive global interaction with the message presented by the Company in these exceptional circumstances. The advertisement, which lasted for 2.35 minutes, exceeded 13 million views in a short period of time. This prompted us to choose this advertisement to find out the importance and truth of the role entrusted with advertisements of social responsibility for service companies in facing epidemics and diseases and raising awareness about those epidemics and diseases.

References

ابراهيم انيس. ) 1961 (. الاصوات اللغوية. القاهرة: دار الطباعة الحديثة.
أحمد عبيد الدعاس، أحمد محمد حميدان، و إسماعيل محمود القاسم. ) 1425 ه(.
إعراب القرآن الكريم. دمشق: دار المنير ودار الفارابي.
أحمد مختار عبد الحميد عمر. ) 2008 (. معجم اللغة العربية المعاصرة. عالم الكتب.
إياد جوهر عبدالله. ) 2017 (. البناء الفني في قصص كاظم الأحمدي. عمان: المعتز
للنشر والتوزيع.
جميل حمداوي. ) 2015 (. الاتجاهات السيميوطيقية التيارات والمدارس
السيميوطيقية في الثقافة الغربية . مكتبة المثقف.
جوزيف كورتيس. ) 2007 (. مدخل الى السيميائية السردية والخطابية . )ترجمة:
جمال حضري، المترجمون( الجزائر : الدار العربية للعلوم ناشرون.
رشيد بن مالك. ) 2000 (. مقدمة في السيميائية السردية. الجزائر: دار القصبة
للنشر.
روجر هينكل. ) 2005 (. قراءة الرواية مدخل الى تقنيات التفسير . )ترجمة صلاح
روق، المترجمون( القاهرة: دار غريب.
سعيد بنكراد. ) 2001 (. السيميائية السردية، مدخل نظري. الرباط: مطبعة النجاح
الجديدة، الدار البيضاء.
سيزا قاسم. ) 2004 (. بناء الرواية «دراسة مقارنة في ثلاثية نجيب محفوظ . »
القاهرة: مكتبة الاسرة.
شرحبيل ابراهيم احمد المحاسنة. ) 2007 (. بنية الشخصية في اعمال مؤنس الرزار
الروائية دراسة في ضوء المناهج الحديثة. الاردن: اطروحة دكتوراه جامعة مؤتة.
عبد القاهر الجرجاني. ) 2005 (. دلائل الاعجاز. بيروت: مؤسسة الرسالة.
غاستون باشلار. ) 1984 (. جماليات المكان )المجلد ط 2 (. بيروت: المؤسسة
الجامعية للدراسات والنشر والتوزيع.
فريال مهنا. ) 2002 (. علوم الاتصال والمجتمعات الرقمية. بيروت: دار الفكر
المعاصر.
فيصل الاحمر. ) 2010 (. معجم السيميائيات. بيروت: الدار العربية للعلوم ناشرون.
محمود عكاشة. ) 2011 (. التحلیل اللغوي في ضوء علم الدلالة. القاهرة: دار
النشر للجامعات.
محيي الدين بن أحمد مصطفى درويش. ) 1415 ه(. إعراب القرآن وبيانه )المجلد
الطبعة : الرابعة(. دمشق - بيروت: دار ابن كثير.
منال جمال محمود احمد. ) 2010 (. سيميائية الاعلان التجاري – دراسة لما نشر في
صحيفتي الاهرام والاخبار 2008 - 2007 . مصر: الاكاديمية الحديثة للكتاب الجامعي.
ميشال اريفيه، و واخرون. ) 2000 (. السيميائية اصولها وقواعدها . )ترجمة
رشيد بن مالك، المترجمون( الجزائر : منشورات الاختلاف.
نور الهدى قاسم حمد، و اسماعيل خليل اسماعيل. ) 2019 (. التركيب البنائي للسرد
في الاعلان التلفزيوني. مجلة الكلية الاسلامية الجامعة العدد ) 51 (، صفحة ص 302 .
هادف ليندة خديجة. ) 2007 (. دلالة العناصر السردية في الاشهار التلفزيوني -
دراسة تحليلية سيميولوجية لومضات نجمة للهاتف النقال. رسالة ماجستير، جامعة
الجزائر.
Abdul Qaher Al-Jarjani. (2005). Dalā’il al-Iʿjaz ( Intimations of Inimitability).
Beirut: Al-Risala Foundation.
Ahmed Mukhtar Abdul Hameed Omar. (2008). Dictionary of Contemporary
Arabic Language. Alam al-Kutub House.
Ahmed Obeid Al-Daas, Ahmed Muhammad Humaidan, and Isma’el
Mahmoud Al-Qasim. (1425 AH). The Parsing of the Holy Quran.
Damascus: Dar Al-Munir and Dar Al-Farabi.
Ayad Jawhar Abdullah. (2017). Technical Construction in the Stories
of Kadhim Al-Ahmadi. Amman: Al-Moataz for Publishing and Distribution.
Borrelli, N. (2007). Advertising Across Cultures: A Linguistic-Semiotic
Analysis of British and Italian TV Commercials. A PhD. Dissertation,
Facolta di scienze politiche Dipartimento di scienze
statistiche sezione linguistica, Universita Degli Studi DI NAPOLI
“FEDERICO II”.
Faisal Al-Ahmar. (2010). Lexicon of Semiotics. Beirut: Arab Scientific
Publishers.
Firyal Muhanna. (2002). Communication Sciences and Digital Societies.
Beirut: Dar al fikr al Moaasir.
Gaston Bachelard. (1984). The Poetics of Space (Volume i 2). Beirut:
University Foundation for Studies, Publishing and Distribution.
Hadef Linda Khadija. (2007). The Semantics of Narrative Elements in
Television Advertising - An Analytical Semiological Study of Star
Flashes for Mobile Phones. Master Thesis, University of Algeria.
Henkle, Roger B. (2005). Reading the Novel (An Introduction to the
Techniques of Interpreting Fiction). (Translated by Salah Rouq,
the Translators) Cairo: Dar Gharib.
Ibrahim Anees. (1961). Linguistic Sounds. Cairo: Modern Printing
House.
Jameel Hamdaoui. (2015). Semiotic Trends, Currents and Semiotic
Schools in Western Culture. The Intellectual Library.
Joseph Curtis. (2007). An Introduction to Narrative and Discursive
Semiotics. (Translation: Jamal Hadhri, the Translators) Algeria:
Arab Science House Publishers.
Mahmoud Okasha. (2011). Linguistic Analysis in the Light of Semantics.
Cairo: University Press.
Manal Jamal Mahmood Ahmed. (2010). The Semiotics of Commercial
Advertising - A Study of What Was Published in Al-Ahram
and Al-Akhbar Newspapers 2007-2008. Egypt: The Modern Academy
for University Book.
Michel Arifih, et al. (2000). Semiotics: Its Origins and Rules. (Translated
by Rasheed Ben Malik, the translators) Algeria: Al-Ikhtilaf
Publishing House.
Muhyiddin bin Ahmed Mustafa Darwish. (1415 AH). The Parsing and
Statement of the Qur’an (Volume Edition: Fourth) Damascus -
Beirut: Dar Ibn Katheer.
Nour Al-Hoda Qasim Hamad, and Ismail Khalil Ismail. (2019). The
Structural Composition of the Narration in a Television Advertisement.
College Islamic University Journal, Issue (51), page
302.
Rashid bin Malik. (2000). An Introduction to Narrative Semiotics. Algeria:
Dar al-Qasabah for Publishing House.
Roberts, Z. (2018). Dialogicality in Selected Nando’s Television Advertisements:
A Multi-Semiotic Approach. Msc. thesis, Department
of Linguistics,University of the Western Cape.
Sa’id Binkrad. (2001). Narrative Semiotics: A Theoretical Introduction.
Rabat: Al-Najah New Press, Casablanca.
Sharhabeel Ibrahim Ahmed Al Mahasna. (2007). The Structure of the
Personality in Mu’nis Al-Razar’s Fictional Works: A Study in Light
of Modern Curricula. Jordan: PhD Thesis from Mu’tah University.
Siza Qassem. (2004). Building the Novel: “A Comparative Study in
the Naguib Mahfouz Trilogy.” Cairo: Maktabat al-Usrah, The Family
Library.

Downloads

Published

2021-06-20

Issue

Section

Articles

How to Cite

Al-Azzawi, M. M., & Jameel, B. (2021). The Semiology of Narrative Construction in Television Advertising to an Announce "God Will not Forget us" about the Covid-19 Pandemic for Zain Mobile Telecommunication Company. ALBAHITH ALALAMI, 13(52), 223-240. https://doi.org/10.33282/abaa.v13i52.776

Similar Articles

1-10 of 53

You may also start an advanced similarity search for this article.