Attitudes of University Students about the Statements of Iraqi Political Elites
A Survey Study of a Sample of University Youth in Baghdad
DOI:
https://doi.org/10.33282/abaa.v10i39.69Keywords:
Attitudes, University Students, Statements of Iraqi, PoliticalAbstract
Various visual media are becoming an increasingly important and active instrument of communication. This fact has led some political parties and leading personalities in Iraq to make use of them as an accepted forum for the discussion of public affairs usually in a manner that conforms to their declared policy. They have to draw as much popular support as they could for the causes which they fight for. As a result, a state of great confusion has been created from the contradictory statements made by the contending parties and gave left grave consequences on all types of the audience receiving them. The problem of the study can be summarized in one major question: What is the opinions of the audience as regards the statements made by the political elites and how far the audience interacts with them?
This paper is to an attempt to examine some the role played by the press conferences in encouraging acts of violence in Iraq. It aims at explaining the contradictory nature of the statements made by the political parties and personalities and at exposing their adverse impact on the audience responding to them. A qualitative method approach is proposed for the study. It requires that the researcher conducts a survey on a casual sample of the population in order to reach a full understanding of the audiences' attitudes about the real content of the statements. The sample of the study has been mainly drawn from the young students of the universities in Baghdad. The choice serves two deliberate purposes: first, the university students represent a wide section of the society and second, they come from different background political social and economic which could variously affect their views and thoughts towards the current issues and the way they deal with them.
References
2 ) شيماء ذو الفقار ،مناهج البحث والاستخدامات الإحصائية في الدراسات الإعلامية ،(القاهرة :الدار المصرية اللبنانية ،2009)،ص109
3* ) تم اختيار المقياس الخماسي لتوفير فرصة لاختيارات متعددة للمبحوثين والتعبير بحرية اكبر .
4* الخبراء هم :
1) أ.د سعد سلمان المشهداني جامعة تكريت / كلية الآداب /قسم الإعلام
2) أ.د سلام خطاب جامعة تكريت / كلية الآداب /قسم الإعلام
3) أ.م.د رقية بوسنان جامعة الأمير عبد القادر /قسطنطينة /الجزائر
5 ) سمير محمد حسين ،مصدر سابق ،ص314
6 ) الدسوقي عبدة إبراهيم ،وسائل الاتصال الجماهيري والاتجاهات الاجتماعية ،(الإسكندرية :دار الوفاء ،2004)، ص133
7 ) حامد زهران ،علم النفس الاجتماعي ،ط4،(القاهرة :عالم الكتب ،1988 )نقلا عن(هناء حفناوي يوسف، اتجاهات معلمات المرحلة الابتدائية بالمدارس الحكومية نحو قنوات الأطفال العربية الإسلامية )، المجلة المصرية لبحوث الإعلام ،العدد 58\يناير،مارس ،2017 ،ص460
8 ) الدسوقي عبدة إبراهيم ،مرجع سابق ،ص134
*)هناء حفناوي ،مرجع سابق ،ص 445-491
**)سلام نصر الدين محمد ،اتجاهات طلبة الإعلام نحو القنوات الفضائية المتخصصة ودورها في تنمية القدرات المعرفية لديهم ،(بغداد :مجلة الباحث الإعلامي ،العدد 27،2015 )،ص189- 219
9 ) سهام إبراهيم كامل ،مفهوم الاتجاه ،(القاهرة : مركز دراسات وبحوث المعوقين ،أطفال الخليج ،2001) ،ص115
10 ) شيماء ذو الفقار زغيب ، نظريات في تشكيل اتجاهات الرأي العام ،(القاهرة : الدر المصرية اللبنانية ،ط2، 2009)،ص31
11 )عاطف عدلي العبد ، مدخل الي الاتصال والرأي العام ،(القاهرة : دار الفكر العربي ،ط3 ،1999) ،ص255
12 ) ولاء محمد على ،الخطاب الدعائي الأمريكي إزاء الشرق الأوسط ،(بغداد :جامعة بغداد ،كلية الإعلام ،رسالة ماجستير منشورة ،2013 )،ص30
13 ) بلا , ترجمة الخطاب السياسي , ت: حسيب إلياس حديد ,( بغداد : بيت الحكمة , 2012 ),ص 213
14 ) جون كورنز ،التلفزيون والمجتمع ،ت:أديب خضور ،(دمشق :المكتبة الإعلامية ،1999) ،ص55
15 ) سؤدد القادري ،علام السرور ،وسائل الإعلام والصراعات السياسية ،(الأردن : دار أسامة ،2012) ،ص52.
16 ) فلاح المحنة ،علم الاتصال بالجماهير ،(عمان : مؤسسة الوراق ، 2005 )، ص160
17 ) عاطف عدلي العبد ،مدخل الى الاتصال الجماهيري ،(القاهرة : دار الفكر العربي ، )1999 ،ص
18 ) بلا , ترجمة الخطاب السياسي , مصدر سابق,ص 201
19 ) جون كونر ،مصدر سابق , ص206.
20 )عاطف عدلي العبد , مدخل الى الاتصال والرأي العام ، القاهرة : دار الفكر العربي،ط3 ، 1999 )، ص263.
21 ) حارث قرعاوي , معالجة نقدية لصناعة الخبر السياسي في وسائل الاعلام الجماهيرية عن كتاب الاعلام وتشكيل الرأي العام وصناعة القيم , (بيروت : سلسلة كتاب المستقبل العربي 69, 2013 )،ص152.
22 ) شهيرة عبدالله ، الحرب في وسائل الاعلام آليات بناء المعنى والانتاج ,مجلة المستقبل العربي,العدد 429 ،ت2 ( بيروت : مركز الدراسات الوحدة العربية , 2014 ), ص96.
23 ) حارث القرعاوي، مصدر سابق , ص158
24) شهيرة عبدالله , مصدر سابق, ص43.
25 ) سؤدد القادري , علام خالد السرور , مصدر سابق ,ص 37.
26 ) المصدر نفسه , ص83.
27 ) ترجمة الخطاب ، مصدر سابق 2012,ص61.
28 ) نهاوند القادري , قراءة في ثقافة الفضائيات العربية الوقوف على تخوم التفكيك ,(بيروت : مركز دراسات الوحدة العربية ,2008 ), ص25-26,
29 ) مجموعة باحثين ،ثورة التغيير وتداعياتها على الانظمة العربية ،(بغداد : بيت الحكمة ،2011 )، ص115.
30 )عاطف عدلي العبد ،مصدر سابق،ص254.
31 ) فلاح المحنة ،مصدر سابق ، ص171.
32 ) بسيوني حماد ،دور وسائل الاتصال في صنع القرار في الوطن العربي ،(بيروت : مركز دراسات الوحدة العربية، 1993 ) ،ص80.
33* ) تم شرح البيانات الديموغرافية للعينة دون جدول وذلك لضيق الصفحات
Downloads
Published
Issue
Section
License
Authors retain copyright and grant the journal right of first publication with the work simultaneously licensed under a Creative Commons Attribution License (CC BY 4.0) that allows sharing the work with recognition of authorship and initial publication in ABBA journal.