THE PREVAILING SCIENTIFIC VALUES IN CHILDREN'S PROGRAMS PROVIDED BY MBC3

Authors

  • Seeinhat Mohammed College of Mass Communication, University of Baghdad

DOI:

https://doi.org/10.33282/abaa.v12i48.580

Keywords:

scientific values, children's programs, mbc3 channel

Abstract

The main problem of this research titled (the prevailing scientific values in children's programs provided by the channel (mbc3) is the disclosure of the scientific values that are included in the children's program in the mbc3 channel) which are directed to an important group of society, which is the category of children who spend long hours in front of TV screens to watch these programs, and therefore they acquire many values that can replace fixed values, such as social, moral, religious, etc., and the content analysis method has been used to analyze children's programs presented by mbc3 channel), and the research has reached a number of The results can be summarized b To come:

*The degree of importance of the scientific values varied in the mbc3 channel, so my values were to learn new skills and gain, and the values of understanding and thinking are repetitions and the higher ratios among other categories of scientific values ..

*Children’s programs increase the child’s culture through the abundant information contained in the contents of children's programs in the channel (mbc3).

*The main scientific value group of MBC3 has three values: values of culture, values of knowledge, and values of understanding and thinking.

*The values of acquiring or learning new skills had the highest percentage in the set of sub-values for the values of culture, while the value of information reached the highest value in the set of knowledge values, and finally the value of the urge to think formed the highest percentage in the set of sub-values for the values of understanding and thinking.

*The characters embodied for the value were in the channel (mbc3), in the category of cartoon characters and adults only

* The category of cartoon characters formed the highest percentage of cultural values among the categories of persons embodying the value, while the category of adults was the highest in the values of understanding and thought within the group of the main scientific values in the mbc3 channel.

References

احمد محمد عبد الله. (2002). القيم التي تعكسها برامج الاطفال في القنوات الفضائية العربية( رسالة ماجستير غير منشورة) جامعة عين شمس. القاهرة: معهد الدراسات العليا للطفولة.
احمد عبد الله الدكروري. (1990). القيم التربوية الموجهة للطفل المصري من خلال الراديو والتلفزيون –دراسة مقارنة - (رسالة ماجستير غير منشورة). القاهرة، جامعة عين شمس : قسم الاعلام وثقافة الطفل .
اسيل وليد عبد اللطيف. (1996). برامج الاطفال التلفزيونية( رسالة ماجستير غير منشورة) . بغداد، جامعة بغداد : كلية الآداب .
اللجنة الدولية للصليب الاحمر. (20 ديسمبر, 2019). اتفاقية حقوق الطفل رقم 260 لسنة 1990,المادة الاولى. تم الاسترداد من اللجنة الدولية للصليب الاحمر: https://www.icrc.org/ar
اندريه جلوكسمان. (2000). عالم التلفاز بين الجمال والعنف. (وجيه عبد المسيح، المترجمون) د.م: المجلس الاعلى للثقافة والفنون.
انور حسين عبد الرحمن. (2007). الانماط المنهجية وتطبيقاتها في العلوم الانسانية والتطبيقية . بغداد، جامعة بغداد: كلية التربية الاساسية.
بخوش فاطمة. (2017 ). برامج الاطفال وسؤال القيمة . مجلة العلوم الانسانية(47).
بسام المشاقبة. (2010). مناهج البحث العلمي وتحليل الخطاب (الإصدار ط1). عمان: دار اسامة للنشر والتوزيع.
تسنيم احمد مخيمر. (2015). القيم في برامج الأطفال التلفزيونية: برامج mbc3 إنموذجاً ( دراسة تحليلية) ( رسالة ماجستير غير منشورة ) . عمان، الأردن، جامعة الشرق الاوسط: كلية الإعلام .
تيسير صبحي يامين، و دلال ملحس استيتية. (2002). دراسة مقارنة بين القيم المعرفية والاجتماعية والثقافية والعلمية والأخلاقية لطلبة جامعة آل البيت والجامعة الأردنية. مجلة مركز البحوث التربوية، 11(21)، 129-165.
جبر مجيد العتابي. (1991). طرق البحث الاجتماعي . العراق، جامعة الموصل: دار الكتاب للطباعة والنشر.
حامد عبد السلام زهران. (1977). علم النفس الاجتماعي (الإصدار ط 4 ). القاهرة: عالم الكتب.
حسين، سمير محمد. (1999). تحليل المضمون (الإصدار ط2 ). القاهرة: عالم الكتب.
حلمي الوكيل. (2000). تطوير المناهج: أسبابه، أسسه،أساليبه، خطواته، معوقاته. . القاهرة: دار الفكر العربي.
حمد الرشيد. (2000). بعض العوامل المرتبطة بالقيم التربوية لدى طلاب كلية التربية بجامعة الكويت : دراسة ميدانية . المجلة التربوية، 14(56)، 13 - 63.
خلف نصار الهيتي. (1978 ). القيم السائدة في صحافة الاطفال العراقية61. تأليف سلسلة دراسات (المجلد 144). منشورات وزارة الثقافة والفنون.
سهير محمد بسيوني. (1987). القيم المتضمنة في بعض برامج التلفزيون الموجهة الى الاطفال في مصر( رسالة ماجستير غير منشورة). القاهرة، جامعة طنطا : كلية التربية.
سهيرفارس السويداني. (2009 ). البرامج التلفزيونية وقيم الأطفال. عمان: كنوز المعرفة العلمية للنشر والتوزيع .
سينهات محمد عز الدين. (2010). القيم الثقافية في برامج الأطفال في القنوات الناطقة بالكردية(اطروحة دكتوراه غير منشورة ). بغداد ، جامعة بغداد: كلية الاعلام.
عبد السلام جودت. (كانون الاول, 2013). القيم العلمية المصاحبة للتفكير العلمي لدى طلاب كلية التربية الاساسية وعلاقتها ببعض المتغيرات . مجلة كلية التربية الاساسية(14).
عبد الودود مكروم. (2004). القيم ومسئوليات المواطنة . القاهرة: دار الفكر العربي.
غرانت نوبل. (د.ت). ما الذي يجب أن يعرفه الآباء عن الأطفال والتلفزيون (الإصدار ط3). (أديب خضور، المترجمون) دمشق: الطفل والتلفزيون المكتبة الإعلامية.
فاضل صالح السامرائي. (2003). معاني النحو (الإصدار ط2 ). بغداد: دار الفكر للطباعة والنشر.
فيلشس لورينزو. (2000). التلفزيون في الحياة اليومية. (وجيه سمعان عبد المسيح، المترجمون) المغرب: المجلس الأعلى للثقافة.
قناةmbc3. (15 ديسمبر, 2019). نبذة حول تاسيس القناة. تم الاسترداد من قناةmbc3: https://mb3.mbc.net/
ماجد زكي الجلاد. (2006). تعلم القیم وتعلیمھا (الإصدار ط ٢ ). (ابو طالب، المحرر) عمان: دار المسیرة.
محمد عابد الجابري، احمد صدقي الدجاني ، و آخرون. (1995). المثقفون في الحضارة العربية الاسلامية المثقف العربي همومه وعطاؤه . (انيس صايع، المحرر) بيروت: مركز دراسات الوحدة العربية.
محمد سعيد. (1990). علم النفس الفني . بغداد، جامعة بغداد: كلية الفنون الجميلة.
معجم المعاني الجامع. (10 آذار, 2019). تعريف و معنى الذكاء. تم الاسترداد من المعاني ( لكل رسم معنى): www.almaany.com
نصر الدين العياضي. (2011). مقدمة في نقد التلفزيون (الإصدار ط1). عمان: الأفاق المشرقة للنشر والتوزيع،.
ويكيبديا . (3 ديسمبر, 2020). تعريف الفهم. تم الاسترداد من موقع ويكيبديا الموسوعة الحرة: https://ar.wikipedia.org/wiki
ويكيبديا. (3 كانون الثاني, 2020). تعريف التفكير. تم الاسترداد من موقع ويكيبديا الموسوعة الحرة: https://ar.wikipedia.org/wiki
ويكيبديا. (3 كانون الثاني, 2020). تعريف الذكاء. تم الاسترداد من موقع ويكيبديا: الموسوعة الحرة: https://ar.wikipedia.org/wiki

References
1. Bassam Al-Mashagbeh, Scientific Research Methods and Discourse Analysis, 1st Floor, Amman, Osama House for Publishing and Distribution, 2010, p. 63
2. Khalaf Nassar Al-Heiti, The Values in Iraqi Children's Journalism, Publications of the Ministry of Culture and Arts, Iraq, Series of Studies (144), 1978, p. 61
3. Anwar Hussein Abdul Rahman, Methodological Patterns and their Applications in Humanities and Applied Sciences, University of Baghdad, College of Basic Education, 2007, p. 18
4. Seenhat Muhammad Izz al-Din, Cultural Values in Children's Programs in Kurdish-speaking Channels, Unpublished PhD thesis, University of Baghdad, College of Information, 2010
5. Fadel Saleh Al-Samarrai, The Meanings of Grammar, 2nd edition, Baghdad, Dar Al-Fikr for Printing and Publishing, 2003, p. 14
6. Muhammad Abed Al-Jabri, Ahmad Sidqi Al-Dajani and others, Intellectuals in the Arab Islamic Civilization, the Arab Intellectuals, His Concerns and Giving, Prepared by: Anis Sayeh, Beirut, Center for Arab Unity Studies, 1995, p. 40
7. d. Jabr Majid Al-Atabi, Social Research Methods, Dar Al-Kitab for Printing and Publishing, University of Mosul, 1991, p. 16
8. Wikipedia, the free encyclopedia, Definition of thinking, for more see: https://ar.wikipedia.org/wiki, The date of entry to the site 3/1/2020
9. Wikipedia, the free encyclopedia, Definition of understanding. For more see: https://ar.wikipedia.org/wiki, The date of entry to the site 3/1/2020
10. "Definition and Meaning of Intelligence in the Comprehensive Dictionary of Meanings - Arabic-Arabic Dictionary", www.almaany.com, accessed on 3/10/2019.
11 Wikipedia, the free encyclopedia, Definition of intelligence, for more see: https://ar.wikipedia.org/wiki, The date of entry to the site 3/1/2020
12. Andrei Gluxman, TV scientist between beauty and violence, (translated by Wajih Abdel-Messih), Supreme Council for Culture and Arts, 2000.
13. Khalaf Nassar Al-Haiti, previous source, p. 72.
14. Samir Muhammad Hussein, Content Analysis, 2nd Edition, Cairo, The World of Books, 1999, p. 226
15. Suhair Mohamed Basiouni, The Values Included in Some Television Programs for Children in Egypt, Unpublished Master Thesis, University of Tanta, Faculty of Education, 1987.
16. Ahmed Abdullah Al-Dakroury, Educational Values for the Egyptian Child through Radio and Television - A Comparative Study - Unpublished Master Thesis, Ain Shams University, Department of Information and Child Culture, 1990, p. 607
17. Ahmad Muhammad Abdullah, The Values Reflected by Children's Programs in Arab Satellite Channels, Unpublished Master Thesis, Ain Shams University, Institute of Higher Studies for Childhood, 2002
18. Seenhat Muhammad Ezzeddine, Cultural Values in Children's Programs in Kurdish-speaking Channels, previous source.
19. Tasnim Ahmad Mukhaimar, Curator in Children's TV Programs - mbc3 programs as a model, unpublished Master Thesis, Middle East University, College of Information, 2015.
20. Hamed Abdel Salam Zahran, Social Psychology, 4th floor, Cairo, The World of Books, 1977, pp. 209-210.
21. Aseel Walid Abdul Latif, Children's TV Programs, Unpublished Master Thesis, University of Baghdad, College of Arts, 1996, p. 44
22 Mbc3 channel, about the establishment of the channel, for more see: https: //mb3.mbc.net/ entry date to the website 12/15/2019
23. The International Committee of the Red Cross, Convention on the Rights of the Child No. 260 of 1990, Article One, for more see: https://www.icrc.org/en/ Authorization date 12/20/2019
24. Majed Zaki Al-Jallad, Learning and Teaching Values, 2nd edition, Dar Al-Masirah, Amman 2006, pp. 19-20. 19 Abu Taleb
25. Muhammad Saeed, Technical Psychology, University of Baghdad, College of Fine Arts, 1990, p. 126.
26. Dalal Staita, and Tayseer Subhi, A Comparative Study between Cognitive, Social, Cultural, Scientific, and Ethical Values for Students of Al-Bayt University and the University of Jordan, Journal of the Educational Research Center, Qatar University, 2002, p. 76.
27. Hamad Al-Rashid, Some Factors Related to Educational Values among Students of the College of Education at Kuwait University: A Field Study, Educational Journal, Scientific Publishing Council at Kuwait University, 14, (56), 2000, pp. 13-63.
28. Helmy El-Wakeel, Curriculum Development: Reasons, Foundations, Methods, Steps, and Obstacles. Cairo: Dar Al-Fikr Al-Arabi, 2000.
29. Abdel-Wadood Makroum, Values and Responsibilities of Citizenship. Cairo: Dar Al-Fikr Al-Arabi, 2004.
30. Hamad Al-Rashid, previous source, p. 18.
31. D. Abdel-Salam Jawdat, the scientific values accompanying the scientific thinking of students of the College of Basic Education and its relationship to some variables, Journal of the College of Basic Education, University of Babylon, No. 14, December 2013, p. 6.
32. Nasr Al-Din Al-Ayyadi: An Introduction to TV Criticism, 1st edition, Amman, Bright Horizons for Publishing and Distribution, 2011, p. 270.
33. Grant Noble, What Parents Should Know About Children and Television, The Child and Television, Translated by Adib Khaddour, 3rd Edition, Media Library, Damascus, pp. 33 and p. 73.
34. Nasr al-Din Al-Ayyadi, An Introduction to TV Criticism, previous source, p. 721.
35. Phelps Lorenzo, Television in Everyday Life, translated by Wajih Samaan Abdel-Messih, Supreme Council of Culture, Morocco, 2000, pp. 52-59.
36. Bakhouch Fatima, Children's Programs and the Question of Value,, Journal of Humanities, University of Algeria, No. 47, 2017, p. 345.
37. Suhairvars Al-Suwaidani: TV Programs and Children's Values ,, Oman, Treasures of Scientific Knowledge for Publishing and Distribution 2009, p. 12.
( ) رالف وايت باحث امريكي ويعرف تصنيفه بتصنيف وايت وقد نشره عام 1947 بعنوان ( boy blak) في جريدة علم النفس الاجتماعي
( ) استخدمه خلف نصار الهيتي عام 1978 في دراسته للقيم السائدة في صحافة الاطفال واستخدمه هادي نعمان الهيتي في دراسته صحافة الاطفال عام 1979 بعد اجراء التعديلات المناسبة والمفيدة للتحليل والتي تتلائم مع مضمون الرسالة الاعلامية في برامج الاطفال.
( ) تتكون دلالة الجملة العربية من دلالة اما قطعية اي تدل على معنى واحد ودلالة احتمالية اي تحتمل اكثر من معنى.
( ) الذكاء في علم النفس: (هو القدرة على التحليل ،والتمييز ،والاختيار ،والتكيّف ،والتأقلم تجاه المواقف المختلفة).
( ) الذكاء الاجتماعي:( فهو حسن التصرف في المواقف الاجتماعية) .
( ) الذكاء الاصطناعي ويُقصد به :(ذكاء الحاسبات، أو قدرة أي آلة ،أو جهاز على أداء بعض الأنشطة التي تحتاج إلى ذكاء).
( ) الرسوم المتحركة: فهي مجموعة من الصور التي تمر بسرعة معينة ؛لتخدع العين البشرية ،إذ ان الصورة بها حركة معتمدة على الخداع البصري، وتظل ثابتة على العين بمقدار1/20 الثانية ومن ثم يتم تبديلها،وهو قالب فني ؛لانتاج افلام سينمائية يقوم فيه مُنتج الفيلم بإعداد رسوم للحركة بدلاً من تسجيلها بآلة التصويركما تبدو في الحقيقة، ويستدعي انتاج فيلم للرسوم المتحركة تصويرسلسلة من الرسوم ،أوالاشياءواحد تلوالاخر،إذ يمثل كل اطار في الشريط الفيلمي رسم واحدٍ من الرسوم ،ويحدث تغيير طفيف في الموضع للمنظر،أوالشيء الذي تم تصويره من اطارالى اخر،وعندما يدارالشريط في آلة العرض السينمائي تبدو الاشياء وكأنها تتحرك.

Downloads

Published

2020-06-28

Issue

Section

Articles

How to Cite

Mohammed, S. (2020). THE PREVAILING SCIENTIFIC VALUES IN CHILDREN’S PROGRAMS PROVIDED BY MBC3. ALBAHITH ALALAMI, 12(48), 47-72. https://doi.org/10.33282/abaa.v12i48.580

Similar Articles

111-120 of 187

You may also start an advanced similarity search for this article.