Evaluation in the Kurdish Media Institutions (A Descriptive Study Survey)
DOI:
https://doi.org/10.33282/abaa.v5i21.318Keywords:
Evaluation, Kurdish, Media InstitutionsAbstract
The importance of evaluation depends on many institutions, whether governmental or private, including media institutions, rely on the list to evaluate the weight of things and appreciation, as well as judging things, achievements, and everything related to the institution is concerned. Because through evaluation, institutions can recognize weaknesses and strengths. It is also an effective tool for management review, through which the institution can review everything related to planning and decision-making, leadership, incentives and other administrative matters.
Therefore, this study attempts to shed light on the evaluation process, its basics and its importance in general and in the Kurdish media institutions as a model in particular.
The researchers, in this research, adopted the methodological and scientific methods to highlight the evaluation in media institutions through research in both theoretical and field aspects. After discussing the results and in the light of the objectives of this research, the researchers concluded several important points as recommendations and suggestions.
References
2-أسامة كامل، عبدالغني حامد، مقدمة في الادارة، (البحرين: مؤسسة لورد للشؤون الجامعية، 2006).
3- أمين سعيد عبد الغني، ادارة المؤسسات الاعلامية في عصر اقتصاد المعرفة، (القاهرة: يتراك للطباعة والنشر والتوزيع، 2006.
4- تيسير مشارقة، مدخل الى الدراسات الاعلامية، (رام الله: منشورات بيت المقدس، 2002).
5- عصام سليمان الموسى، المدخل في الاتصال الجماهيري، الطبعة الخامسة، (عمان: دون ناشر، 2003).
6- حسن عماد مكاوي، الدكتورة ليلى حسين السيد، الاتصال ونظرياته المعاصرة، (القاهرة: الدار المصرية اللبنانية، 1998).
7- شيماء ذوالفقار، مناهج البحث والاستخدامات الاحصائية في الدراسات الاعلامية، (القاهرة: الدار المصرية اللبنانية، 2009).
8- راشد عماد الدوسري. القياس والتقويم التربوي الحديث، (عمان: دار الفكر، 2004).
9- فريد النجار، تكنلوجيا الادارة المعاصرة في ظل العولمة، (الاسكندرية: الدار الجامعية، 2007).
10- مصطفى حميد الطائي، خير ميلاد ابوبكر، مناهج البحث العلمي، وتطبيقاتها في الاعلام والعلوم السياسية، (الاسكندرية: دار الوفاء للطباعة والنشر، 2007).
11- محمد يوسف، د. حنان جنيد، ادارة وتخطيط العلاقات العامة، (القاهرة: مركز جامعة القاهرة للتعليم المفتوح، 2000).
12- مردان الوجوع، د.سمير ابو مغلي، علم النفس التربوي، المدخل الى علم النفس التربوي، (عمان: دار اليازوري العلمية للنشر والتوزيع، 2004).
13-موسى خليل، الادارة المعاصرة، (بيروت: المؤسسة الجامعية للدراسا النشر والتوزيع، 2005).
14- د.صالح محمد علي، علم النفس التربوي، (عمان: معهد اليونسكو، 2008).
ثانيا: المصادر الكوردية:
1- كريم شريف قةرضةتاني، خولى ريطاكاني شياندنى وانة وتنةوة، ئؤفيسي ياريدةدةرى سةرؤكي زانكؤ بؤكاروباري خويَندنى بالاَو تويَذينةوةى زانستى، زانكؤي سليَماني، 2008.
ثالثا: الرسائل الجامعية
1: ابراهيم سعيد فتح الله، الوظيفة الاخبارية للقنوات التلفزيونية الفضائية في اقليم كوردستان، رسالة ماجستير غير منشورة، جامعة السليمانية، كلية العلوم الانسانية، قسم الاعلام، 2007.
رابعا: الصحف:
1: صحيفة الشرق الاوسط اللندنية، السبـت 17 ذو القعـدة 1421 هـ 10 فبراير 2001 العدد 8110.
خامسا: الدساتير
1-الدستور العراقي الدائم.
سادسا: المصادر الالكترونية:
1- www.project.doc:
أ.د. رضا مسعد السعيد، مشروع تنمية قدرات أعضاء هيئة التدريس والقيادات، جامعة المنوفية.
2- www.ao-academy.org/wesima_articles/audio_liberary11-3-2013:
حارث عبود، إدارة المؤسسات الإعلامية، محاضرات لطلبة مرحلة الدكتوراه، الاكاديمية العربية في الدانمارك.
3- www.meduconf.com/uploader/Pdf/Monday3_03.doc:
د. عبد الرحمن بن إبراهيم الشاعر، التربية الإعلامية الأسس والمعالم، ورقة مقدمة "للمؤتمر الدولي الأول للتربية الاعلامية.
4- www.moe.edu.kw/pages/sectors/03/03/files/5-4-2013:
جمال حمد عبدالرحمن الثنيان، اساليب التنمية المهنية وتقويم الاداء، وزارة التربية بدولة الكويت.
Downloads
Issue
Section
License
Authors retain copyright and grant the journal right of first publication with the work simultaneously licensed under a Creative Commons Attribution License (CC BY 4.0) that allows sharing the work with recognition of authorship and initial publication in ABBA journal.