FACTORS AFFECTING WOMEN’S USE OF ELECTRONIC MARKETING ON SOCIAL MEDIA

(Field Study)

Authors

  • Afnan Mohammed Shaban University of Baghdad Market Research & Consumer Protection Center, Baghdad, Iraq

DOI:

https://doi.org/10.33282/abaa.v12i47.511

Keywords:

- Internet - E-Marketing - Facebook - Women - Field - Social Media

Abstract

The research aims to determine the factors affecting the woman’s use of electronic marketing in social networking sites, and to know the extent of the sample’s use of social networking sites for electronic shopping purposes. The research tool used the questionnaire form that was designed in its final form after presenting it to the arbitrators and it included a set of questions and a five-Likert scale, and used the spss statistical program to perform the statistical operations that were laid out in tables showing the frequencies, percentages and percentages Salary, mean, standard deviation, and correlation using the Spearman correlation coefficient, the Ka2 square test, the F test, the Alpha Cronbach test, and arrived at Searching to a set of results, the most important of which is the existence of a large extent of electronic marketing from the internet sites, and that Facebook is one of the most used social networking sites in marketing, and the hypothesis test showed a significant correlation between marketing sites and the extent to which the sites meet the needs of women, and the results also showed that there are differences between the sample in Demographic data towards the use of women for e-marketing via social media, and there is also an indication of the degree of consistency in the sample averages towards the factors affecting the woman's use of e-marketing.

References

المصادر باللغة العربية
ابو النجا، محمد عبد العظيم، (2008)، التسويق الإلكتروني اليات التواصل الجديدة مع العملاء، ط1، الاسكندرية، الدار الجامعية للطباعة والنشر والتوزيع.
القحطاني، صالح بن سعد، (2015)، دوافع الشراء عبر الانستغرام دراسة على قطاع الاكسسوارات النسائية في المملكة العربية السعودية، المجلة العربية للادارة، مجلد 25، العدد1يونيو.
ابو قحف، عبد السالم واخرون(2006)، التسويق ، الاسكندرية، المكتب الجامعي الحديث.
الحايك، مروة نبيل، (2017)، التسويق عبر شبكات التواصل الاجتماعي وعلاقته في تعزيز العلاقة مع الزبون في شركات تكنولوجيا المعلومات في غزة، رسالة ماجستير، كلية الادارة والاقتصاد والعلوم الادارية، قسم ادارة الاعلام.
الحلو، كلير، جريج، طوني (2018)، مواقع التواصل الاجتماعي واثرها على الحالة النفسية للطالب الجامعي (دراسة مقارنة متعددة الدول)، المجلة الدولية للدراسات التربوية والنفسية، المجلد 3، العدد2.
حمودة، احمد يونس، (2013)، دور شبكات التواصل الاجتماعي في تنمية مشاركة الشباب الفلسطيني في القضايا المجتمعية، رسالة ماجستير، جامعة الدول العربية، منظمة البحوث والدراسات العربية، قسم الدراسات الاعلامية.
خاطر، ترنيم، (2018)، اعتماد طلبة الجامعة الفلسطينية على مواقع التواصل الاجتماعي اثناء العدوان الاسرائيلي على قطاع غزة، رسالة ماجستير، غزة، كلية الدراسات العليا الجامعة الاسلامية.
سويدان، نظام موسى، حداد شفيق ابراهيم، (2003)، التسويق مفاهيم معاصرة، عمان،دار الحامد للنشر والتوزيع.
شقرة، علي خليل، (2014)، الاعلام الجديد وشبكات التواصل الاجتماعي، ط1، الاردن، دار اسامة للنشر والتوزيع.
الشرمان، زياد محمد،عبد السلام، عبد الغفور، (2010)، مبادىء التسويق، عمان، دار صفاء.
سلطان، محمد صاحب، (2012)، وسائل الاعلام والاتصال، ط1، عمان، دار الميسرة للنشر والتوزيع.
شعبان، افنان محمد، (2016)، استخدام مواقع التواصل الاجتماعي ال (facebook) وتاثيرها في العلاقات الاجتماعية، مجلة البحوث التربوية والنفسية، جامعة بغداد، المجلد 13، العدد49.
الصميدعي، محمود جاسم، (2007)، سلوك المستهلك، الاردن، دار المناهج للنشر والتوزيع.
عادل، انس، (2017) " الإلكتروني للمنتجات العالمية في الأسواق العراقية دراسة تحليلية لصفحات الفيس بوك الخاصة بالشركات العالمية (سامسونج، تويوتا، هواوي، ال جي)، رسالة ماجستير، جامعة بغداد، كلية الاعلام ، قسم العلاقات العامة.
عمر، ايمن علي، (2006)، سلوك المستهلك، الاسكندرية ، الدار الجامعية للنشر.
مشط، عقيل كريم، (2019) " توظيف مواقع التواصل الاجتماعي في تسويق القيم"، رسالة ماجستير، جامعة بغداد، كلية الاعلام ، قسم العلاقات العامة.
المنصور، كاسر، (2006)، سلوك المستهلك مدخل الاعلان، ط1، عمان، دار ومكتبة الحامد للنشر والتوزيع.
نورمار، مريم ، (2012)، استخدام مواقع الشبكات الاجتماعية وتأثيره في العلاقات الاجتماعية، مذكرة مقدمة لاستكمال متطلبات الحصول على شهادة الماجستير في علوم الاعلام والاتصال، تخصص إعلام وتكنولوجيا الاتصال الحديثة، جامعة الحاج لخضر باتنة.

References
1. Abu al-naga, M. Abdel-Azim. (2008). New Marketing Mechanisms of Communication with Clients. (1 ed.). Alexandria: University House for Printing.
2. -Abu qahf, Abdel-Salem. (2006). Marketing. Alexandria: Modern University Office.
3. Adel, A. (2017) "Electronic for global products in Iraqi markets, an analytical study of the Facebook pages of international companies (Samsung, Toyota, Huawei, LG), Master Thesis, University of Baghdad, College of Information, Department of Public Relations.
4. -Hammouda, A. Younis. (2013). The role of social networks in developing the participation of Palestinian youth in societal issues, Master Thesis. Egypt: League of Arab States, Organization of Arab Research and Studies, Department of Media Studies.
5. -Al-Hayek, M. Nabil, (2017), social media marketing and its relationship in enhancing the relationship with the customer in information technology companies in Gaza, Master Thesis, College of Administration, Economics and Administrative Sciences, Department of Media Management.
6. Al-Hilo, Claire, Greg, Tony (2018), social media and its impact on the psychological state of the university student (a multi-country comparison study), International Journal of Educational and Psychological Studies, 3( 2).
7. Mashat, A. Karim, (2019), "Using Social Media in Marketing Values", Master Thesis, University of Baghdad, College of Media, Department of Public Relations.
8. Al-Mansour, K.(2006). Consumer Behavior, Advertising Entrance. (1 ed.). Amman: Al-Hamid House and Library for Publishing and Distribution..
9. Normar, M. (2012). the use of social networking sites and its impact on social relations, Master Thesis in media and communication sciences, specializing in media and modern communication technology. Algeria: Hajj Lakhdar Batna University.
10. Omar, A. Ali. (2006). Consumer Behavior. Alexandria: University Publishing House.
11. Al-qahtani, .S. bin Saad. (2015). The motives for buying via Instagram, a study on the women's accessories sector in the Kingdom of Saudi Arabia. The Arab Journal of Management, 25(1).
12. Swaidan, N & Ibrahim, H. (2003). Marketing Contemporary Concepts. Amman: Dar Al-Hamid for Publishing and Distribution.
13. Shakra, A. Khalil, H. (2014). New Media and Social Media Networks. (1 ed.). Jordan: Osama House for Publishing and Distribution.
14. Al-sharman, Z. Mohammed & Abd al-salam, A. (2010). Principles of Marketing. Amman: Dar Safa.
15. Shaban, A. Mohammed (2016). The use of social networking sites (Facebook) and its impact on social relations. Journal of Educational and Psychological Research, 13(49).
16. Sultan, M. Sahib.(2012). Media and Communication. (1 ed.). Amman: Al-Maisarah Publishing and Distribution House.
17. -Al-sumaidaie, M. Jasim. (2007). Consumer Behavior. Jordan: Dar Al-Manhajj for Publishing and Distribution.

Downloads

Published

2020-06-20

Issue

Section

Articles

How to Cite

Shaban, A. M. (2020). FACTORS AFFECTING WOMEN’S USE OF ELECTRONIC MARKETING ON SOCIAL MEDIA : (Field Study). ALBAHITH ALALAMI, 12(47), 123-144. https://doi.org/10.33282/abaa.v12i47.511

Publication Dates

Similar Articles

11-20 of 374

You may also start an advanced similarity search for this article.