The Exposition of University Youth to Television Advertising and its Reflection on the Development of their Cognitive Abilities A survey of students (College of Media / University of Baghdad) as ample

Authors

  • Mohammed KhadimMajid Faculty of Law - University of Baghdad

DOI:

https://doi.org/10.33282/abaa.v11i43.249

Keywords:

exposure, university youth, television advertising, development, cognitive abilities

Abstract

This research is aimed at identifying the communicative habits and the impact of the content on the communicative process, especially the youth audience, which is one of the most important categories to which the advertisement is directed, as young people face life with passion and aspiration that make then responsive to all the influences used by the media in designing advertisements which use all the techniques and methocls to attract young people, such as relying on drama , artistic tricks, musical phrases and advertising slogans that respond to the desire of young people in entertainment.
The research aims to identify the reflection of television advertising and its impact on the development of the cognitive abilities of university youth as well as identify the most prominent effects that have been reflected on them. The researcher used the descriptive method, which allows him to survey the performance of the communicative medium and the communication message together in accordance with the research requirements. The research uses the questionnaire as a field to explore their views on the subject of university youth exposure to television advertising and its reflection on the development of their cognitive abilities.
The research has reached many conclusions, the most important of which is that television advertising has a positive impact on university youth in developing their cognitive abilities and a great role in teaching students how to convince and attract others, and the nature of television advertising requires a high mental level of thinking, understanding and enhancing information among students

References

1-محمد منير حجاب ،أساسيات البحوث الإعلامية والاجتماعية ( القاهرة : دار الفجر، 2006) ص227.
2-مصطفى حميد الطائي ، مناهج البحث العلمي وتطبيقاتها في الاعلام والعلوم السياسية ( الاسكندرية : دار الوفاء ، 2007) ص15.
3-وجيه محجوب ، البحث العلمي ومناهجه ( بغداد : دار الكتب ، 2002 ) ص594.
4-ربحي مصطفى عليان وعثمان محمد غنيم ، مناهج واساليب البحث العلمي ( عمان : دار صفاء ، 2000) ص42.
5-محمد الوفائي ، مناهج البحث في الدراسات الاجتماعية والاعلامية (القاهرة : مكتبة الانجلو المصرية ، 1989) ص17 .
6-تعريف اجرائي للباحث .
7-فاروق خالد الحسنات ، الاعلام والتنمية المستدامة (عمان : دار اسامة ، 2011) ص102.
8-عدنان يوسف العتوم ، علم النفس المعرفي النظرية والتطبيق ( عمان : دار المسيرة ، 2004) ص19.
9-احمد زكي بدوي ، معجم المصطلحات الاعلامية ( القاهرة : دار الكتاب اللبناني ، 1985) ص154.
10-ابو النجا العمري ،الاتصال في الخدمة الاجتماعية ( القاهرة : دار المعرفة الجامعية ، 1986) ص 172.
11-ملفين ل . ديفلير ، نظريات وسائل الاعلام ، ترجمة كمال عبد الرؤوف (القاهرة : الدار الدولية للنشر والتوزيع ، 1992) ص276.
12-محمد عبد الحميد ، دراسة الجمهور في بحوث الاتصال (القاهرة : عالم الكتاب ، 1993) ص160.
13-هادي نعمان الهيتي ، الاتصال الجماهيري المنظور الجديد (بغداد : دار الشؤون الثقافية العامة ،1998) ص45.
14-جيهان رشتي ، نظم الاتصال ( القاهرة : دار الفكر العربي، 1972) ص271.
15-صالح ابو اصبع ، الاتصال والاعلام في المجتمعات المعاصرة ( عمان : دار آرام للنشر ، 1995) ص118.
16-تشارلو دايت ، المنظور الاجتماعي للاتصال الجماهيري ، ترجمة محمد فتحي (القاهرة : الهيئة المصرية العامة للكتاب ، 1983 ) ص152.
17-تشارلو دايت ، المصدر نفسه ، ص153.
18-علي فلاح الزغبي ، الاعلان الفعال ( عمان : دار اليازوري ، 2008) ص180-181 .
19-رانية ممدوح صادق ، تصميم الاعلان التلفزيوني ( عمان : دار ايلة ،2010)ص10.
20-بشير العلاق ، الترويج الالكتروني والتقليدي (عمان : دار اليازوري ، 2009 ) ص348-349.
21-بشير العلاق ، المصدر نفسه ، ص350.
22-عبد الحافظ سلامة ، اساسيات علوم المكتبات والمعلومات (عمان : دار الاهلية للنشر والتوزيع ،2002) ص89.
23-محمد منير حجاب ، الموسوعة الاعلامية ( القاهرة : دار الفجر ، 2003) ص272.
24-نجم عبود نجم ، ادارة المعرفة (عمان : دار الوراق ، 2005) ص 47.
25-عامر قنديلجي ، البحث العلمي واستخدام مصادر المعلومات التقليدية والالكترونية ( عمان : دار اليازوري ، 2008) ص29.
26-رافع النصير الزغول وعماد عبد الرحيم الزغول ، علم النفس المعرفي ، ط 2 (القاهرة : دار الشروق ، 2008) ص97

References and Margins
1- Muhammad Munir Hijab, Fundamentals of Media and Social Research (Cairo: Dar Al Fajr, 2006), p. 227.
2- Mustafa Hameed Al-Tai, Methods of Scientific Research and its practice in Media and Political Science (Alexandria: Dar Al-Wafaa, 2007), p.15.
3- WajihMahjoub, Scientific Research and its Methods (Baghdad: Dar al-Ketub, 2002) p. 594.
4- Rabhi Mustafa Alian and Othman Mohamed Ghneim, Approaches and Methods of Scientific Research (Amman: Dar Safa, 2000) p.42.
5- Mohammed Al-Wafaie, Research Methods in Social and Media Studies (Cairo: The Anglo-Egyptian Library, 1989) p.17.
6- A procedural definition of the researcher.
7- Farouk Khalid Al-Hassanat, Media and Sustainable Development (Amman: Dar Osama, 2011) p. 102.
8- Adnan Yousef Al-Atoum, Cognitive Psychology Theory and Practice (Amman: Dar Al-Masirah, 2004) p.19.
9- Ahmed ZakiBadawi, Dictionary of Media Terms (Cairo: Dar al-Kitab al-Libani, 1985) p. 154.
10- Abu Al-Naja Al-Omari, Communication in Social Service (Cairo: Dar Al-Maarifa University, 1986), p. 172.
11- Melfin L. Daveler, Theories of Media, Translated by Kamal Abdel Raouf (Cairo: The International Publishing and Distribution House, 1992) p. 276.
12- Mohamed Abdel Hamid, Public Study in Communication Research (Cairo: World of the Book, 1993) p. 160.
13- HadiNu'man Al-Hiti, Mass Communication: The New Perspective (Baghdad: House of Public Cultural Affairs, 1998) p.45.
14- JehanRashti, Communication Systems (Cairo: Arab Thought House, 1972), p. 271.
15- Saleh Abu Asba, Communication and Media in Contemporary Societies (Amman: Aram Publishing House, 1995) p.118.
16- CharloDeit, The Social Perspective of Mass Communication, Translated by Mohamed Fathi (Cairo: The Egyptian General Book Organization, 1983) p. 152.
. 17- CharloDeit, ibid., P. 153
18- Ali Falah Al-Zoghbi, Effective Advertising (Amman: Dar Al-Yazuri, 2008) pp. 180-18.19- Rania MamdouhSadiq, Design of Television Advertising (Amman: Dar Eila, 2010) p.10.
20- Bashir Al-Alaq, Electronic and Traditional Promotion (Amman: Dar Al-Yazuri, 2009) pp. 348-349.
21- Bashir Al-Alaq, ibid., P. 350.
22- Abdul Hafez Salama, Fundamentals of Library and Information Science.(Amman: Al Ahlia Publishing and Distribution House, 2002) p89.
23- Mohamed Munir Hijab, The Media Encyclopedia (Cairo: Dar Al-Fajr, 2003) p. 272.
24- NajemAbboudNajm, Knowledge Management (Amman: Dar al-Warraq, 2005) p. 47.
25- AmerKandilji, Scientific Research and the Use of Traditional and Electronic Sources of Information (Amman: Dar Al-Yazuri, 2008) p.29.
26- Rafie al-Nasir al-Zagul and Emad Abdul-Rahim al-Zaghul,
Cognitive Psychology, Edition 2 (Cairo: Dar Al-Shorouk, 2008) p. 97.

Published

2019-06-16

Issue

Section

Articles

How to Cite

Majid, M. K. . (2019). The Exposition of University Youth to Television Advertising and its Reflection on the Development of their Cognitive Abilities A survey of students (College of Media / University of Baghdad) as ample. ALBAHITH ALALAMI, 11(43), 135-148. https://doi.org/10.33282/abaa.v11i43.249

Similar Articles

21-30 of 401

You may also start an advanced similarity search for this article.