Young People between Traditional Media and New Media

Authors

  • نصير صالح بوعلي, د. College of Communication- University of Sharjah

DOI:

https://doi.org/10.33282/abaa.v7i27.208

Keywords:

Young People, Traditional Media, New Media

Abstract

This Research based on an empirical study and tested the hypothesis of transition effects on a sample of young people in Sharjah University and trying to identify a new form of Media which is based on the production of new types of habits and patterns and their cultural impact. Recently, New Media appeared to refer to new types of Communication using the Internet. It’s enormous in the exchange of Information. The new Media contains multiple forms, including the form in which users produce by them to refer the entry of a new area of Media in which exchange of roles between the Sender and the recipient.

This study is trying to identify a new form of Media Web used (Press online or only Press online, Digital Radio and the Web-Sat) and to compare these with Traditional Media (Newspapers, Classic Radio and the Analogical TV). Why the University Students like, the Traditional Media or the new Media?

In conclusion, New Media is the main actor which constructs specific concepts relating to identifying. Most of the time Universities Students Used for the famous Media such as Digital TV or Media Interactivity. This is influenced by the latest on the educational achievement of students.

References

ملخص مطول لدراسة علمية تضم أكثر من 40 جدولاً (عاماً ومركباً) عن عادات وأنماط استخدام وسائل الإعلام التقليدية ونماذج الإعلام الجديد لدى شريحة الطلبة. وتقع الدراسة في مجملها في حدود ثلاثين ألف كلمة.
1- عبدالرحمن عزي، الصحافة الإلكترونية وأزمة الصحافة المكتوبة (الجزائر: ديوان المطبوعات الجامعي، 1992)، ص 278.
نصير بوعلي، التلفزيون الفضائي وأثره على الشباب في الجزائر - دراسة ميدانية (الجزائر: دار الهدى للطباعة والنشر والتوزيع، 2005)، ص 208.
3- بسام بركة، "لماذا نقرأ الصورة التي تضيع والكلمة التي تبقى"، مجلة العربي، العدد 518 (الكويت: يناير 2002)، ص 18.
4- أندري جان تود سك، تاريخ الإذاعة والتلفزيون، ترجمة محمد قدوش (الجزائر: ديوان المطبوعات الجامعية، 1984)، ص 95.
5-عبدالرحمن عزي، الصحافة الإلكترونية وأزمة الصحافة المطبوعة، مرجع سابق، ص 54.
3- Papacharissi. Z, and A.M. Rubin,” Predictors of Internet Use”. Journal of Broadcasting & Electronic Media, vol15, no.3 (june2000) pp.78.

4- Ko, H.,” Internet Uses and Gratifications: understanding Motives for Using the Internet”. Paper presented at the Association for Education in Journalism and Mass Communication, annual meeting, NSTU. vol.4, no.1 (January 2000) pp.23-46

Korgaonkar,P. &L.Woolen. “A Multivariate Analysis of Web Usage” Journal of Advertising Research, no.17 (sebtember1999) pp.67-77.
6- كاتز وآخرون، "استخدامات الإنترنت لدى الشباب" في: محمد قيراط (محرر)، دراسات إعلامية (الشارقة : مجموعة الآفاق المشرقية، 2011)، ص 79.
روزا لاس، "موت الصحافة الورقية"، في: محمد قيراط (محرر)، دراسات إعلامية، مرجع سابق، ص 79.
9- عبد الصادق حسن عبد الصادق، "دوافع استخدام الشباب الجامعي في الجامعات البحرينية لإذاعة الإنترنت دراسة ميدانية "مجلة رؤى استراتيجية المجلد الأول، العدد 4 (أبوظبي: سبتمبر 2013)، ص 118.
10- المتولي. س، "المواقع الإلكترونية للفضائيات العربية والصحف الإلكترونية والمواقع الإخبارية، دراسة تحليلية"، في مؤتمر: المؤتمر العلمي الأول للأكاديمية الدولية لعلوم الإعلام حول الفضائيات العربية ومتغيرات العصر، القاهرة، مصر، 11-12 يونيو 2005، ص 77.
11- فهمي. ن، "التفاعلية في المواقع الإخبارية العربية على شبكة الإنترنت، دراسة تحليلية"، المجلة المصرية لبحوث الرأي العام، العدد 24 (القاهرة: 2010)، ص 194.
12- محسب.ح، "قياس تفاعلية المواقع التلفزيونية الإخبارية على الإنترنت بالتطبيق على موقعي الجزيرة وCNN"، المجلة المصرية لبحوث الإعلام العدد 34، (القاهرة: 1998) ص 221.
13- بدران، بدران، "استخدامات الشباب لوسائل الاتصال في الأردن"، المجلة التونسية لعلوم الاتصال، العدد 28 – 29 (تونس:2007)، ص 137.
14- نور الدين ذويبي، "عادات وأنماط قراءة الصحف في الجزائر أثناء زمن المكاشفة"، مجلة الحكمة للدراسات الإعلامية والاتصالية، العدد 26 (الجزائر :2013)، ص 30.
Kirat , M., “Internet Uses and Gratifications In the UAE”, journal of Social Affairs, Vol.20,n2 Winter 2008, pp: 43 – 46.
15-محمد قيراط، "الأنماط الاستهلاكية لوسائل الإعلام لدى الشباب، دراسة مسحية لطلبة جامعة الشارقة"، (الشارقة "Brighter Horizon Group"، 2011)، ص 75.
16- محمد قيراط بوعلي (محرر)، ، "الأنماط الاستهلاكية لوسائل الإعلام"، مرجع سابق، ص 120.
17-عبد الصادق حسن عبد الصادق، "دوافع استخدام الشباب الجامعي في الجامعات البحرينية لإذاعة الإنترنت"، مرجع سابق، ص 114.
18-محمود طلعت عيسى، "التحليل الإحصائي وتطبيقاته في البحوث الاجتماعية"، ط 2، في: نصير "التلفزيون الفضائي وأثره على الشباب في الجزائر"، (الجزائر، 2005)، ص 24.

Downloads

Published

2015-01-01

Issue

Section

Articles

How to Cite

بوعلي ن. ص. (2015). Young People between Traditional Media and New Media. ALBAHITH ALALAMI, 7(27), 86-113. https://doi.org/10.33282/abaa.v7i27.208

Similar Articles

11-20 of 323

You may also start an advanced similarity search for this article.