The Digital Presence of Algerian Females via Virtual Satellite Channels

Analytical Study of Women Issues through Facebook

Authors

  • تومي فضيلة, د. University of Qasidi Marbah and Ouargla / Algeria
  • يسعد زهية, د. University of Qasidi Marbah and Ouargla / Algeria

DOI:

https://doi.org/10.33282/abaa.v9i37.109

Keywords:

Digital Presence,Virtual Spaces,Facebook Location.Algerian women.

Abstract

The platforms of social networking sites, with their distinctive communication and technological features, create a social movement that led to the establishment of a new pattern of communication in a modern context. This allows the users on the internet to carry out many social interactions based on the interests and commonalities among them. Algerian women have a share of this digital presence by representing their views and discussing their issues on several sites like Facebook, for example.
In this research, we have analyzed the pages of Algerian women on Facebook site to find out the most important issues addressed by Algerian women so that we can organize their concerns in the digital channels and discover their different orientations.

References

جوستين ليفي ترجمة احمد حيدر، التسويق عبر الفايسبوك، الدار العربية للعلوم ناشرون، ط1، 2011، ص.20.
علي كنعان، الإعلام الالكتروني، دار الأيام للنشر والتوزيع، عمان، الأردن،2015، ص ص109- 110.
فوزية الحربي، قضايا السعوديات على في الـ facebook دراسة حالة على قروب « خلوها تعدي «، ورقة مقدمه للمنتدى السنوي السادس للجمعية السعودية للإعلام والاتصال « الإعلام الجديد التحديات النظرية والتطبيقية «، جامعه الملك سعود ـ الرياض، و14 و15 أفريل2012.
نديم منصوري، سوسيولوجيا الانترنت، سلسلة اجتماعيات عربية4، منتدى المعارف، بيروت، لبنان، 2014، ص94.
عزي عبد الرحمن، الأنترنت والشباب، بعض الافتراضات القيمية، البوابة العربية لعلوم الإعلام والاتصال.
Zizi Papacharissi, The Virtual Geographies of Social Network:A Comparative Analysis of Face book, LinkedIn and A Small World, New Media and Society, 2009, p39.
Ibid, p p199.220.
علي محمد رحومة، علم الاجتماع الآلي- مقاربة في علم الاجتماع العربي والاتصال عبر الحاسوب،عالم المعرفة، العدد347، الكويت، 2008، ص 64.
Jean François Marcotte, Communautés Virtuelles et Sociabilité en Réseaux, Pour Une Redéfinition du Lien Social dans les Environnements Virtuels, Esprit Critique, Revue International de Sociologie et de Sciences Sociales, Vol-05, Numéro 04, 2003,p3. En ligne www.espritcritique.fr, vue le 12/09/2013 à 12.05
Fanny Georges, Sémiotique de la représentation de soi dans les dispositifs interactifs. L’Hexis numérique. Linguistics. Université Panthéon-Sorbonne - Paris I, 2007. French. P259.
الصادق رابح، الانترنت كفضاء مستحدث لتشكل الذات، البوابة العربية لعلوم الإعلام والاتصال.
محمد على رحومة، الانترنت والمنظومة التكنو اجتماعية، بحث تحليلي في الآلية النفسية للانترنت ونمذجة منظومتها الاجتماعية، مركز دراسات الوحدة العربية،2005 ، ص 25.
سكينة بوراوي، الصادق حمامي، المرأة العربية في النقاش الافتراضي دراسة في تمثلات المرأة في صفحات الميديا التقليدية في الفايسبوك، مركز المرأة العربية للتدريب والبحوث، 2015. ص 18.

Downloads

Published

2017-07-01

Issue

Section

Articles

How to Cite

فضيلة ت., & زهية ي. (2017). The Digital Presence of Algerian Females via Virtual Satellite Channels: Analytical Study of Women Issues through Facebook. ALBAHITH ALALAMI, 9(37), 119-132. https://doi.org/10.33282/abaa.v9i37.109

Similar Articles

1-10 of 101

You may also start an advanced similarity search for this article.