DEVOTING MEDIA PLURALISM THROUGH ACHIEVING CULTURAL DIVERSITY IN DIGITAL MEDIA:

(Features, Constituents And Obstacles )

Authors

  • Dr. Abderrazzek Ghezal, Ph. D. Mohamed Boudiaf University, M’sila, Algeria
  • Dr. Wafa Bourahli, Prof. University of Algiers 3, Algeria

DOI:

https://doi.org/10.33282/abaa.v11i46.409

Keywords:

: Media Pluralism; Cultural Diversity; Digital Media.

Abstract

The media of all kinds have the task of introducing, expressing and objectively representing the cultures of different societies in various types and forms of press and media. The precept of media pluralism is the basis for freedom of expression & the cornerstone of its realization. Therefore, it is linked to the establishment of several conditions and elements in order to establish it as a principle and practice. Issues of cultural diversity in media and cultural pluralism are one of the most important elements and indicators. So, this paper aims to shed light on the concept of media pluralism and related concepts within the framework of cultural diversity and multicultural indicators. Thus, highlighting the features of cultural diversity in digital media and its roles in promoting it in light of the characteristics and transformations that have touched many aspects of human life.

References

بدوي، أحمد زكي. (1986). معجم مصطلحات العلوم الاجتماعية. ط2. بيروت: مكتبة لبنان، بيروت.
بن خرف الله، الطاهر. (1991). من التعددية السياسية إلى حرية الصحافة وتعددها، المجلة الجزائرية للاتصال. العدد 5.
بن مهني، لحسن؛ جغلول، زغدود (2018). الأقليات ومثلث الهوية (اللغة، الدين، الثقافة). مجلة الشريعة والاقتصاد. المجلد السابع. العدد 13. الجزائر: جامعة الأمير عبد القادر بقسنطينة.
بورحلي، وفاء. أنماط الملكية الصحفية وعلاقتها بالتعددية الإعلامية في البلدان العربية «تطور النظام الإعلامي الجزائري أنموذجا». مجلة العلوم الإنسانية والاجتماعية. المجلد 7. العدد 14. الجزائر: حامعة محمد بوضياف بالمسيلة.
الدبيسي، علي جبر عبد الكريم؛ الطاهات، ياسين زهير. (2012). دور وسائل الاتصال الرقمي في تعزيز التنوع الثقافي. مجلة الاتصال والتنمية. العدد 6. بيروت: دار النهضة العربية.
راتانسي، علي. (2013). التعددية الثقافية. تر: لبنى عماد تركي. القاهرة: مؤسسة هنداوي للتعليم والثقافة..
راندال ديفيد. الصحفي العالمي. (2014). تر: معين الإمام. الرياض: العبيكان للنشر.
زراري، حبيبة. (2014). الحق في التنوع الثقافي. مذكرة لنيل شهادة الماجيستير في القانون العام. الجزائر: جامعة سطيف 2.
زرن، جمال. (2013). الإعلام العمومي والتعددية من أجل شبكة مؤشرات التعددية الإعلامية. الملتقى الدولي حول وسائل الإعلام العمومية العربية وعمليات التحول الديمقراطي. تونس: معهد الصحافة وعلوم الأخبار بجامعة منوبة..
الزويني، حسين؛ كبة، زهراء. (2015). حقوق الإنسان والإعلام بين تكاملية المعايير وانتقائية المضامين. عمان: دار أسامة للنشر والتوزيع ونبلاء ناشرون وموزعون.
سطوطاح، سميرة؛ شافعي، غنية. (2017) دور التربية الإعلامية في تعزيز قيم التنوع الثقافي «دراسة ميدانية على عينة من سكان مدينة عنابة». مجلة الرسالة للدراسات والبحوث الإنسانية. المجلد 1. العدد 3. الجزائر: جامعة العربي تبسي.
الشميمري، عبد الرحمن فهد. القولبة وتصنيع الصورة النمطية، متاح على الرابط: http://bit.ly/35SUvdR . دت. تاريخ الاسترجاع: 02/11/2018.
صالح، سليمان. (2003). حقوق الصحفيين في الوطن العربي. القاهرة: دار النشر للجامعات.
الصرايرة، محمد نجيب. (2015). قضايا في الإعلام الدولي. عمان: مكتبة الرائد العلمية.
علاوة، فوزي.مقياس الصناعات الثقافية، ملخص محاضرات منشورة على: http://bit.ly/2nZyngx . 2015. تاريخ الاسترجاع: 10/12/2018.
غزال، عبد الرزاق. (2012). التواجد الالكتروني للغة العربية على شبكة الانترنت. رسالة دكتوراه غير منشورة. الجزائر: معهد علم المكتبات بجامعة عبد الحميد مهري قسنطينة.
لطفي، وفاء. (دت). التعددية المجتمعية. القاهرة: ددن.
محلب، حفيظة. (2018). الإذاعة المحلية والهوية الثقافية الجزائرية في ظل تحديات العولمة. مجلة العلوم الاجتماعية والإنسانية. العدد 15. الجزائر: جامعة تبسة.
مطبقاني، مازن. الصورة النمطية للعرب والمسلمين ومواجهتها من خلال الانترنيت. متاح على: http://bit.ly/2BCwA4t . دت. تاريخ الاسترجاع: 05/11/2018.
منظمة الأمم المتحدة للتربية والعلم والثقافة. (2007). الاستثمار في التنوع الثقافي والحوار بين الثقافات.
ميلاد، عبد المجيد. (2008). التنوع الثقافي في عصر تكنولوجيا المعلومات. القاهرة: دار قباء.
De Bustos, Miguel Juan Carlos ; Del Rio, Casado Miguel Angel. (2014). Reflexion sur le pluralisme dans le nouveau contexte médiatique. Actes du colloque international « Concentration des médias, changements technologique, pluralisme d’information. Montréal : Université de Québec & centre de recherche interuniversitaire.
Freedman,  Des. (2005). Promoting Diversity and Pluralism in Contemporary Communication Policies in the United States and the United Kingdom. The international Journal of media management. 7(1&2).

Downloads

Issue

Section

Articles

How to Cite

ghezal, abderrazzek ., & bourahli, wafa . (2020). DEVOTING MEDIA PLURALISM THROUGH ACHIEVING CULTURAL DIVERSITY IN DIGITAL MEDIA: : (Features, Constituents And Obstacles ). ALBAHITH ALALAMI, 11(46), 117-132. https://doi.org/10.33282/abaa.v11i46.409

Similar Articles

1-10 of 315

You may also start an advanced similarity search for this article.