اساليب الدعاية الامريكية في العراق دراسة لبيانات سلطة الائتلاف المؤقتة وقوات الجيش الامريكي بعد عام 2003

المؤلفون

  • عبد السلام أحمد السامر كلية الاعلام - جامعة بغداد
  • عاصفة موسى وزارة الشباب

DOI:

https://doi.org/10.33282/abaa.v7i28.193

الكلمات المفتاحية:

اساليب، الدعاية الامريكية، العراق، سلطة الائتلاف، المؤقتة، الجيش الامريكي

الملخص

الحملة العسكرية على العراق عام 2003 كانت ترافقها حملة دعائية منظمة، تعمل على صياغة مضامين خطابها مؤسسات دعائية ومراكز بحثية ودوائر معرفية واستخبارية متعددة، من اجل حشد الرأي العام وكسب المؤيدين لها ومواجهة المعارضين بوسائل مختلفة، وهي اذ تقوم بذلك فأنما تعتمد على اساليب دعائية متنوعة تساعد في التأثير. 

وبعد الاحتلال الامريكي للعراق سعى الفاعل الدعائي الامريكي الى التأثير في الرأي العام العراقي وجعله مقتنعاً بالتواجد العسكري الاجنبي في العراق، مما استوجب ايجاد مايبرر ذلك من خلال استخدام اساليب اقناعية في حملات دعائية مكثفة وهذا البحث الذي يدور حول سؤال رئيسي وهو، مااهم الاساليب الدعائية التي اعتمدتها الدعاية الامريمية في العراق للكشف عن منطق الخطاب الدعائي الاميريكية، تناول تحليل البيانات التي اصدرتها سلطة الائتلاف المؤقته وقيادة الجيش الامريكي في العراق وكان عددها (195) بياناً وباستخدام طريقة تحليل المضمون.

المراجع

1. Mohammed Abdul Malik Al-Mutawakil, Introduction to Media and Public Opinion, Cairo, The Anglo-Egyptian Library, 1986, p. 59.
2. Terence H. Qualter, propaganda and psychological warfare (New York: pandan Hause, INC, 1982) p27.
3. Qabari Mohamed Ismail, Massive sociology and communication building - A study in the media and trends of public opinion, Alexandria, originated knowledge, 1984, p. 433.
4. Ismail Ali Saad, Communication and Public Opinion - Research in the Ideological Force, Alexandria, Dar al-Maarifa University, 1989, p. 147.
5. Nadia Hassan Salem, Global Analysis of Advertising, Journal of Social Sciences, 1984, p. 44.
6. Pamulenko, Propaganda and Semantics, Kolpanowski and Others, Social Science and Media Issues and Propaganda, translated by Nizar Ayoun Al-Sud, Damascus, 1978, p. 50.
7. F. Korysenikov, Analysis of Propaganda Content, Kolpanowski, and Others, previous source, p. 96.
8. The same source.
9. Guy Durandan, Political Propaganda and Propaganda, by Ralph Rizkallah, Beirut, University Institution for Studies, Publishing and Distribution, 1983, p.
10. Jabir Abdel-Hamid Jaber, Emad Eddin Sultan, The Individual and the Ecology of the Community, Cairo, Dar al-Nahda al-Arabiya, 1964, p. 157.
11. Hamida Semisem, Psychological Warfare - Introduction, Baghdad, Dar Al Kut Books, 2000, p. 123.
12. Hamed Rabie, Introduction to Behavioral Sciences, II, Amman, Dar al-Jalil, 1981, p. 268.
13. Files and documents of the CPA (CPA) ..... Htt: //www.cpa.Iraq.org/Arabic/index.html.
14. Muayad Al-Khafaf, Iraqi Press in Two Years from 9 April 2003 to April 2005, Baghdad, Journal of Media Researcher, Faculty of Information, No. 2, June 2006.
15. Haidar Ahmad Alo Al-Qutbi, The Role of Al-Hurra Channel in American People's Diplomacy, Unpublished Master Thesis, Baghdad University, Media College, 2006, p. 173.
16. Ibrahim Imam, Mass Media, and Communication, 2, Cairo, The Anglo-Egyptian Library, p. 211.
17. Special interview with Major Crystal Oliver, Coordinator of Arab Press at the Cebek on 31/12/2005 ...... * Among these activities was a helicopter trip to Abu Suqayir district in Najaf in May 2006 for the opening of a primary school, Through Iraqi contractors.
18. Special interview with Major Crystal Oliver, MS.
19. Interview with Ali al-Moussawi, a member of Al-Sibek, 13/12/2005.
20. Special interview with Daniel Seabaker, Relations and Public Affairs Officer at the US Embassy in Baghdad, 17/1/2007.
21. Hadi Al-Hiti, International TV and the Potential of Political Influence in the Arab World, Beirut, The Arab Future Magazine, 1996, p. 151.
22. Al-Sabah Newspaper, No. 65, 15/9/2003.
23. Al-Sabah Newspaper, No. 137, 11/12/2003.
24. Al-Sabah Newspaper, No. 138, 13/12/2003.
25. P-Artymon, The Objective Nature of Acceptable Styles and Their Obligations in Imperialist Propaganda, Kalinowski and Others, p.
26. Mustafa Fahmy and Mohammed Ali Al-Qattan, Social Psychology, Theory and Scientific Applications, I 2, Cairo, Al-Khanji Library, p. 22.
27. Al-Sabah Newspaper, Issue 463, 19/1/2005.
28. Rida al-Sabah, No. 129, 2/11/2003.
29. Al-Sabah Newspaper, No. 157, 5/1/2005.
30. Al-Sabah Newspaper, No. 138, 13/12/2003.
31. Al-Sabah Newspaper, Issue 68, 18/9/2003.
32. Al-Sabah Newspaper, No. 227, 5/4/2004.
33. Atef Adly Eid, Propaganda - Theoretical Basis and Applied Models, Cairo, Arab Thought House, 2003, p. 70.
34. Al-Sabah Newspaper, No. 128, 1/12/2003.
35. Al-Sabah Newspaper, No. 137, 11/12/2003.
36. The same source.
37. Al-Sabah Newspaper, Issue 467, 27/1/2005.
38. Al-Sabah Newspaper, No. 126, 29/11/2003.
39. Al-Sabah Newspaper, No. 137, 11/12/2003.
40. The same source.
41. Al-Sabah Newspaper, No. 173, 24/12/2003.
42. Al-Sabah Newspaper, Issue 466, 16/1/2005.
43. Al-Sabah Newspaper, No. 191, 19/2/2004.
44. Al-Sabah Newspaper, Issue 179, 31/1/2004.
45. Al-Sabah Newspaper, No. 106, 2/11/2003.
46. Al-Sabah Newspaper, No. 137, 11/12/2003.
47. Al-Sabah Newspaper, No. 146, 25/1/2003.
48. Al-Sabah Newspaper, No. 191, 19/2/2004.
49. For the same source.
50. The same source.
51. Al-Sabah Newspaper, No. 137, 11/12/2003.
52. Al-Sabah Newspaper, Issue 466, 16/1/2005.
53. Al-Sabah Newspaper, No. 129, 2/12/2003.
54. Al-Sabah Newspaper, No. 157, 5/1/2004.
55. Al-Sabah Newspaper, No. 157, 5/1/2004.
56. Al-Sabah Newspaper, No. 138, 13/12/2003.
57. Al-Sabah Newspaper, No. 278, 8/9/2004.
58. Al-Sabah Newspaper, No. 466, 26/1/2005.
59. Al-Sabah Newspaper, Issue 184, 25/3/2004.
60. Al-Sabah Newspaper, Issue 179, 31/1/2004.
61. Al-Sabah Newspaper, No. 278, 8/6/2003.
62. Al-Sabah Newspaper, No. 160, 8/1/2004.
63. Al-Sabah Newspaper, No. 125, 24/11/2003.
64. Al-Sabah Newspaper, No. 149, 25/12/2003.
65. Al-Sabah Newspaper, No. 170, 20/1/2004.
66. Al-Sabah Newspaper, No. 243, 26/4/2004.
67. Al-Sabah Newspaper, No. 126, 29/11/2003.
68. Al-Sabah Newspaper, No. 391, 20/10/2004.
69. Al-Sabah Newspaper, No. 257, 19/1/2005.
70. Al-Sabah Newspaper, No. 247, 3/5/2004.
71. Al-Sabah Newspaper, No. 466, 26/1/2005.
72. Al-Sabah Newspaper, No. 278, 8/6/2004.
73. Al-Sabah Newspaper, Issue 148, 24/12/2003.

التنزيلات

منشور

2015-04-01

إصدار

القسم

المقالات

كيفية الاقتباس

السامر ع. ا. أ., & موسى ع. (2015). اساليب الدعاية الامريكية في العراق دراسة لبيانات سلطة الائتلاف المؤقتة وقوات الجيش الامريكي بعد عام 2003. الباحث الإعلامي, 7(28), 27-46. https://doi.org/10.33282/abaa.v7i28.193

تواريخ المنشور

المؤلفات المشابهة

11-20 من 241

يمكنك أيضاً إبدأ بحثاً متقدماً عن المشابهات لهذا المؤلَّف.