The views of media elites on the reality of citizen journalism and its commitment to professional and ethical standards
DOI:
https://doi.org/10.33282/abaa.v14i57.916Keywords:
Citizen journalism; Web 2.0; Virtual Society.Abstract
This article aims to identify the views of media elites on citizen journalism, a new media genre that strays away from the foundations and ethics of professional journalism, thus calling for in-depth exploration and scrutiny into the genre and its commitment to the professional standards of journalism.
For this purpose, the researcher opted for the survey method by distributing a questionnaire to a purposive sample consisting of 407 media elites. The research is also based on Habermas' public sphere theory.
References
د. بركات عبدالعزيز. (2012). مناهج البحث الإعلامي. القاهرة: دار الكاتب الحديث.
د. جمال الزرن. (2009). صحافة المواطن المتلقي عندما يصبح مرسلاً. المجلة التونسية لعلوم الإتصال(51 - 52).
د. شريف درويش اللبان، و د. هشام عطيه. (2008). مقدمة في مناهج البحث الإعلامي. القاهرة: الدار العربية للنشر والتوزيع.
د. محمد شومان. (2012). إعلام المواطن اتجاهات مستقبلية. القاهرة: معهد الاهرام والإقليمي للصحافة.
د.طارق عبد الرؤوف عامر. (2015). التعليم الإلكتروني والتعليم الافتراضي: اتجاهات عالمية معاصرة (المجلد الاولى). القاهرة: المجموعة العربية للتدريب والنشر.
د.علاء الدين عفيفي اسماعيل. (2019). الإعلام والإعلام المضاد (المجلد الاولى). القاهرة: مؤسسة طيبة للنشر والنوزيع.
د.علي ليلة. (2015). النظرية الاجتماعية وقضايا المجتمع. القاهرة: مكتبة الأنجلو المصرية.
د.وليدة حدادي. (2020). الإعلام والنخبة المثقفة في عصر الميديا الجديدة. عمان: مركز الكتاب الاكاديمي.
عبد الحميد بسيوني. (2015). كيف تعيش الحياة الثانية في العالم الافتراضي ؟ القاهرة: دار النشر للجامعات.
عصام الدين مصطفى صالح. (2021). الصحافة في مهب الاعلام البديل وحرية تداول المعلومات. الاسكندرية: دار الفكر الجامعي.
علي عبد الفتاح. (2018). الإعلام الاجتماعي. عمان: دار اليازوري العلمية للنشر والتوزيع.
محمود طارق هارون. (2017). الشبكات الاجتماعية على الإنترنت وتأثيرها في المعرفة البشرية: النظرية والتطبيق. القاهرة: دار الفجر للنشر والتوزيع.
محمود عبد السلام علي. (2017). الحملات الإعلامية (المجلد ط 1). عمان: دار المعتز للنشر والتوزيع.
وسام كمال. (2014). الإعلام الإلكتروني والمحول بين المهنية وتحديات التطور التكنلوجي. الامارات: دار المنهل.
Banke, O., Agbaji, Y. O., & Haruna, L. (2017, june). The Globalization Of Citizen Journalism on Internet In Traditional News. Iosr journal of humanities and scocial, 22(6), pp. 1-7.
bertazzi, D. A., & Cobley, P. (2010). The Media An Introduction . New York : Pearson.
Fenton, N. (2010). New Media old New , Journalism Democracy In the Digital Age . Los Angeles : SEAGE.
Mare, D., Keith , H., Marimbe, S., & Mukundu, R. (2018). Citizen journalism guidelines. Denmark: Published in Denmark by IMS.
Patriache, G. (2014). Audience Research Methodologiees. New York: Routledge.
Poynter, R. (2010). The Hand Book of Online and Social Media Research Tools and Techniques for Market Ressearchers . Chichester : Joho Wiley & Sons Ltd.
Wimer, R., & Dominick, J. (2011). Mass Media Research. New York : Wadsworth.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2022 أحمد فلاح حسن، الدكتور سعد كاظم حسن
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Authors retain copyright and grant the journal right of first publication with the work simultaneously licensed under a Creative Commons Attribution License (CC BY 4.0) that allows sharing the work with recognition of authorship and initial publication in ABBA journal.