Gender stereotyping and its relationship to the level of performance of public relations employees

Authors

  • Oyoun Saad Gomaa Department of Public Relations – College Of Mass Comunications - University of Baghdad.
  • Prof. Baqir Musa Jassim، Ph.D Department of Public Relations – College Of Mass Comunications - University of Baghdad.

DOI:

https://doi.org/10.33282/abaa.v14i57.914

Keywords:

Gender; Sex; Gender stereotyping; Public Relations.

Abstract

This article focuses on the relationship of gender to the effectiveness of both women and men in public relations work. Its aim is to identify the extent to which public relations employees are aware of the concept of gender, and to reveal the role of the institution in determining certain roles for both women and men at work, as well as to find out which employees are most effective in public relations activities within the institution.

The researcher uses public relations employees and officials in Iraqi ministries as a research sample to capture the point of view of both parties on the effectiveness of workers in public relations based on the definition of gender. The sample consists of 396 individuals, including 197 workers in public relations and 199 ministry officials.

The researcher chose the survey tool, and designed her research form with two annexes, the first for workers in public relations and the second for ministry officials.

References

احسان محمد الحسن. (1999). موسوعة علم الاجتماع. بيروت: الدار العربية للموسوعات.

احسان محمد الحسن. (2008). علم اجتماع المرأة (المجلد 1). عمان: دار وائل للنشر والتوزيع.

احمد غريبة ، فاطمة الوحيدي، و اية هشام. (2019). الذكورية. ويكي الجندر.

باسمة العقباني. (9 حزيران, 2016). النوع الاجتماعي الدلالة والمصطلح. تاريخ الاسترداد 10 آذار, 2020، من مساواة لدراسات المرأة: http://musawasyr.org/?p=1893

حركة البناء الوطني. (2015). جلسة الجندر من وجهة نظر الرجال. سوريا: syrian nation builders.

رنين جبار سلمان السعيدي. (2017). التنميط الجندري في الاعلانات التلفزيونية لقناة mbc مصر: ( رسالة ماجستير). بغداد، جامعة بغداد، كلية الاعلام: قسم العلاقات العامة.

صندوق الامم المتحدة الانمائي للمرأة. (2001). التنمية والنوع الاجتماعي. عمان: المكتب الاقليمي للدول العربية.

عبد الرحمن محمد العيسوي. (2004). سيكولوجية النساء (المجلد 1). بيروت: الدار الحقوقية.

عبد الفتاح محمد العيسوي، و عبد الرحمن محمد العيسوي. (1997). مناهج البحث العلمي في الفكر الاسلامي والفكر الحديث. مصر: دار الراتب الجامعية.

عبد علي الخفاف. (2018). علم الجندر " النوع الاجتماعي". بيروت: دار الفارابي.

لوري رودمان، و بيتر جليك. (2018). علم النفس الاجتماعي للجندر. القاهرة: المركز القومي للترجمة.

مثنى امين الكردستاني، و كاميليا حلمي محمد. (2004). الجندر المنشأ .المدلول .الاثر. عمان: جمعية العفاف الخيرية.

محمد وليد صالح. (2015). العلاقات العامة والتمكين السياسي للمرأة. عمان: دار امجد للنشر والتوزيع.

مروان عبد المجيد ابراهيم. (2000). اسس البحث العلمي لاعداد الرسائل الجامعية. عمان: مؤسسة الوراق.

نبيل ابو الحاج. (13 حزيران, 2012). الادوار الجندرية واثرها في التنشئة الاجتماعية. تم الاسترداد من الرأي: https://bit.ly/3D1fAVJ

نظلة احمد الجبوري. (2008). مفهوم الجندر ودوره في تمكين المرأة العراقية. بغداد: الدائرة الاعلامية لمجلس النواب.

نهى عدنان القاطرجي. (2014). المرأة في منظومة الامم المتحدة رؤية اسلامية. دار الكتب.

Downloads

Published

2022-11-27

Issue

Section

Articles

How to Cite

Gomaa, O. S., & Jassim, B. M. (2022). Gender stereotyping and its relationship to the level of performance of public relations employees. ALBAHITH ALALAMI, 14(57), 15-30. https://doi.org/10.33282/abaa.v14i57.914

Publication Dates

Similar Articles

61-70 of 205

You may also start an advanced similarity search for this article.