Women’s Traits In The Iraqi Satirical Television Show ‘State Of Melon’ A Paper Extracted from A Masters Thesis

Authors

DOI:

https://doi.org/10.33282/abaa.v14i56.881

Keywords:

Mental Image; The Satirical programs; Image of Women; Irony

Abstract

The research aims to know the traits or characteristics of woman in terms of her external
appearance, motives for her behavior, feelings, mood and ability.
It, moreover, seeks woman’s relationship with others as it is presented by the Iraqi
satirical television show “ State of Melon “.
The researcher adopted for that survey approach using the method of content analysis
to study the research sample represented by “ State of Melon “ show which was
exposed through the screen of a group of channels:
“Hona Baghdad Satellite Channel, then Asia Satellite Channel, Dijla Satellite Channel,
and UTV Satellite Channel.”For this, the researcher used Margaret Gallagher’s Model to analyze the image of
woman in the Show episodes, which amounted to (132) episodes, divided into (the
second season - and the pre-season episodes of the third - and the third season - and
the fourth season - the fifth season).
In the light of this study, the researcher reached a set of results, which are:
1.The woman appeared dependent in her relationship with others, in addition to being
anxious and aggressive in her mood and feelings.
2.The woman image is considered among the hesitant and volatile characters of the
group of competence and capacity characters on the show.
3. At the forefront of the motives for woman›s behavior in the «State of Melon» Show
was that woman was driven by her feelings, while her outward appearance was dominated
by rudeness.

References

إرادة زيدان الجبوري. ) 2015 (. صورة المراة في الافام الروائية العراقية بعد 2003 دراسة تحليلية في

أفام بغداد عاصمة للثقافة العربية. الباحث الإعلامي، 7) 29 (.

أسماء جميل رشيد. ) 2013 (. صورة المرأة العراقية. بغداد: دار ميزوبوتاميا للطباعة والنشر والتوزيع.

أميرة قاسمي، زغدوري صليحة، و حزام شافية . ) 2016 (. لمهارات الإتصالية لمقدمي البرامج التلفزيونية

وتأثيرها على فاعلية الرسالة الإعلامية: )مذكرة لنيل شهادة الماجستير منشورة(. الجزائر،

جامعة 8ماي 1945 : قسم الإعام والاتصال وعلم المكتبات.

بركات عبدالعزيز. ) 2011 (. مناهج البحث الإعلامي/الأصول النظرية ومهارات التطبيق. القاهرة: دار

الكتاب الحديث.

حامد الهوال. ) 1982 (. السخرية في أدب المازني. مصر: الهيئة المصرية العامة للكتاب.

حردان هادي صايل. ) 2019 (. الصورة الذهنية لمنظمات المجتمع المدني ودور العلاقات العامة في

تكوينها. بغداد: دار اليازوري العلمية.

رؤى صاح الدين. ) 2019 (. صورة المرأة في المسلسات التلفزيونية المدبلجة وانعكاسها على التوافق

النفسي الاجتماعي للمراهقات )أطروحة دكتوراه غير منشورة(. بغداد: جامعة بغداد: كلية الإعلام.

سعد المشهداني. ) 2016 (. صورة العراق في مقالات الصحافة الأمريكية بعد عام . الأردن: دار دجلة

للنشر والتوزيع.

شادن نصير. ) 2004 (. صورة الشرطة عند الجمهور)الصورة الذهنية والرأي العام(. مصر: ايترك

للنشر والتوزيع.

شاكر عبدالحميد. ) 2013 (. الفكاهة والضحك رؤية جديدة. الكويت: المجلس الوطني للثقافة والفنون.

صالح خليل أبواصبع. ) 2005 (. إستراتجيات الاتصال وسياسته وتأثيراته. دمشق: دار مجدلاوي للنشر.

صفاء صنكور. ) 2001 (. صورة بريطانيا في الصحافة العراقية 1945 - 1958 : ) أطروحة دكتوراه غير

منشورة(. بغداد، جامعة بغداد، كلية الآداب.

ضياء مصطفى. ) 2010 (. المضامين السياسية للبرامج التلفزيونية الساخرة في قناة البغدادية الفضائية

أنموذجاً دراسة تحليلية لبرنامجي حوار الطرشان وصاحب الامتياز:) رسالة ماجستير غير

منشورة(. بغداد، جامعة بغداد: كلية الإعام.

ضياء مصطفى. ) 2014 (. السخرية في البرامج التلفزيونية. بغداد: دار ميزوبوتاميا.

ضياء مصطفى. ) 2018 (. أساليب السخرية في برامج القنوات الفضائية وعلاقتها بالتحريض السياسي:

)أطروحة دكتوراه غير منشورة(. بغداد، جامعة بغداد: كلية الإعام.

طارق علي حمود العيثاوي. ) 25 مايو , 2015 (. صناعة الصورة الذهنية في وسائل الإعام )صورة

الرسول محمد صل الله عليه وسلم فس الإعام الأمريكي(. جريدة الزمان. تم الاسترداد من

Ry7CzS3/yl.tib//:sptth

عبد الله الزهراني. ) 2005 (. الصورة الذهنية للمعلم في الصحافة السعودية: )رسالة ماجستير منشورة(. السعودية.

علي سمسم. ) 5 تشرين الثاني, 2020 (. مقابلة . )نوارة إياد كاظم، المحاور( بغداد.

نعمان محمد طه. ) 1978 (. السُّخْرية في الأدب العربيّ، حتى نهاية القرن الرابع الهجري. القاهرة: دار

التوفيقية للطباعة بالأزهر.

العدد ) 56 ( مجلة الباحث الالاعلالامي سمات الم أ رة في البرنامج التلفزيوني الع ا رقي الساخر

References

Abdullah al-Zahrani. (2005). The Mental Image of the Teacher in the Saudi

Press. Saudi Arabia: Published Master’s Thesis.

Ali Simsim. (5 11, 2020). A Job Interview. (Nawara Ayad, the interlocutor) Baghdad.

Asma’a Jameel Rasheed. (2013). The Image of the Iraqi Woman. Baghdad:

Mesopotamia House for Printing, Publishing and Distribution.

Barakat Abd-Alaziz. (2011). Media Research Methods: Theoretical Foundations

and Application Skills. Cairo: Dar Al-Kitab House for Printing.

Dhia’a Musstafa. (2014). Irony in TV Shows. Baghdad: Mesopotamia House.

Dhia’a Musstafa. (2018). Methods of Irony in Satellite TV Programs and their

Relationship to Political Incitement. Baghdad, University of Baghdad, College of

Mass Communication: PhD Thesis (unpublished).

Hamed Al-Hawal. (1982). Irony in Mazni Literature. Egypt: The Egyptian

General Book Authority.

Hardan Hadi Sayel. (2019). The Mental Image of Civil Society Organizations and

The Role of Public Relations in Their Formation. Baghdad: Al-Yazuri Scientific House.

No’man Muhammed Taha. (1978). Irony in Arabic Literature, Until the End of

the Fourth Century AH. Cairo: Dar Al-Tawfiqeya for Printing in Al-Azhar.

Sa’ad Al-Mashhadani. (2016). The Image of Iraq in American Press Articles

After 2003. Jordan: Dar Dijla for Publishing and Distribution House.

Safa’a Sangoor. (2001). Image of Britain in the Iraqi Press, 1945-1958. Baghdad,

University of Baghdad, College of Arts: PhD Thesis (unpublished).

Saleh Khaleel Abu Isba’h. (2005). Communication Strategies and its Policy

and Impacts. Damascus: Dar Majdalawi fo Publishing.

Shaden Naseer. (2004). The Image of the Police in the Public Eye (Mental Image

and Public Opinion). Egypt: Etrik Publishing and Distribution.

Shaker Abd Al-Hamid. (2013). Humor, Laughter: A New Vision. Kuwait: The

National Council for Culture and Arts.

Tariq Al-’Ithawi. (n.d.). Creating a Mental Image in the Media (the Image of

the Messenger Muhammed, Peace be Upon Him, in the American Media). Midad Al-

Adab Magazine, Issue 10, 52.

Signorielli, N. (1997, April). «Reflection of Girls in The Media: A confent Analysis

Across Six Media». ERIC, 1-11. Retrieved from https://eric.ed.gov

/?id=ED444213

Downloads

Published

2022-08-17 — Updated on 2022-08-17

Issue

Section

Articles

How to Cite

Kadom, N. A., & AL Jubori, I. Z. (2022). Women’s Traits In The Iraqi Satirical Television Show ‘State Of Melon’ A Paper Extracted from A Masters Thesis. ALBAHITH ALALAMI, 14(56), 105-122. https://doi.org/10.33282/abaa.v14i56.881

Publication Dates

Similar Articles

81-90 of 131

You may also start an advanced similarity search for this article.