The Iraqi satellite channel marketing the Iraqi national identity during the protests

Research extracted from a doctoral thesis

Authors

  • Alaa Hussein Abed University College of Fundamentals of Religion
  • Dr. Nahed Fadel Zeidan College of Mass Communication - University of Baghdad

DOI:

https://doi.org/10.33282/abaa.v13i53.819

Keywords:

Marketing; National Identity; Iraqi satellite channel; protests

Abstract

The escalating development of technology is one of the distinctive features of the communication environment in the field of sending and receiving satellite broadcasts of television channels in general and Iraqi satellite channels in particular, which contributed to the wide and rapid spread and reaching outside the drawn boundaries and bypassing even natural obstacles, and what is important in this is the communication content that these broadcasts Channels and its impact on the recipient due to the media, cultural, educational and entertainment content it provides, and in our research we will analyze the communication content of the Iraqi satellite channel by choosing one of its dialogue programs that coincided with the events of the legislative protests that started in Iraq on the first of October of 2019, and how they contributed to strengthening the Iraqi national identity By inculcating concepts and contents that the protesters interacted with, because they support the Iraqi national identity.

References

Jeff Tanner، و mary anne Rarmond. (2012). Marketing Principles. Taxas: Baylor University.1 -

-ابو البقاء الكفوي. (1995). الكليات. بيروت: مؤسسة الرسالة.

-اريك امبركر اريكسون. (2010). البحث عن الهوية. (سامر جميل رضوان، المترجمون) العين: دار الكتاب الجامعي.

-اعتماد محمد علام. (2012). الاحصاء في البحوث الاجتماعية. القاهرة: المكتبة الانجلو مصرية.

-اليكس ميكشيللي. (1993). الهوية. دمشق: دار الوسيم للخدمات الطباعية.

-ايمان فتحي عبد المحسن. (2016). حملات التوعية الاعلامية بقضايا المجتمع للشباب. القاهرة: المكتب العربي للمعارف.

- جوردن مارشال. (2001). موسوعة علم الاجتماع. القاهرة: المركز المصري العربي.

-حسين دبي حسان، و حيدر احمد القطبي. (2019). التوظيف الدعائي في قناتي الرافدين والشرقية نيوز. الباحث الاعلامي،81-1061

-حشمت توفيق عزيز. (2016). الاعلام المعاصر بين التشخيص والعلاج. عمان: دار الغيداء للنشر والتوزيع.

-خديجة وزة، و عاتكه غرغوط. (2018). العلاقة بين الهوية الوطنية والمواطنة. مجلة السراج في التربية وقضايا المجتمع، 79 -80

-رشدي القواسمة، و جمال ابو الرز. (2012). مناهج البحث العلمي. عمان: جامعة القدس المفتوحة.

- رفيق يونس المصري. (2016). تاثير وسائل الاعلام الرسمية في تعزيز الهوية الوطنية. نابلس: جامعة النجاح الوطنية .

- سمير محمد حسين. (2006). دراسات في مناهج البحث العلمي - بحوث الاعلام. القاهرة: عالم الكتب.

-شمخي جبر. (2006). الهويات الفرعية والهوية الوطنية. مجلة ميزوبوتامبيا تشرين الاول، 24.

-طه احمد الزيدي، حسين عليوي الطائي، و يسري خالد ابراهيم. (2013). دراسات في تاثير القنوات الفضائية على المجتمع وفئاته. بغداد: دار الفجر للنشر والتوزيع.

-عبد العزيز بركات. (2011). مناهج البحث الاعلامي. القاهرة: دار الكتاب الحديث.

-عزيز حشمت توفيق. (2016). الاعلام المعاصر بين التشخيص والعلاج. عمان . دار الغيداء للنشر والتوزيع.

-علي سالم عاشور. (2017). الفضائيات وتاثيرها في المجتمعات العربية والاسلامية. مجلة بحوث الاتصال العدد 2، 211 - 212.

-علي محمد الجرجاني. (1993). معجم التعريفات. القاهرة: دار الفضيلة.

-كامل حسون القيم. (2006). مناهج واساليب كتابة البحث العلمي في الدراسات الانسانية. بغداد: السيماء للتصاميم الطباعية.

-كمال الحاج. (2020). نظريات الاعلام والاتصال. دمشق: الجامعة الافتراضية السورية.

-ماهر عودة الشمايله، محمود عزت اللحام، و مصطفى يوسف كافي. (2014). تكنولوجيا الاعلام والاتصال. عمان: دار الاعصار العلمي للنشر والتوزيع.

-ماهيناز رمزي محسن. (2006).ابعاد التغطية التلفزيونية لبرامج وسمات شخصية مرشحي الرئاسة. مجلة البحوث الاعلامية، 11-78.

-محمد عبد الحميد. (2015). البحث العلمي في الدراسات الاعلامية. القاهرة: عالم الكتب.

-محمد علي ابو العلا. (2014). فن الاتصال بالجماهير بين النظرية والتطبيق. دسوق: دار العلم والايمان للنشر والتوزيع.

-محمود امين العالم. (1996). الفكر العربي بين الخصوصية والكونية. القاهرة: دار المستقبل العربي.

-مصطفى فؤاد عبيد. (2003). مهارات البحث العلمي. غزة: اكاديمية الدراسات العالمية.

– Jeff Tanner، و mary anne Rarmond. (2012). Marketing Principles. Taxas: Baylor University.1 -

- Abo to al-Bqaa al-Kafawi. (1995). Faculties. Beirut: The Message Foundation.

- Eric Embarker Ericsson. (2010). Searching for Identity. (Samer Jamil Radwan, the translator) Al-Ain: University Book House.

- Eatemad Muhammad Allam. (2012). Statistics in Social Research. Cairo: The Anglo-Egyptian Library.

- Alex Michelli. (1993). Identity. Damascus: Al-Waseem House for Printing Services.

- Iman Fathy Abdel Mohsen. (2016). Media awareness campaigns on community issues for youth. Cairo: The Arab Bureau of Knowledge.

- Jordan Marshall. (2001). Encyclopedia of Sociology. Cairo: The Egyptian Arab Center.

- Hussain Dubi Hassan and Haider Ahmad al-Qutbi. (2019). Advertising recruitment in Al-Rafidain and Al-Sharqiya News channels. Journal of the Media Researcher, 81-1061

- Heshmat Tawfiq Aziz. (2016). Contemporary media between diagnosis and treatment. Amman: Dar Al Ghaida for Publishing and Distribution.

- Khadija Wazzah and Aatekah Garghout. (2018). The relationship between national identity and citizenship. Al-Sarraj Journal of Education and Community Issues, 79-80

- Rushdi Qawasme and Jamal Abu Al-Raz. (2012). Research Methodology. Amman: Al-Quds Open University.

- Rafiq Younes Al-Masry. (2016). The influence of the official media in promoting the national identity. Nablus: An-Najah National University.

- Samir Muhammad Hussein. (2006). Studies in scientific research methodologies - media research. Cairo: The World of Books.

- Shamkhi Jabr. (2006). Sub-identities and national identity. Mesopotamia Magazine October, 24.

- Taha Ahmad Al-Zaidi, Hussein Alaiwi Al-Taie, and Yousry Khaled Ibrahim. (2013). Studies in the impact of satellite channels on society and its groups. Baghdad: Dar Al-Fajr for Publishing and Distribution.

-Abdulaziz Barakat. (2011). Media Research Methods. Cairo: The Modern Book House.

- Aziz Heshmat Tawfiq. (2016). Contemporary media between diagnosis and treatment. Oman . House of Ghaida for publication and distribution.

-Ali Salem Ashour. (2017). Satellite Channels and their Impact on Arab and Islamic Societies. Journal of Communication Research Issue 2, 211-212.

-Ali Muhammad Al-Jarjani. (1993). Glossary of definitions. Cairo: Dar Al-Fadila.

- Kamel Hassoun Al-qayem. (2006). Approaches and methods of writing scientific research in human studies. Baghdad: Alsea Designs.

- Kamal Hajj. (2020). Media and communication theories. Damascus: Syrian Virtual University.

- Maher Odeh Al-Shamayleh, Mahmoud Ezzat Al-Lahham, and Mustafa Yusef Kafi. (2014). Information and communication technology. Amman: Dar Al-Ayyar Al-Alami for publishing and distribution.

Mahinaz Ramzi Mohsen. (2006). Dimensions of television coverage of programs and personal characteristics of presidential candidates. Media Research Journal, 11-78.

- Muhammad Abdel-Hamid. (2015). Scientific research in media studies. Cairo: The World of Books.

- Muhammad Ali Abu Al-Ela. (2014). The art of communicating with the masses between theory and practice. Desouk: House of Knowledge and Faith for Publication and Distribution.

- Mahmoud Amin Alalam. (1996). Arab thought between privacy and universalism. Cairo: The Arab Future House.

-Mustafa Fouad Obaid. (2003). Scientific research skills. Gaza: The Academy of Global Studies.

Downloads

Published

2022-03-06 — Updated on 2022-09-27

Versions

Issue

Section

Articles

How to Cite

Hussein Abed, A. ., & Fadel Zeidan, N. . . . . . (2022). The Iraqi satellite channel marketing the Iraqi national identity during the protests: Research extracted from a doctoral thesis. ALBAHITH ALALAMI, 13(53), 119-134. https://doi.org/10.33282/abaa.v13i53.819 (Original work published 2022)

Publication Dates

Similar Articles

1-10 of 231

You may also start an advanced similarity search for this article.