Technical Construction of Advertisements in Radio of the Republic of Iraq

Authors

  • ,Dr. Hussein Rashid Al-Azzawi University of Baghdad, College of Mass Communication, Department of Radio and Television Journalism.

DOI:

https://doi.org/10.33282/abaa.v4i18.791

Keywords:

Technical Construction, Advertisements in Radio, Radio of the Republic of Iraq

Abstract

Studies and scientific research conducted in the field of communication have shown that broadcasting has a clear impact on the ideas, attitudes and behavior of the masses if it is better used in making the media message studied.

The role of this means is not only to present opinions and ideas, but also to influence trends by supporting or changing them. This is of course a matter for the nature of the content in terms of its formulation and the way it is prepared and presented. The power and appeal of a radio message is not complete by simply creating content without creating a distinctive design; and to what extent this content depends on the logic and psychology of persuasion.

The conviction of the content and the magnificence of its design is the basis. Therefore, changing trends depend on it; and from these two directions, the basic reality is formed to change the behavior. As of the characteristics of radio that are not available in other means, this increases its effectiveness in attracting attention to it; and increases the possibility of influencing the behavior of the masses. Since research shows that the conviction of the public broadcast message transmitted over the air is very high.

And the degree of resistance to this message is less when compared to newspapers. The simplified radio message, moreover, enables the individual to have the ability to retain that message for a longer period compared to the advertising message broadcast through other means.

For importance of broadcasting in delivering the audio advertising, the advertisers have been alerted since the emergence of this means in providing advertising message that promotes goods, services and ideas, especially with the increasing competition created by economic, industrial, commercial and technological systems in various fields in the modern era.

References

1- نادية حسن سالم ، تأثير وسائل الإعلام على المشاركة السياسية عند المواطن المصري ، المجلة الاجتماعية القومية ، المجلد السابع عشر ، 1980 ، في فاطمة القليني ، أبعاد الإعلان التلفزيوني وآثاره الايجابية والسلبية على الأطفال ، ص305 .
2- فاطمة القليني ، أبعاد الإعلان التلفزيوني وآثاره الايجابية والسلبية على الأطفال ، في الدعاية والإعلان بعد 11 سبتمبر (القاهرة : دار الكتب العلمية للنشر والتوزيع ، 2006) ص305 .
3- ينظر في ذلك : منى سعيد الحديدي وسلوى إمام ، الإعلان-أسسه-وسائله-فنونه ، ط2 (القاهرة: الدار المصرية اللبنانية ، 2008) ص ص112-113 . وكذلك : السيد بهنسي ، ابتكار الأفكار الإعلانية (القاهرة : عالم الكتب ، 2007) ص ص281-282 . وكذلك : صفوت العلم ، مقدمة في الإعلان (القاهرة : الدار العربية للنشر والتوزيع ، 2009) ص ص162-163 .
4- السيد بهنسي ، مصدر سابق ، ص283 .
5- عدلي سيد رضا وسلوى العوادلي ، الإعلان في الإذاعة والتلفزيون (القاهرة : دار النهضة العربية، 2008) ص64 .
6- ينظر في ذلك : عدلي سيد رضا ، المصدر السابق ، ص ص64-72 . وكذلك : السيد بهنسي ، ابتكار الأفكار الإعلانية ، مصدر سابق ، ص ص284-290.
7- عدلي سيد رضا وسلوى العوادلي ، الإعلان في الإذاعة والتلفزيون ، المصدر السابق ، ص32 .
8- المصدر نفسه ، ص128 .
9- روبرت آيل هليارد ، الكتابة التلفزيونية والإذاعة ووسائل الإعلام الحديثة ، ترجمة: مؤيد حسن فوزي (العين : دار الكتب الجامعي ، 2003) ص98 .
10- منى سعيد الحديدي وسلوى إمام علي ، الإعلان-أسسه-وسائله-فنونه ، مصدر سابق ، ص 20.
11- عدلي سيد رضا وسلوى العوادلي ، مصدر سابق ، ص53 .
12- ناجي خشبة ، الإعلان - رؤية جديدة ، ( القاهرة : المكتبة المصرية للنشر والتوزيع ، 2010 ) ، ص188 .
13- المصدر نفسه ، ص186 .
14- السيد بهنسي ، مصدر سابق ، ص147 .
15- عدلي سيد رضا . وسلوى العوادلي ، مصدر سابق ، ص42 .
16- السيد بهنسي ، مصدر سابق ، ص280 .
17- طاهر محسن الغالبي ، وأحمد شاكر العسكري ، الإعلان – مدخل تطبيقي ، ط2 (عمان : دار وائل ، 2006) ص29 .
18- عدلي سيد رضا ، وسلوى العوادلي ، مصدر سابق ، ص59 .
(*) عُرِضت استمارة البحث على السادة :
1- الدكتورة منى الحديدي ، الأستاذ في قسم الإذاعة والتلفزيون في كلية الإعلام بجامعة القاهرة .
2- الدكتور علي جبار الشمري ، الأستاذ في قسم العلاقات العامة في كلية الإعلام بجامعة بغداد .
3- الدكتور جليل وادي حمود ، الأستاذ المساعد في كلية التربية الأساسية بجامعة ديالى .
4- الدكتور رعد جاسم ، الأستاذ المساعد في قسم الصحافة الإذاعية والتلفزيونية في كلية الإعلام بجامعة بغداد .
(**) استدعاء الصورة المرئية التي شاهدها المستمع في إعلان التلفزيون .

Downloads

Published

2012-10-01

Issue

Section

Articles

How to Cite

Rashid Al-Azzawi, . H. . (2012). Technical Construction of Advertisements in Radio of the Republic of Iraq. ALBAHITH ALALAMI, 4(18), 44-70. https://doi.org/10.33282/abaa.v4i18.791

Similar Articles

1-10 of 242

You may also start an advanced similarity search for this article.