THE IMPACT OF ENTERTAINMENT PROGRAMS IN ARAB SATELLITE CHANNELS ON THE SOCIAL BEHAVIOR OF IRAQI YOUTH (Field study)

Authors

  • Marwa Abdul Hussein Fahad Kassar University of Bagdad / College of Muss Communication
  • Raad Jassim Al Kaabi College of Mass Communication / University of Baghdad

DOI:

https://doi.org/10.33282/abaa.v13i52.773

Keywords:

Entertainment Programs - Social Behavior - Arab Idol program

Abstract

Our research is based on the fact that the reflection of entertainment programs in Arab satellite channels on the social behavior of Iraqi youth … a field analysis of the Arab ldol program) and that its importance is the entertainment programs and their reflection on social behavior، which occupies
large areas of time from Satellite channels in the form of various episodes and each episode contains several categories، or in the form of templates and forms of various goals and contents، but the problem of
research boils down to (how far iraqi youth follow the entertainment programs in Arab satellite channels and what are the motives for watching the Program Arab ldol )) by For Iraqi youth and what are the positive and negative values and behaviors carried by the content of the program (Arab ldol) and what is the correlation between the demographic data of Iraqi youth and their viewing of the program (Arab ldol)،
the research aims to find out the extent to which Iraqi youth follow up on the entertainment programs in Arab satellite channels، identifying the motives of watching Iraqi youth for the Program Arab ldol
، knowing the extent of the impact of the program (Arab ldol) on the behaviors and behaviors of Iraqi
youth، the existence of a correlation between the ...
The most prominent results shown by the study were that the main motivation to watch these entertainment programs musical program (Arab ldol) is for entertainment and entertainment and spend the time of separation suffered by the youth group in Iraqi society، and that the entertainment programs،
especially the programs of musical competitions Such as (Arab ldol) and others have an impact on the behaviors of viewers، especially in women through the acquisition of some appearances and imitation
siupted such as makeup، fashion and hairstyles and imitating certain behaviors and movements as well
as spreading Western culture among the circles of the community، and that the entertainment programs
have a reflection on behaviors Iraqi youth، as well as a relationship between the variables and patterns
and viewing habits of the youth group. One of the most prominent recommendations made by the research recommends that researchers conduct in-depth research on entertainment programs for singing competitions and encourage Iraqi satellite channels to set up or prepare programs within the form and in a professional way in order to preserve the color and heritage of Iraqi singing.

References

احمد محي خلف. ) 2019 (. العوامل الثقافية والاجتماعية وتأثيرها على الخطط
الاستراتيجية لتشغيل الشباب في بعض دول العالم ) دراسة تحليلية وميدانية ( .
مصر، كلية الاداب \جامعة المينا: دار التعليم الجامعي.
اسعد السحمراني. ) 1994 (. الاعلام اولا . بيروت: دار النقائس.
اانشراح الشال. ) 2001 (. مدخل الى علم الاجتماع الاعلامي . القاهرة: دار الفكر
العربي .
انور ابراهيم عبد الزوبعي. ) 2016 (. برامج المسابقات الغنائية ) ، Arab ldol
The voic ( واثرها على الشباب العربي )المجلد 1(. لبنان، بيروت: دار العلوم
العربية.
جحسين علي قاسم. ) 2018 (. انتاج المواد السمعبصرية الاسس العلمية والمهنية.
مصر: العربي للنشر والتوزيع.
خليل ابو اصبع. ) 2010 (. استراتيجيات الاتصال وسياسته وتأثيراته. عمان: دار
مجدلاوي للنشر والتوزيع .
سعد مطشر. ) 2005 (. المضامين والاشكال الفنية للبرامج التلفزيونية في تلفزيون
العراق والتلفزيون العربي السوري . بغداد: اطروحة دكتوراة غير منشورة.
صفد حسام الساموك. ) 2010 (. نسخ البرامج الامريكية في التلفزيون الفضائي العربي
، مجلة تواصل. ب.م: هيئة الاعلام والاتصالات ، العدد ) 45 ( كانون الاول .
عاطف عدلي العبد. ) 2008 (. المدخل الى الاذاعة والتلفزيون . القاهرة: دار الفكر
العربي.
عبدالله خلدون. ) 2010 (. الاعلام وعلم النفس . عمان: دار اسامة للنشر والتوزيع.
عمار طاهر. ) 2000 (. البرامج الترفيهية في التلفزيون . جامعة بغداد: اطروحة
دكتوراه غير منشورة.
ماجد فاض الزبون. ) 2013 (. الاعلام وثقافة التفكيك )المجلد 1(. مصر، القاهرة:
العربي للنشر والتوزيع .
مأمون طربية. ) 2012 (. السلوك الاجتماعي للفرد. لبنان، بيروت: دار النهضة العربية
.
محمد نبيل طلب. ) 2009 (. البرامج التعليمية والثقافية بالاذاعة والتلفزيون )المجلد
1(. القاهرة: الدار العربية للنشر والتوزيع.
محمد نبيل طلب. ) 2009 (. البرامج التعليمية والثقافية بالاذاعة والتلفزيون ، القاهرة
، الدار العربية للنشر والتوزيع ، ط 1 ، 2009 ، ص 199 . )المجلد 1(. القاهرة:
الدار العربية للنشر والتوزيع.
محمود احمد ابو سمرة. ) 2019 (. مناهج البحث العلمي من التبيين الى التمكين )المجلد
ط 1 (. الاردن ، عمان : دار اليازوري العلمية للنشر والتوزيع .
منى سعيد الحديدي. ) 2000 (. الاختراق الاعلامي للوطن العربي : اختراق القائم
بالاتصالكر العربية. مصر، القاهرة: دار الفكر العربية.
نزها الخوري. ) 1997 (. اثر التلفزيون في تربية المراهقين )المجلد 1(. بيروت: دار
الفكر اللبنانية للطباعة والنشر والتوزيع.
نصيف جاسم العزاوي. ) 1997 (. الوظيفة الاتصالية للتلفزيون ) دراسة ميدانية
لتلفزيون الشباب في العراق ) 1993 - 1996 ( . بغداد: اطروحة دكتوراة غير
منشورة ، جامعة بغداد.
هربت شيللر ت: عبد السلام رضوان. ) 1986 (. المتلاعبون بالعقول . الكويت: عالم
المعرفة.
وعد ابراهيم الامير. ) 2012 (. دور القنوات في قيم الاسرة . عمان: دار غيداء للنشر
والتوزيع.
وعد ابراهيم خليل. ) 1999 (. دور التلفزيون في قيم الاسرة . بغداد: رسالة ماجستير
غير منشورة ، جامعة بغداد.
يوسف خليل مطر وأسعد حسين عطوان. ) 2018 (. مناهج البحث العلمي . لبنان،
بيروت: دار الكتب العلمية.
1. Ahmed Mohi Khalaf. (2019). Cultural and social factors and their
impact on strategic plans for youth employment in some countries
of the world (an analytical and field study). Egypt، Faculty of Arts \
Mina University: University Education House.
2. The happiest Alhamrani. (1994). Media first. Beirut: House of Naqais.
3. Breaking the shawl. (2001). Introduction to media sociology. Cairo:
Dar Al-Fikr Al-Arabi.
4. Anwar Ibrahim Abdel-Zobaie. (2016). Lyrical competitions programs
(Arab ldol، The voic) and its impact on Arab youth (Volume 1).
Lebanon، Beirut: Arab Science House.
5. Hussein Ali Qasim. (2018). Audiovisual production scientific and
professional foundations. Egypt: Al-Arabi for Publishing and
Distribution.
6. Khalil Abu finger. (2010). Communication strategies، policy and
impacts. Amman: Majdalawi Publishing and Distribution House.
7. Saad Mutashar. (2005). The contents and technical forms of
television programs on Iraq TV and Syrian Arab TV. Baghdad:
Unpublished doctoral thesis.
8. Safed Hussam Samouk. (2010). Transcription of American programs
on Arab satellite television، Tawasul Magazine. P.M .: Information
and Communication Authority، Issue (45) December.
9. Atef Adly Al-Abed. (2008). Entrance to radio and television. Cairo:
Dar Al-Fikr Al-Arabi.
10. Ammar Taher. (2000). Entertainment programs on television، an
analytical study of entertainment programs on Iraq TV. University
of Baghdad: unpublished doctoral thesis.
11. Majed Fadhel customer. (2013). Media and the culture of
disassociation (Volume 1). Egypt، Cairo: Al-Arabi for Publishing
and Distribution.
12. Mohamed Nabil Talib. (2009). Educational and cultural programs
radio and television، Cairo، the Arab House for Publishing and
Distribution، i 1،2009 ، p. 199. (Volume 1). Cairo: The Arab House for
Publishing and Distribution.
13. Mahmoud Ahmed Abu Samra. (2019). Scientific Research Methods
from Identification to Empowerment (Volume I 1). Jordan، Amman:
Al-Yazouri Scientific House for Publishing and Distribution.
14. Mona Saeed Al-Hadidi. (2000). Media penetration of the Arab world:
the penetration of the Arab contact. Egypt، Cairo: The Arab House
of Thought.
15. Nazha El-Khoury. (1997). The effect of television on the education
of adolescents (Volume 1). Beirut: Lebanese house of thought for
printing، publishing and distribution.
16. Nassif Jassim Al-Azzawi. (1997). Communication function of
television (a field study of youth TV in Iraq (1993-1996)) Baghdad:
Unpublished doctoral dissertation، University of Baghdad.
17. Schiller fled T: Abdul Salam Radwan. (1986). Mind manipulators.
Kuwait: The World of Knowledge..
18. Ibrahim promised the prince. (2012). The role of channels in family
values. Amman: Ghaida House for Publishing and Distribution.
19. Ibrahim Khalil promised. (1999). The role of television in family
values. Baghdad: Unpublished Master Thesis، University of
Baghdad.
20. Youssef Khalil Matar Asaad Hussain Atwan. (2018). Research
Methodology . Lebanon، Beirut: Scientific Books House.
21. Youssef Marzouk. (2009). The art of writing for radio and television.
Egypt: University Knowledge House.

Downloads

Issue

Section

Articles

How to Cite

Abdul Hussein Fahad Kassar, M. ., & Jassim Al Kaabi, R. (2021). THE IMPACT OF ENTERTAINMENT PROGRAMS IN ARAB SATELLITE CHANNELS ON THE SOCIAL BEHAVIOR OF IRAQI YOUTH (Field study). ALBAHITH ALALAMI, 13(52), 173-188. https://doi.org/10.33282/abaa.v13i52.773

Similar Articles

61-70 of 243

You may also start an advanced similarity search for this article.