THE SEMIOTICS OF PROPAGANDA SPEECH IN SOCIAL MEDIA SITES

A Semiotic Study of the News Reports on the Israeli "Makan" Channel

Authors

  • Ali Al-Karar Muhammed Saleh University of Baghdad, College of Mass Communication, Department of Radio and Television Journalism.
  • Muhsin Chalub Al-Kinani University of Baghdad, College of Mass Communication, Department of Radio and Television Journalism
  • Muhammed Ridhah Mubarak University of Baghdad, College of Mass Communication, Department of Radio and Television

DOI:

https://doi.org/10.33282/abaa.v13i51.737

Keywords:

the semiotics - social media sites - Israeli

Abstract

Technological and digital development has allowed the emergence of many methods of producing semantics on social media sites within semiotic and propagandistic frameworks. This is what made the image appear in different molds and shapes, especially as it is the first material for visual perception.
This made the Israeli propaganda discourse use it as an important tool to manage the content of suggestive messages with semiological connotations. By doing so, such tool uses social networking sites as an appropriate environment to achieve those goals, which are related to cases of manipulating emotions and minds. It, moreover, changes convictions, attitudes, trends and behaviors according to what the propaganda planner wants.
Many Israeli Websites compete in seeking to pass on ideas whose emotional and cognitive contexts are related to symbolic references in producing the semantic meaning of the propaganda discourse. Among the most important of these sites is the Israeli Makan Channel Website.

References

] المنجد، باب خطب[ )الإصدار ط 2(. ) 1986 (. بيروت: دار المشرق للطباعة والنشر.
أبو الفضل جمال الدين محمد بن مكرم. ) 2003 (. )ابن منظور(،لسان العرب، مادة
)سومة(. د.م: دار صادر.
السيد ياسين. ) 1986 (. بحثا عن هوية جديدة في العلوم الاجتماعية في الوطن العربي.
بيروت : مركز دراسات الوحدة العربية.
إنجيل متى. ) 1994 (. الكتاب المقدس )الإصدار ط 5(. د.م.
بلوافي مَحمد. )الأربعاء ٢٠ أيار )مايو(, ٢٠٠٩(. ديوان العرب: منبر حر للثقافة
والفكر والأدب. تاريخ الاسترداد 19 كانون الثاني, 2020 ، من لمحة تعريفية عن
السيميائية:
https://www.diwanalarab.com/spip.
18300=id_article&php?page=article
توسان برنارد. ) 1998 (. ما هي السيمولوجيا. )محمد نظيف، المترجمون( المغرب :
مطبعة أفريقيا الشرق.
دانيال تشاندلر. ) 2008 (. أسس السيميائية. )طلال وهبه، المترجمون( بيروت: مركز
دراسات الوحدة العربية.
ربحي مصطفى عليان. ) 2001 (. البحث العلمي، أسسه. مناهجه واساليبه. إجراءاته.
الاردن : بيت الافكار الدولية.
روبرت شولتر. ) 1994 (. السيمياء والتأويل. )سعيد الغانمي، المترجمون( بيروت :
المؤسسة العربية للدراسات والنشر.
روجر ويمر ، و جوزيف دومينيك. ) 2013 (. مدخل الى مناهج البحث الاعلامي.
)صالح خليل ابو اصبع، و فاروق منصور، المترجمون( بيروت: مركز درسات
الوحدة العربية.
سعد سلمان المشهداني. ) 2019 (. منهجية البحث العلمي. عمان: دار اسامة للنشر
والتوزيع.
سوتيريوس سارانتاكس. ) 2017 (. البحث الاجتماعي )الإصدار 1، المجلد 1(.
)شحدة فارع ، و ثائر ديب، المترجمون( الدوحة: المركز العربي للأبحاث ودراسة
السياسات.
شارلين هس بير، و باتريشيا ليفي. ) 2011 (. البحوث الكيفية في العلوم الاجتماعية.
)هناء الجوهري، و محمد الجوهري، المترجمون( القاهرة: المركز القومي للترجمة.
صالح سليمان المصري. ) 18 ايلول, 2019 (. الخطاب الإسرائيلي: النشأة والأساليب
والأهداف والدعاية الموجهة نحو مسيرة العودة الكبرى. تاريخ الاسترداد 21 آذار,
2020 ، من JSC لجنة دعم الصحفيين: . https://journalistsupport
376305=net/article.php?id
عبد الله ابراهيم. ) 1996 (. معرفة الاخر: مدخل الى المناهج النقدية الحديثة )الإصدار
ط 2(. )آخرون، المحرر( بيروت: المركز الثقافي العربي.
نزهت محمود الدليمي. ) 2015 (. الخطاب الدعائي:مفهومه و وظائفه عبر وسائل
الاعلام. عمان: اصدارات مركز البصيرة للبحوث والتطوير العلمي
[Al-Munajjid, Bab Khattab] (version i 2) (1986). Beirut: Dar Al-Mashreq for
Printing and Publishing.
Abu al-Fadl Jamal al-Din Muhammad bin Makram, (2003). (Ibn Manzur),
Lisān al-ʿArab. The Section of (Somah, trading). n.p., Dar Sader for
Publishing.
Al-Saeed Yassin. (1986). In search of a new identity in the social sciences
in the Arab world. Beirut: Center for Arab Unity Studies.
Gospel of Matthew. (1994). The Holy Bible (Version i, 5). n.p.
Balwafi Muhammad. (Wednesday 20 May 2009). Diwan al-Arab: A Free
Platform for Culture, Thought and Literature. Retrieved January 19,
2020, from Semiotics Profile Review: https://www.diwanalarab.com/
spip.php?page=article&id_article=18300
Toussaint Bernard, (1998). What Is Semiology. (Muhammed Nadheef, the
translators), Morocco: East Africa Press.
Daniel Chandler, (2008). Foundations of Semiotics. (Talal Wahba, the
translators) Beirut: Al-Wihda Al-Arabia Center for Studies.
Ribhee Mustafa Ulyan, (2001). Scientific Research, its Foundations, its
Methods its Procedures. Jordan: Beit al-Afkar alduwaliah for printing.
Robert Schulz, (1994). Semiotics and Hermeneutics. (Saeed Al-Ghanmi, the
translators) Beirut: The Arab Foundation for Studies and Publishing.
Roger D. Wimmer, Joseph R. Dominick, (2013). Mass Media Research:
An Introduction. (Saleh Khaleel Abu Issbea, and Farouk Mansour, the
translators) Beirut: Al-Wihda Al-Arabia Center for Studies.
Sa’ad Salman Al-Mashhadani, (2019). Scientific Research Methodology.
Amman: Osama House for Publishing and Distribution.
Sotirios Sarantakos, (2017). Social Research, (Edition 1, Volume 1).
(Shehdah Fara’a, and Thaer Deeb, the translators) Doha: Arab Center
for Research and Policy Studies.
Sharlene Nagy Hesse-Biber, and Patricia L. Leavy. (2011). Qualitative
Research in Sociology. (Hanaa El-Jawhari, and Muhammed El-Jawhari,
the translators) Cairo: The National Center for Translation.
Saleh Suleiman Al-Masry, (September 18, 2019). The Israeli Discourse:
The Origins, Methods, Objectives, and Propaganda Directed Towards
the Great Return March. Retrieved March 21, 2020, from JSC,
Journalists Support Committee: https://journalistsupport.net/article.
php?id=376305
Abdullah Ibrahim, (1996). Knowing the Other: An Introduction to Modern
Critical Approaches. (Version 2F). (Others, editor) Beirut: The Arab
Cultural Center.
Nazhat Mahmoud Al-Dulaimi, (2015). Propaganda Discourse: its Concept
and Functions Through Mass Media. Amman: Al-Basirah Center for
Research and Scientific Development Publications.

Downloads

Published

2021-03-20

Issue

Section

Articles

How to Cite

Saleh, A. A.-K. M., Al-Kinani, M. C., & Mubarak, M. R. (2021). THE SEMIOTICS OF PROPAGANDA SPEECH IN SOCIAL MEDIA SITES: A Semiotic Study of the News Reports on the Israeli "Makan" Channel. ALBAHITH ALALAMI, 13(51), 47-62. https://doi.org/10.33282/abaa.v13i51.737

Similar Articles

1-10 of 349

You may also start an advanced similarity search for this article.