Tendencies of Scientific Research in the Specialized Journalism

the Media Researcher Magazine A survey study

Authors

  • Shukria Kawkaz Al-Saraj college of media - university of Baghdad

DOI:

https://doi.org/10.33282/abaa.v10i39.65

Keywords:

Tendencies, Scientific Research, Specialized Journalism, Media Researcher, Magazine

Abstract

The study of the tendencies of scientific research in specialized journalism through the three specialized levels, specifically the third level. It is referred to be a monthly, quarterly or annual magazine that follows the publication of the researches for new studies which have come to in every specialization. it is directed to the highly educated and is almost an alternative book. Thus, the subject is specialized and the audience is specialized.

The study aims in both its survey and field section at knowing the type of researches and their classification and the form, gender and the use of foreign sources and their scientific tank and the geographical position in addition to knowing the opinions of researchers and their satisfaction about the magazine and the most important advantages and disadvantages.

The researcher comes up to the following findings:

The published researches in the Media Researcher magazine includes applied and theoretical studies in the coordination researches in 56.37% of the theoretical researches.

The individual researches exceed the joined researches in obtaining 79.39%.

There are more than 6 specializations of the researches published in the magazine. The researches about media and communication come first in 28.18%.

The subject affirmed that the published researches did not give success rat while the percentage of their answers whether they are useful and benifitable was 82%.

The subject diagnosed many disadvantages.

The sample showed that 621% that they are satisfied and 21 % were not.      

References

(Endnotes)
1 () سعد سلمان المشهداني، مناهج البحث الإعلامي، دار الكتاب الجامعي، الإمارات، 2017م، ص17.
2 () فايز جمعة النجار وآخرون، أساليب البحث العلمي منظور تطبيقي، دار الحامد للنشر والتوزيع، عمان، 2009، ص30.
3 () شكرية كوكز السراج، الصحافة والحصار، دار امجد للنشر والتوزيع، عمان، 2017م، ص15.
4 () صباح جاسم عودة، الصحافة والرأي العام، القاهرة، دار الحضارة للنشر، 2015م، ص20 . نقلاً عن سمير محمد حسين، بحوث الإعلام الأسس والمبادئ، القاهرة، عالم الكتب، 1995م، ص131.
5 () ريا قحطان الحمداني، أنواع ومضامين ومناهج البحث العلمي المستخدمة في بحوث الإعلام، مجلة الباحث الإعلامي، العدد الخامس، 2009م.
6 () رائد حسين عباس الملا، حدود الرأي العلمي في بحوث الإعلام الجماهيري (دراسة استطلاعية)، مجلة الباحث الإعلامي، العدد (9-10) 2010م.
7 () شكرية كوكز السراج، المسار العلمي الأكاديمي لبحوث الصحافة في العراق رؤية تقويمية تحليلية، ط1، بغداد، مطبعة الأنس للطباعة والنشر، 2015م.
8 () وداد نجم عبود، معايير التقويم المنهجي لبحوث الإعلام، دراسة في بناء انموذج تقويمي، اطروحة دكتوراه غير منشورة، كلية الإعلام جامعة بغداد، 2016م.
9 () رعد الكعبي، علاقة النتائج بالأهداف في البحوث الإعلامي دراسة تقويمية لمجلة الباحث الإعلامي الباحث الإعلامي 2007م-2017م، مجلة الباحث الإعلامي، العدد 38، 2017م.
10 () شكرية كوكز السراج، مدخل إلى الصحافة المتخصصة، ط2، بغداد، مطبعة الشندي، 2017م، ص4 .
11 () شكرية كوكز السراج، مدخل إلى الصحافة المتخصصة، ط1، القاهرة، دار الحضارة للطباعة للنشر، 2013م، ص15.
12 () شكرية كوكز السراج وصباح جاسم عودة، الإعلام والإعلام المتخصص، الإمارات، دار الكتاب الجامعي، 2018م، ص212.
13 () فوزية غرابية وآخرون، أساليب البحث العلمي في العلوم الاجتماعية والإنسانية، عمان، بلا دار نشر، 1981م، ص6 .
14 () كامل حسون القيم، مناهج وأساليب البحث العلمي في الدراسات الإنسانية، بغداد، السيمياء للتصاميم والطباعة، 2007م، ص63.
15 () سعد سلمان المشهداني، مصدر سابق، ص19-20.
* شمل الحرب النفسية والرأي العام والإعلام البديل.
** يشمل القانون وعلم الاجتماع وعلم النفس واللغة الانكليزية والفلسفة
18 () محمد عبد الحميد، بحوث الصحافة، القاهرة، عالم الكتب، 1992م، ص93.
*** يختلف عدد الباحثين عن عدد البحوث لأن هنالك بحوث مشتركة ومستلة اشترك فيها أكثر من باحث ولربما تجاوز إلى الثلاثة.
**** اعتمدت الباحثة الموقع الجغرافي على عدد البحوث المنشورة وليس على البحوث المشتركة والمستلة من الباحثين (أي عددهم) لأن أجور النشر حسب الدفع تكون للبحث وليس لعدد الباحثين.
***** جمعت الباحثة الباحثين كلهم المنشورة بحوثهم وبضمنهم البحوث المشتركة والمستلة لذا كان المجموع يختلف عن عدد البحوث.

Downloads

Published

2018-01-01

Issue

Section

Articles

How to Cite

Al-Saraj, S. K. (2018). Tendencies of Scientific Research in the Specialized Journalism: the Media Researcher Magazine A survey study. ALBAHITH ALALAMI, 10(39), 9-28. https://doi.org/10.33282/abaa.v10i39.65

Similar Articles

1-10 of 399

You may also start an advanced similarity search for this article.