THE CULTURAL FACTORS THAT ARE AFFECTING THE COMMUNICATOR IN INTERNATIONAL PUBLIC RELATIONS

(Reading In Light Of The Theory Of The Cultural Relativism)

Authors

  • Khaled Ishaq Public Relations Department College of Communication University of Sharjah
  • Muhammed Malik Public Relations Department College of Communication University of Sharjah

DOI:

https://doi.org/10.33282/abaa.v12i48.579

Keywords:

International Public Relations, Cultural Factors, Cultural Relativism, Communicator

Abstract

This research addressed the cultural factors that are affecting the communicator in international public relations in light of the theory of the cultural relativism. The research aimed to find out the nature of cultural differences between societies and how can for professionals in international public relations understanding the culture of other and communicate with him peacefully. The researcher used qualitative and interpretative methodology. Some of the important results of the research are: The Communities are affected by cultural factors that are composed from values, customs, traditions, prevailing and inherited ethic, languages, religious beliefs, fashion, gender, colors indication, freedoms, individual and group rights, and the links that connect the people of this community with each other. These cultural factors has a great impact on the management methods of the organizations and their organizational behavior, and therefore affects communication functions for international public relations

International organizations may face crises because of their limitation in understanding the values and the cultural traditions of their audiences. Therefore, the international institutions which are crossing borders in need for activities of international public relations, because of their need to understood international public opinion and understand the nature of their work, policies and objectives, in order to work with their internal and external audiences in full cooperation. The research recommend the communicators in the international public relations necessity to respect organizational and societal culture in order to avoid from falling in any cultural problem.

 

References

ابتسام عبدالرحمن حلواني. (1430). من أين يبدأ التغيير في ثقافة المنظمة. الرياض: المؤتمر الدولي للتنمية الإدارية - نحو أداء متميز.
إبراهيم البليهي. (2019). الخصوصية الثقافية. صحيفة الرياض. 2 نوفمبر.
إبراهيم الفقي. (2009). إدارة الوقت (الإصدار ط1). القاهرة: إبداع للإعلام والنشر.
أحمد محي خلف صقر. (2019). العوامل الثقافية والاجتماعية وتأثيرها على الخطط الاستراتيجية لتشغيل الشباب في بعض دول العالم. (الإصدار ط1). الإسكندرية: دار التعليم الجامعي.
أريج حسين موسى أبوعاقولة، و عبدالحكيم ياسين حجازي. (2018). الهوية الثقافية لدى طلبة جامعة اليرموك في ضوء العولمة من وجهة نظر الطلبة. دراسات العلوم التربوية، المجلد 45. الملحق(1).
الدليل المنهجي (2012). التعاقد بين الدولة والمؤسسات والمنشآت العامة، المملكة المغربية.
السلسلة التطويرية. (2011). الأتكيت. (الإصدار ط1). النجف الأشرف: المعهد التطويري لتنمية الموارد البشرية.
الصادق مساعد يوسف. (2001). دور العلاقات العامة في التصدي للمخاطر الدولية – دراسة حالة السودان، رسالة ماجستير غير منشورة. كلية الإعلام، جامعة أم درمان الإسلامية.
أمان خلف الغامدي، و ريم علي المغربي. (2018). العوامل الثقافية التي تؤثر في تعلم المفاهيم العلمية لدى تلاميذ المرحلة الابتدائية. مجلة الجامعة الإسلامية للدراسات التربوية والنفسية المجلد 26. العدد (4).
بشير العلاق. (2010). العلاقات العامة الدولية. عمان: دار الشروق.
تقرير التنمية البشرية. (2014). الحرية الثقافية والتنمية البشرية. الأمم المتحدة. تاريخ الاسترداد 10 فبراير 2020 من https://www.un.org/ar/esa/hdr/pdf/hdr14.pdf
جواد علي مسلماني. (2016). البرامج التلفزيونية والدور الثقافي للقنوات الفضائية ط1. عمان: دار امجد للنشر والتوزيع.
جوزيف فرانكل، و (1984). العلاقات الدولية (الإصدار ط2). (غازي عبدالرحمن القصيبي، المحرر) جدة: مطبوعات تمامة.
حسن الخياط. (1996). العطاء الجغرافي في مقدمة أبن خلدون. مجلة مركز الوثائق والدراسات الإنسانية. العدد (8).
حسن دنان. (2014). تأثير العوامل الثقافية والمتغيرات الشخصية على المواقف والسلوكيات السياسية. مجلة أبحاث (59-60)، 60-77.
خالد مصطفى مرعب. (2017). إضاءات مشرقة في تاريخ العلوم عند العرب والمسلمين، إصدارات مؤسسة الشارقة الدولية لتاريخ العلوم عند العرب والمسلمين: وقائع المؤتمر الدولي الثالث في تاريخ العلوم عند العرب والمسلمين. المجلد الأول 5-7 ديسمبر.
راسم محمد الجمال. (2016). العلاقات العامة الدولية. ط2. القاهرة: الدار المصرية اللبنانية.
روجر ويمر، و دومنيك جوزيف. (2013). مدخل إلى مناهج البحث الإعلامي. (صالح أبوأصبع، و فاروق منصور، المترجمون) بيروت: المنظمة العربية للترجمة.
زراري حبيبة. (2014). الحق في التنوع الثقافي، رسالة ماجستير غير منشورة. جامعة سطيف2، كلية الحقوق والعلوم السياسية.
زينة خروب، و أمل الخاروف. (2017). واقع إدماج النوع الاجتماعي في وزارة الشؤون السياسية والبرلمانية في الأردن. مجلة جامعة النجاح للأبحاث (العلوم الإنسانية)، المجلد 31. العدد (7).
سميث، و آخرون. (2009). موسوعة علم الإنسان، المفاهيم والمصطلحات الأنثروبولوجية. القاهرة: المركز القومي للترجمة.
شوقي عبدالله. (2006). إدارة الوقت ومدارس الفكر الإداري (الإصدار ط1). عمان: دار أسامة للنشر والتوزيع.
شيخاوي الياقوت. (2018). معاني الألوان في اللغة والثقافة والفن، رسالة ماجستير غير منشورة، قسم الفنون. جامعة أبي بكر بلقايد تلمسان.
شرع الله إبراهيم . (2015). دور العوامل السوسيوثقافية في تأسيس الثقافة المجتمعية لدى الشباب. مجلة الشباب والمشكلات الاجتماعية.
طيبي غماري. (2013). تصوّرات الدين والثقافة والعولمة تبريراً للحوار أو القطيعة بين الشعوب. مجلة تبين للدراسات الفكرية والثقافية، المركز العربي للأبحاث ودراسة السياسات، المجلد (4). العدد الأول.
عبدالسلام أحمد السامر، و عدنان سمير دهيرب. (2017). تنوع الثقافات والايدلوجيات في المجتمع. مجلة الباحث الإعلامي، العدد38.
عبدالله بن محمد الرفاعي. (2010). العوامل المؤثرة على اتجاهات القائم بالاتصال نحو ثقافة الحوار في العالم الإسلامي. الرياض: كرسي اليونسكو للحوار بين اتباع الديانات والثقافات، جامعة الإمام محمد بن سعود الإسلامية.
عبدالمجيد عبدالمجيد. (2011). رحلة الألوان في أرض المعنى، الملحق الثقافي. صحيفة الاتحاد، 8.
علاوة فوزي. (2015). مقياس الصناعات الثقافية . قسم علوم الإعلام والاتصال، جامعة محمد بوضياف بالمسيلة، الجزائر.
علي عجوة، و محمود يوسف. (2005). إدارة وتخطيط العلاقات العامة. جامعة القاهرة .
غلام علي حداد عادل. (2011). ثقافة العري أو عري الثقافة (الإصدار ط1). بيروت: دار الهادي للطباعة والنشر والتوزيع.
فيصل غرايبة. (2011). ثقافة التعاقد في الفكر الاجتماعي العربي. الأردن: جامعة فيلادلفيا.
كلير كرامش. (2010). اللغة والثقافة (الإصدار ط1). الدوحة: وزارة الثقافة والفنون.
محمد خليل الموسي، و محمد يوسف علوان. (2007). القانون الدولي لحقوق الإنسان – الحقوق المحمية - الجزء الثاني. دار الثقافة للنشر والتوزيع.
مريم محسن كريم، و محمد جاسم فلحي. (2019). موضوعات التعايش السلمي في القنوات الفضائية الأجنبية الموجهة باللغة العربية. مجلة الباحث الإعلامي. العدد (46).
ملك حنفي ناصف. (1998). النسائيات. (الإصدار ط1). القاهرة: ملتقى المرأة والذاكرة.
نبيل علقم. (2012). العادات والتقاليد والقيم، مجلة التراث والمجتمع. مجلة التراث والمجتمع. العدد (54).
يانيك لوميل. (2008). الطبقات الاجتماعية (الإصدار ط1). (جورجيت الحواد، المترجمون) بنغازي: دار الكتب.

References
Ayish.M. (2005). Virtual Public Relations in the United Arab Emirates. Public Relations Review(31).
Chun-ju, F. (2004). Cultural Influence on Relationship Cultivation Strategies, Multinational Companies in China. 8(3).
Khamis, S., & Elizabeth, T. L. (2009). International Public Relations, An American Perspective.
Rhee, Y. (2002). Global Public Relations, A Cross-Cultural Study of the Excellence theory in South Korea. Journal of Public Relations Research, 14 (3).
Sriramesh, K. (2002, April). International Public Relations- A Framework for Future Research. 6 (2).
Stone, J. (2005). Education and Training for IPR. A Call for Radical Curriculum Modifications (p. 464). Florida: Best western south Miami South.
Stone, J. (2005). Education and Training for IPR. p. 464.
Stone, J. (2005). Education and Training for IPR . A Call for Radical Curriculum Modifications (p. 464). Florida: Best western south Miami South.
Suman, L. (2007). International Public Relations as A Predictor of Prominence of US New Coverage (Vol. 33). Public Relations Review.

Downloads

Published

2020-06-28

Issue

Section

Articles

How to Cite

Ishaq, K., & Malik, M. (2020). THE CULTURAL FACTORS THAT ARE AFFECTING THE COMMUNICATOR IN INTERNATIONAL PUBLIC RELATIONS: (Reading In Light Of The Theory Of The Cultural Relativism). ALBAHITH ALALAMI, 12(48), 27-46. https://doi.org/10.33282/abaa.v12i48.579

Similar Articles

1-10 of 271

You may also start an advanced similarity search for this article.