Effectiveness of sports television programs in the development of sports culture among youth

field study

Authors

  • Dr. Afnan Mohammed Shaban Market Research & Consumer Protection Center, University of Baghdad, Baghdad

DOI:

https://doi.org/10.33282/abaa.v10i40.49

Keywords:

Sports, Culture, TV Shows, Development, Youth

Abstract

The aim of the research is to determine the extent to which young people watch television sports programs and the impact of viewing on the level of sports culture among young people and the impact of demographic variables on youth over the viewing of sports programs, The study was conducted on a sample of (200) male and female students from the faculties of the University of Baghdad, where a questionnaire form composed of several axes and questions was prepared to measure the effectiveness of sports programs in youth culture, The statistical program used spss to empty data and extract results by frequency, percentages, correlations, The research reached several results, the most important of which is that there is a strong influence of sports programs on young people’s culture to obtain high sports averages, which shows how young people respond to sports programs and their impact on their information in the field of sports, The first hypothesis was confirmed by the existence of statistically significant differences in the demographic variables towards the viewing of sports television programs. The second hypothesis was not proven because there was no significant correlation between the level of the sports culture and the type of sports programs observed by the sample.

References

(1) عبد الحميد، محمد، (2000)، البحث العلمي في الدراسات الإعلامية، القاهرة: عالم الكتب، ص 16.
(2) خضور، اديب، (2005)، الإعلام المتخصص، ط2، دمشق: المكتبة الإعلامية، ص 63.
(3) human development report, United Nations Development Programme,1 UN Plaza, New York, NY 10017 USA, 2016, p2.
(4) الهادي، عيسى، (2008)، “البرامج الرياضية التلفزيونية واثرها على نشر الوعي الرياضي”، رسالة ماجستير، الجزائر: جامعة الجزائر، معهد التربية البدنية والرياضة، سيدي عبد الله.
(5) الزيود، خالد محمود، (2013)، دور مشاهدة القنوات الفضائية الرياضية في نشر الثقافة الرياضية لدى طلبة جامعة اليرموك، مجلة الجامعة الاسلامية للدراسات التربوية والنفسية، المجلد الحادي والعشرون، العدد الرابع اكتوبر، ص 321- 345.
(6) شاكر، نبيل محمود ، عثمان محمود شحاذة،(2010)، دور مشاهدة القنوات الفضائية الرياضية في نشر الثقافة الرياضية بين طلبة جامعة ديالى، بحوث في التربية الرياضية، كلية التربية الرياضية، جامعة ديالى.
(7) صابر، راجحي، (2012)، تأثير الاعلام الرياضي المرئي في تنمية الثقافة الرياضية لدى تلاميذ المرحلة الثانوية (15-17) سنة، دراسة ميدانية لبعض ثانويات مدينة بسكرة، رسالة ماجستير، قسم التربية البدنية والرياضية، كلية العلوم الانسانية والاجتماعية، جامعة محمد خيضر، ص21 .
(8) مونية، عروة عبلة، (2014)، دور الاعلام الرياضي التلفزي للقناة الجزائرية الاولى في نشر الثقافة الرياضية وتوجيه الطلبة نحو التخصص الرياضي التربوي، رسالة ماجستير، قسم النشاط البدني الرياضي التربوي، معهد علوم وتقنيات النشاطات البدنية والرياضية، جامعة قاصدي مرباح ورقلة، ص9-14.
(9) الحسن، عبد الدائم عمر, (2003)، أنتاج البرامج التلفزيونية, القاهرة: الدار القومية العربية للثقافة والنشر، ص220.
(10) صادق، غسان محمد، (1990)، مباديء التربية والتربية الرياضية، بغداد: دار الحكمة للطباعة والنشر، ص 20-21.
(11) احمد، ميساء نديـم، محمد إسماعيل مهدي، (2012)، الثقافة الرياضية وعلاقتها بالتوافق النفسي والاجتماعي لدى طلاب المرحلة الخامسة بمعهد إعداد المعلمين – ديالى: مجلة علوم التربية الرياضية، العدد الثالث، المجلد الخامس، ص 159.
(12) فتاح الله، عبد الناصر، (2000)، التلفزيون العربي والرياضة ضوابط العلاقة، مجلة اتحاد الاذاعات العربية، القاهرة، جامعة الدول العربية، العدد 4، ص40.

Downloads

Published

2018-04-01

Issue

Section

Articles

How to Cite

Shaban , . A. M. . (2018). Effectiveness of sports television programs in the development of sports culture among youth: field study. ALBAHITH ALALAMI, 10(40), 131-142. https://doi.org/10.33282/abaa.v10i40.49

Similar Articles

91-100 of 168

You may also start an advanced similarity search for this article.