METHODS OF MEASURING THE LEVEL OF COMMUNICATION EFFICIENCY IN NEWS HEADLINES

(Drawn from the doctoral thesis)

Authors

  • Akram Faraj Al-Rubaie Ministry of Culture, Research and Communication Center

DOI:

https://doi.org/10.33282/abaa.v4i17.493

Keywords:

Methods of Measuring, Communication Efficiency, News Headlines

Abstract

Measuring the level of communicative competence in news headlines and the level of stylistic and semantic processing in its formulation requires creating a quantitative scale based on the bases on building the scales and their standards. As judging by scientific of journalism studies lies in the possibility of quantifying the journalistic knowledge, i.e. the ability of this knowledge to shift from qualitative language to its equivalent in the language of numbers.

News headlines and editorial processing are one of the journalistic knowledges that should be studied, analyzed stylistically and semantically; their conclusions drawn and expressed in numbers. Press knowledge is divided into two types:

First: Knowledges related to the means element means the newspaper, whether a newspaper or magazine.

Second: Knowledges related to the sender, message, receiver, echo or impact elements. The news headline measure to be developed depends on the division of these types of journalistic knowledge according to the elements of the communication process. It measures the efficiency of each of its components as follows:

  1. Stylistic and semantic measurement of the media message in the form of news headlines: It includes a set of mathematical equations that adopt the ratio and proportionality system developed by the researcher for the purpose of accomplishing the measurement of the effectiveness of the headlines published in newspapers and their level of communication efficiency. This measurement represents the press knowledge related to the element of the message.
  2. Measure the level of communication skills of press editors with regard to stylistic and semantic processing in formulating the news headlines using the test model prepared by the researcher for the purpose of completing this measurement of twenty questions and each question estimate five grades.

In this light, the degree of drafting skill of news editors is determined. And this measurement represents journalistic knowledge related to the sender's element. Communication skill is matched by craft and intelligence. It means upgrading the meanings positively, excitement and conciseness in order to reach balance with the form of the method used; and to provide meaning in harmony and rhythm.

Communication skills mean writing and speaking skills on the one hand; and reading and listening skills on the other hand, i.e. the ability of the writer or speaker as the sender or source to choose linguistic and non-linguistic symbols; as well as the ability of the recipient to convert the symbols received to meanings he/ she can understand and grasp. This process is called coding skills.

  1. Determining the preference of the formulas in the news headlines resulting from the treatment taken by the editor that achieve the means of attracting attention and interest of the reader using the semantic differentiation form prepared by the researcher to identify the preference of the formulations used in the headlines of the readers that attract their attention and interest in the news. This measurement represents journalistic knowledge related to the elements of the future and echo.
  2. Identifying the newspapers whose titles are subject to the study according to the research plan and objectives; measuring the efficiency of drafting the titles; and presenting and diagnosing the type of journalism school to which it belongs. This measurement represents journalistic knowledge related to the instrument element.

References

.1 د. فاروق أبو زيد : مدخل إلى علم الصحافة، عالم الكتب : القاهرة، 1986، ص.12
2 .المصدر نفسه، ص13 – .14
3 . ينظر إلى كل من : د . محمد عبد الحميد : نظريات الإعلام واتجاهات التأثير ، ط3 ، عالم الكتب : القاهرة ، 2010 ، ص70 ، ومعتز سيد عبد الله : الاجتاهات التعصبية ، سلسلة عالم المعرفة - 137 : الكويت ، 1989 ، ص149 – 150 ، و د . رائد حسني عباس الملا : مهارات الاتصال الجماهيري عن طريق لغة الخطاب ( القنوات الفضائية العربية أنموذجا ) ، مجلة الباحث الإعالمي ، العدد الثالث ، كلية الإعلام – جامعة بغداد ، حزيران 2007 ، ص109 وما بعدها .
4 . د. موسى النبهان :أساسيات القياس في العلوم السلوكية ، دار الشروق للنشر والتوزيع : عمان. ص31 ، 2004 ،
5 . د . احمد جمال ظاهر :البحث العلمي الحديث ، ط2 ، دار الفكر للنشر والتوزيع : عمان ،1984 ،
ص133 وما بعدها.
6 . د. موسى النبهان : مصدر سابق، ص72 – .86
7 . أ . د . كريم الوائلي : الخطاب النقدي عند المعتزلة ، بغداد ، 2006 ، ص149 وما بعدها .
8 . جورج كلير : مقياس صلاحية القراءة ، ترجمة : إبراهيم الشافعي ، عمادة شؤون المكتبات بجامعة الملك سعود : الرياض ، 1988 ،ص2 .
9 . أماني عبد الله العجلان : قياس مقروئية النصوص العربية ، النسخة الثانية ، مبادرة الملك عبد الله للمحتوى العربي مع جامعة الملك سعود ،وحدة المعرفة Knol ، 15 – 5 – 2009 ، منقول من : A , salaman – AL and , H , Khalifa – AL , A , Ajlan – Al 2008 development the Towards Intemational third In , language Arabic for measurements readability automatic an of
M I D C I Management Information Digital on Conference 2008 , .p 506-511, London . 10 . أماني عبد الله العجلان : مصدر سابق، منقول من : عودة الطلحي : قياس مستوى انقرائية كتب القراءة املقررة عام 1410 هـ المخصصة لتلاميذ الصفوف الأخيرة من المرحلة الابتدائية ، جامعة أم القرى : مكة المكرمة ، .1994
11. ميلفن مينتشر : تحرير الأخبار في الصحافة والإذاعة والتلفزيون ، ترجمة : د . أديب خضور ، المكتبة الإعلامية : دمشق ، 1992، ص.102
12. بسام عبد الرحمن مشاقبة : مناهج البحث الإعالمي وتحليل الخطاب ،دار أسامة للنشر والتوزيع :الأردن – عمان ، 2010 ، ص90 .
13 . إن الأخبار والعناوين التي تذكر الفكرة الرئيسة مباشرة وبكلمات معدودة وموجزة تروق أكثرلمستهلكي الأخبار وعناوينها المشغولين بأعمالهم وأمورهم ، والجريدة التي تسمح بكتابة أخبار وعناوين طويلة وغير موجزة أكثر مما ينبغي ستجد نفسها مفتقرة إلى المساحة والوقت الكافي لتغطية أخبار أخرى وإعداد عناوين تعبر عنها ،فالإيجاز يعني الاقتصاد في عدد الكلمات إذ تكمن قوة المادة المكتوبة في الإيجاز، للمزيد ينظر إلى كل من : ديبرا بوتر : دليل الصحافة المستقلة ،مكتب برامج الإعلام الخارجي :وزارة الخارجية الأمريكية ، 2006 ، ص24 ، و W. Stunk,

, 1959 , and white , E.B . The Elements of style Macmillan publising CO ,Ine ., New York
. 23 .p , 1979 reprinted
.14 .د. كرم شلبي : الخبر الصحفي وضوابطه الإسلامية،دار ومكتبة الهلال : بيروت ،2008 ، .199ص
15 . د. حسني نصر، و د. سناء عبد الرحمن :التحرير الصحفي في عصر المعلومات الخبر الصحفي ،ط2 ،دار الكتاب الجامعي :العين ،2004 ، ص239 – .243 16 .القيمة الإخبارية قد تشمل الغرابة أو الشهرة أو ضخامة الحدث أو إبراز العدد وأهميته أو الإجابة عن من وماذا ؟ أو الإجابة عن لماذا أو أي قيمة أخرى يقتضي إبرازها .
17 . يقصد بالأفعال السلبية تلك الأفعال غير الحيادية التي تستخدم في بعض الأحيان في صياغة الأخبار وعناوينها لغرض توجيهها وتلوينها مثل : زعم، ادعى، هدد، اتهم وما إلى ذلك، للمزيد ينظر إلى : ادمون غريب : (الإعلام الأمريكي والعرب ) ، مجلة المستقبل العربي، العدد : 260، مركز دراسات الوحدة العربية : بيروت ، 2000، ص77 – .78 18 . د . رجاء محمود أبو عالم : مناهج البحث في العلوم النفسية والتربوية ،ط4 ، القاهرة : دار النشر للجامعات ، 2004 ،ص ص ص337 ، 353 ،354 .
19 . البرت ل. هستر، مصدر سابق، ص.166
20 . .برند شبلنر :علم اللغة والدراسات الأدبية دراسة الأسلوب ،البالغة ،علم اللغة النصي ،ترجمة : د . محمود جاد الرب ، الدار الفنية للنشر والتوزيع : الرياض ، 1987 ، ص.157
21 . المصدر السابق، ص.157
22 . د . محمد عبد الحميد : تحليل المحتوى في بحوث الإعلام ، دار ومكتبة الهلال : بيروت ، 2008 – . 226ص ، 2009
23 . سعد عبد الرحمن : القياس النفسي : النظرية والتطبيق ، ط3 ، دار الفكر العربي : القاهرة . 186 – 185ص ، 1998 ،
24 . د . محمد عبد الحميد : ، مصدر سابق ، ص230 .
1 d. Farouk Abu Zaid: An Introduction to Journalism, The World of Books: Cairo, 1986, p. 12
2 Ibid., Pp. 13-14
3. Looking at each of: Dr. Mohamed Abdel Hamid: Media Theories and Impact Trends, 3rd edition, World of Books: Cairo, 2010, p. 70, and Moataz Sayed Abdullah: Intolerant Trends, World of Knowledge Series - 137: Kuwait, 1989, pp. 149-150, and d. Raed Hosni Abbas Al-Mulla: Mass Communication Skills Through the Language of Discourse (Arabic Satellite Channels as an Example), Journalist Media Researcher, Third Issue, College of Information - University of Baghdad, June 2007, p. 109 and beyond.
4. Dr.. Musa Al Nabhan: Fundamentals of Measurement in Behavioral Sciences, Al-Shorouk House for Publishing and Distribution: Oman. Pp. 31, 2004,
5. Dr . Ahmad Jamal Zahir: Modern Scientific Research, 2nd edition, Dar Al-Fikr for Publishing and Distribution: Amman, 1984,
Pp. 133 and beyond.
6. Dr.. Musa Al Nabhan: Previous source, pp. 72-86
7. a . Dr . Karim Al-Waeli: Critical Discourse at Mu'tazilah, Baghdad, 2006, pp. 149 and beyond.
8. George Claire: The scale of readability, translation: Ibrahim Al-Shafi’i, Deanship of Library Affairs, King Saud University: Riyadh, 1988, p. 2.
 9. Amani Abdullah Al-Ajlan: Measurement of the Readability of Arabic Texts, Second Edition, King Abdullah Initiative for Arabic Content with King Saud University, Unit of Knowledge Knol, 15 May 2009, quoted by: A, salaman - AL and, H, Khalifa - AL, A, Ajlan - Al 2008 development the Towards Intemational third In, language Arabic for measurements readability automatic an of
M I D C I Management Information Digital on Conference 2008, .p 506-511, London. 10. Amani Abdullah Al-Ajlan: Previous source, quoted from: Awdah Al-Talhi: Measuring the level of readability of reading books scheduled in 1410 AH for students in the last grades of the elementary stage, Umm Al-Qura University: Makkah Al-Mukarramah, 1994.
11. Melvin Mincher: News Editing in the Press, Radio and Television, translation: Dr. Adeeb Khaddour, Media Library: Damascus, 1992, p. 102
 12. Bassam Abdel Rahman Mashaqbeh: Media Research Methods and Discourse Analysis, Osama House for Publishing and Distribution: Jordan - Amman, 2010, p. 90.
 13. The news and headlines that mention the main idea directly and in a few and brief words appeal more to consumers of news and their headlines occupied with their business and their affairs, and the newspaper that allows writing long and non-summary news and headlines more than it should find itself lacking the space and time to cover other news and prepare headlines expressing them, for summary means economy in Number of words The strength of the written material lies in brevity. For more, see: Debra Potter: Directory of Independent Press, Bureau of International Information Programs: US Department of State, 2006, p. 24, and W. Stunk,
 
, 1959, and white, E.B. The Elements of style Macmillan publising CO, Ine., New York
. 23 .p, 1979 reprinted
14 D. Karam Shalaby: The Press Release and Its Islamic Controls, Al-Hilal House and Library: Beirut, 2008, 199 p
15 . Dr.. Hosni Nasr, and d. Sanaa Abdul Rahman: Editorial Editor in the Information Age. Press release, 2nd edition, University Book House: Al-Ain, 2004, pp. 239 - 243. 16. News value may include strangeness, fame, event magnitude, highlighting the number and its importance, or answering who and what? Or answer why or any other value that is required to be presented.
 17. Negative acts mean those non-neutral verbs that are sometimes used in the formulation of news and its headlines for the purpose of directing and coloring them, such as: alleged, claimed, threatened, accused, etc., for more looks at: Edmond Gharib: (American and Arab media), Arab Future Magazine, Issue : 260, Center for Arab Unity Studies: Beirut, 2000, pp. 77- 78 18. Dr . Rajaa Mahmoud Abu Alam: Research Methods in Psychological and Educational Sciences, 4th edition, Cairo: University Publishing House, 2004, pp. Pp. 337, 353, 354.
19. Albert to. Hester, previous source, p. 166
20. Brende Chaplner: Linguistics and Literary Studies Methodology, Rhetoric, Textual Linguistics, Translation: Dr. Mahmoud Jad El-Rab, The Technical Publishing and Distribution House: Riyadh, 1987, p. 157
21. Ibid., P. 157
22. Dr . Mohamed Abdel Hamid: Content Analysis in Media Research, Al-Hilal House and Library: Beirut, 2008 -. 226 p. 2009
23. Saad Abdul Rahman: Psychometrics: Theory and Practice, 3rd floor, Arab Thought Center: Cairo. 186--185 p. 1998,
24. Dr . Muhammad Abd al-Hamid: Previous source, p. 230.

Downloads

Published

2012-09-20

Issue

Section

Articles

How to Cite

Al-Rubaie, A. F. (2012). METHODS OF MEASURING THE LEVEL OF COMMUNICATION EFFICIENCY IN NEWS HEADLINES: (Drawn from the doctoral thesis). ALBAHITH ALALAMI, 4(17), 137-153. https://doi.org/10.33282/abaa.v4i17.493

Publication Dates

Similar Articles

1-10 of 340

You may also start an advanced similarity search for this article.