PUBLIC RELATIONS ACTIVITY IN THE FOUNDATION OF TECHNICAL EDUCATION
DOI:
https://doi.org/10.33282/abaa.v4i17.492Keywords:
Public Relations, Activity,Technical Education, Modern InstitutionsAbstract
Public relations have become vital functions in modern institutions in the complex business world. They play an important role in facilitating the process of communication between the institution and its audiences and achieve mutual understanding between the parties as public relations play this important role based on research and analysis, policy formulation and programming programs and communication with the public.
The significance of this research comes from the challenges faced by public relations in state institutions. Misunderstandings and ambiguities still plague most workers in this field, especially in defining the concept, objectives and basic functions of public relations. In addition, there is no clear scientific vision of the significance of the methods used by the Public Relations Department in dealing with the public directly or indirectly.
The researcher used the survey method in his study in two theoretical aspects which included the concept of public relations; its objectives and functions and the emergence of the Technical Education Authority; and a practical aspect that included analyzing the results of the questionnaire used by the researcher for research purposes.
References
واقع وأداء التعليم التقني، مي حمودي عبد الله الشمري، المعهد العالي للدراسات السياسية والدولية. الجامعة المستنصرية .2005
كلير اوستن، العلاقات العامة الناجمة، (بيروت: الدار العربية للعلوم، (1998) ص.12
ادوارد بيرنيز واخرون ، العلاقات العامة – فن ،ترجمة وديع فلسطني وحسن خليفة (القاهرة :دار المعارف :مؤسسة فرانكلين ،)1959،ص11
محمود محمد الجوهري، اجتاهات حديثة في العلاقات العامة (مصر: مكتبة الاجنلو مصرية، .45ص )1997
زياد محمد الشرمان، عبد الغفور عبد السلام، مبادئ العلاقات العامة (عمان: دار الصفا، )2001 .29ص
لبنان هاتف الشامي، العلاقات العامة- المبادئ والأسس العلمية (عمان: دار اليازوري، )2002 . ص 53
صالح خليل أبو إصبع، العلاقات العامة والاتصال الإنساني (عمان: دار الشروق، )1998 ص.97 . )
* ( انظر كلا من د. عبد الكرمي راضي الجبوري، (العلاقات العامة فن وإبداع) ص36، محمد بهجت كشك (العلاقات العامة في الخدمة الاجتماعية) ص41، مختار التهامي وإبراهيم الداقوقي (مبادئ العلاقات العامة في البلدان النامية) ص41، محمد عبد الحميد (العلاقات العامة والإعلام في منظور علم الاجتماع) ص144، د. إبراهيم إمام (فن العلاقات العامة والإعلام) ص.63
محمد فريد الصحن، العلاقات العامة (مصر: الدار الجامعية للنشر، )1985 ص.34 )5( محمود حسن اسماعيل ،مبادئ علم الاتصال ونظريات التأثير (القاهرة :الدار العلمية للنشر .62ص )2003،
محمد منير حجاب وسحر محمد وهبي ،المداخل الأساسية للعلاقات العامة – المدخل الأتصالي (القاهرة :دار الفجر ،)1999ص26
طارق عبد الحميد البدري، الأساليب القيادية والإدارية في المؤسسات التعليمية (عمان: دار الفكر، )2001 ص.45
محفوظ احمد جودت، العلاقات العامة - المفاهيم والممارسات (عمان: مؤسسة زهران للنشر والتوزيع، )1996 ص.225 )12( محمد عبد الوهاب، النظم املالئمة لقياس وتقومي األداء في املعاهد التقنية العربية، (اجمللد
الثامن عشر، العدد الثالث، )2001 ص.137
دليل هيئة التعليم التقني، 2009، ص.17
موقع هيئة التعليم التقني على شبكة الانترنت www.fte.edu.iq
The reality and performance of technical education, Mai Hamoudi Abdullah Al-Shammari, Higher Institute for Political and International Studies. Al-Mustansiriya University. 2005
Claire Austin, Resulting Public Relations, (Beirut: The Arab Science House, (1998) p. 12
Edward Bernese et al., Public Relations - Art, translated by Wadih Palestine and Hassan Khalifa (Cairo: Dar Al-Maarif: Franklin Institution), 1959, p. 11.
Mahmoud Mohamed El-Gohary, Recent Trends in Public Relations (Egypt: The Anglo Egyptian Library, 45 p.) 1997
Ziyad Muhammad Al-Sharman, Abdel-Ghafour Abdel-Salam, Principles of Public Relations (Amman: Dar Al-Safa, 2001) 29 p
Lebanon, Al-Shami Phone, Public Relations - Scientific Principles and Foundations (Amman: Dar Al-Yazouri, 2002). P. 53
Saleh Khalil Abu Isba, Public Relations and Humanitarian Communication (Amman: Dar Al-Shorouk, 1998) p. 97. )
* (See both Dr. Abd al-Karmi Radhi al-Juburi, (Public Relations Art and Innovation) p. 36, Muhammad Bahjat Keshk (Public Relations in Social Work) p. 41, Mukhtar al-Tohamy and Ibrahim al-Daqqi (Principles of Public Relations in Developing Countries) p. 41, Muhammad Abd al-Hamid ( Public Relations and Media in a Sociology Perspective (p. 144, Dr. Ibrahim Imam (The Art of Public Relations and Media) p. 63
Mohamed Farid El-Sahn, Public Relations (Egypt: University Publishing House, 1985) p. 34) 5 (Mahmoud Hassan Ismail, Principles of Communication Science and Impact Theories (Cairo: The Scientific Publishing House 62 p. 2003),
Muhammad Munir Hijab and Sahar Muhammad Wahbi, The Basic Entrances to Public Relations - The Entry Contact (Cairo: Dar Al Fajr), 1999, p. 26
Tariq Abdul Hamid Al-Badri, Leadership and Administrative Methods in Educational Institutions (Amman: Dar Al-Fikr, 2001) p. 45
Mahfouz Ahmed Jawdat, Public Relations - Concepts and Practices (Amman: Zahran Foundation for Publishing and Distribution, 1996 1996 p. 225 (12) Muhammad Abdul Wahab, Appropriate Systems for Measuring and Evaluating Performance in Arab Technical Institutes,)
Eighteenth, Third Issue, (2001 p. 137)
Technical Education Authority Guide, 2009, p. 17
Technical Education Authority website on the internet www.fte.edu.iq
Downloads
Published
Versions
- 2022-10-01 (2)
- 2024-12-22 (1)
Issue
Section
License
Copyright (c) 2012 author
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Authors retain copyright and grant the journal right of first publication with the work simultaneously licensed under a Creative Commons Attribution License (CC BY 4.0) that allows sharing the work with recognition of authorship and initial publication in ABBA journal.