The Use of Social Networking sites in the Marketing of Values Analytical
Study of the Official Pages of the Ministry of Culture, Tourism and Antiquities and the Ministry of Labor and Social Affairs on Facebook
DOI:
https://doi.org/10.33282/abaa.v13i53.356Keywords:
[social marketing ; values ; social media ; Facebook.Abstract
The social networking sites have brought about fundamental changes and a qualitative shift in the marketing industry and its strategies. The Iraqi ministries have used this site i.e. Facebook to spread and disseminate values in order to consolidate it in Iraqi society which has witnessed many changes in all aspects of life.
The researcher studies the pages of both ministries to know the values contained in the publications of the pages of these two ministries, the quality of grooming as well as the forms in which these values are marketed.
The researcher uses a survey method and content analysis for the publications of these two pages during the study period starting from January 1, 2019 up to April 1, 2019. The research ends with some important results:
1- moral, social and cultural values come first.
2- political, economic, national and artistic values comes second.
3- religious and sport values appears in a very small percentage in these ministries.
The researcher also notices that the Ministry of Cultural, Tourism and Antiquities uses “attached text image” to attract the public and draw attention to its publications, whereas Ministry of Labor, and social Affairs uses “text with videos” because it includes a light number of reports which highlight social and human status and how they remedy them.
References
حسين علي ابراهيم الفلاحي. (2018). أساسيات البحث العلمي ومناهجه في الدراسات الاعلامية (المجلد الاولى). العين: دار الكتاب الجامعي للنشر والتوزيع.
خالد شت. (10 9, 2019). موقع خالد شت. تم الاسترداد من https ;// www. khaledtrm.net
رياض زناد. (2011). دور التسويق الاجتماعي في تفعيل برامج الادماج الشامل للأشخاص ذوي الاعاقة ( رسالة ماجستير ). كلية العلوم الاقتصادية وعلوم التسيير ، الجزائر : جامعة منتوري.
زهير صاحب. (2014). مملكة الفن دراسة في الحضارة العراقية (المجلد الاولى). بيروت: دار الجواهري للنشر والتوزيع.
سامي عبد العزيز. (2013). التسويق الاجتماعي والسياسي / من الصابونة الى الرئيس. القاهرة: دار نهضة مصر.
سمر توفيق صبرة . (2010). التسويق الالكتروني. عمان: دار الاعصار العلمي للنشر والتوزيع.
عبيدة صبطي، و عادل قايد. (2012). الصورة الفنية ودورها في بناء الهوية الثقافية للمجتمع الجزائري. مجلة الباحث في العلوم الانسانية والاجتماعية(29)، صفحة 205.
كمال عبيد . (2012). الانترنت جرائم عصرية خارج نطاق السيطرة. 3. كربلاء: شبكة ألنبا المعلوماتية.
محمد محمود حسن عبد الرحيم. (2009). اثر تطبيق مفهوم التسويق الاجتماعي على تقدم ونمو شركات الخدمية ( رسالة ماجستير ). كلية العلوم الادارية والمالية ، الاردن: جامعة فيلادلفيا.
هدى مالك شبيب. (2009). القيم السائدة في الاعلانات الموجهة اللأطفال ( اطروحة دكتوراه ). كلية الاعلام ، بغداد: جامعة بغداد.
ياسر بن علي الشهري. (2013). تسويق قيم العمل الخيري في ضوء نظرية التسويق الاجتماعي ( اطروحة دكتوراه ). كلية الاعلام ، السعودية : جامعة الإمام محمد بن سعود الإسلامية .
References
Academic Writer. ( 2019). Publication Manual. Amerecan: Available in multiple formats.
sit, w. (2005). abaa. Retrieved from AL-Bahith: Robbins, S. (2001). Culture mana gement. New Jersey: Prentice Hall.
wallace, p. (1999). the psychology of the internet. U.S.A: cambridge university press.
http://abaa.uobaghdad.edu.iq
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2021 عقيل كريم مشط الموسوي
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Authors retain copyright and grant the journal right of first publication with the work simultaneously licensed under a Creative Commons Attribution License (CC BY 4.0) that allows sharing the work with recognition of authorship and initial publication in ABBA journal.