Iraqi Satellite Music Channels and Their Role in Spreading Negative Values among University Youth

Authors

  • Dr. Bushra Dawood Sabb’a College of Mass Communication, University of Baghdad

DOI:

https://doi.org/10.33282/abaa.v5i22.310

Keywords:

Iraqi Satellite, Music Channels, University Youth

Abstract

This study aims to clarify the role of Iraqi satellite channels in spreading negative values ​​among university youth; and the tendency of this segment to simulate the descending behaviors and pseudo-peculiar concepts of our society, which are displayed through the screens of these channels, based on the relevant media literature such as scientific references and the results of previous studies and research.

The study followed the survey methodology to examine the public based on the questionnaire as a research tool, which was distributed to a sample of male and female students of Baghdad University enrolled in the university for the academic year 2011-2012.

In order to achieve the specific objectives of this research, it has been divided into three topics: The first survey, the methodological framework of the research, which included the problem of research and research hypotheses and the importance of research and methodology and previous studies. The second investigation, dealt with the theoretical framework, which included Iraqi music channels and youth. Whereas, the third one, included the results of the field study, and interpretation of the tables attached as well as general findings and recommendations.

The study reached a number of results, including:

  • More than half of the research sample is exposed to Iraqi satellite channels permanently, and most of the respondents watch satellite channels from two hours to less than 3 hours a day. The high rate of watch hours may leave the viewer behaved, especially young people to become a lot of scenes part of their personality and daily behavior.
  • Males and females agreed to simulate what is presented in these channels in terms of specialization, whether scientific or humanistic.
  • There are no significant differences in terms of gender, and the extent of the respondents' approval to impose censorship on the music channels.
  • The results of the field study indicate that the Iraqi satellite channels contribute to the dissemination of many negative behaviors and values, including the adoption of words and dancing movements, imitation of fashion, fluidity and spreading finery, etc. which achieved high rates and repetitions.

Finally, the great spread of these channels and their impact on the mass culture cannot be ignored and must take this media phenomenon seriously, especially since the media studies that addressed this phenomenon are very few despite the space occupied by the broadcast, and with what offer of values many of them are not positive, and they contradict with the familiar values.

References

1 د. محمد حسام الدين اسماعيل ، الصورة والجسد – دراسات نقدية في الاعلام المعاصر ، مركز الوحدة العربية ،بيروت ، 2010 ،ص226
-2 د.صالح عباس الطائي ، مستقبل الامركة … تساؤلات في ضوء ثورتي الاتصال والمعلومات، مجلة المعارك، العدد14، بغداد، 2000، ص86.
-3 مجموعة باحثين، الشباب وأمن المجتمع ، المركز العربي للدراسات الأمنية والتدريب، الرياض ، 1408هـ – 1987م ، ص 242
-4 د. محمد حسام الدين اسماعيل ، مصدر سابق ، ص20
- 5عدنان بهية ، صورالتنميط الاعلامي للمرأة وفق مفهوم النوع الاجتماعي ، مجلة معهد أكد الثقافي للبحوث والدراسات ، العدد 84 تشرين الثاني 2005 ،ص30
6- MC Dougall, William, Character and the conduct of Life London &co , 1955, p. 135
-7 د. فوزية عبد الله آل علي ، الغنائية العربية والاشباعات المتحققة – دراسة ميدانية على طلبة الجامعات الاماراتية الحكومية والخاصة ، المجلة المصرية لبحوث الاعلام ،جامعة القاهرة ، كلية الاعلام ، العدد29 ، مارس ،2008 ،ص97
-8 د. عمار طاهر ، انماط تعرض المراهقين لاغاني التلفزيون المصورة(الفيديو كليب)،مجلة الاداب ، كلية الاداب ، جامعة بغداد ، العدد87 ،2008 ، ص446
9- عزة عبد العظيم ، ادراك الشباب الجامعي لتأثير الفضائيات الغنائية العربية والاشباعات المتحققة ، المجلة المصرية لبحوث الرأي العام ، المجلد الخامس العدد الثاني ، يونيو- ديسمبر 2004
-10 انور الرواس ، استخدامات الشباب الجامعي للقنوات الفضائية الغنائية والاشباعات المتحققةالمجلة المصرية لبحوث الرأي العام ، المجلد الخامس العدد الثاني ، يونيو- ديسمبر 2004
-11 حسين ابو شنب ، اتجاهات الشباب الجامعي الفلسطيني نحو الاغاني المصورة الفيديو كليب ، دراسة غير منشورة ،المؤتمر العلمي العاشرلكلية الاعلام ، جامعة القاهرة ، 4-6 مايو 2004
-12 محمد حسام الدين اسماعيل ، مصدر سابق ، ص226
,Thomos.L.Mcphai -13 الاعلام الدولي –النظريات –الاتجاهات – الملكية ترجمة د .حسني محمد نصر ود. عبد الله الكندي ، الامارات العربية المتحدة ، دار الكتاب الجامعي ، 2005، ص186-187

Downloads

Issue

Section

Articles

How to Cite

Dawood Sabb’a, . B. (2019). Iraqi Satellite Music Channels and Their Role in Spreading Negative Values among University Youth. ALBAHITH ALALAMI, 5(22), 126-149. https://doi.org/10.33282/abaa.v5i22.310

Publication Dates

Similar Articles

21-30 of 402

You may also start an advanced similarity search for this article.