The Challenges of Forming A Culture of Change in Iraq (Self-Obstacles to the Media Role)

Authors

  • Prof. Jaleel Wadi Hamood, Dr, College of Fine Arts, University of Diyala

DOI:

https://doi.org/10.33282/abaa.v6i23.293

Keywords:

The Challenges, Culture, Change in Iraq, Obstacles

Abstract

The Iraqi culture faced a set of challenges that can be diagnosed with the most prominent features as follows:

  1. The dominance of authoritarian political systems which entails authoritarian regimes with the absence of contemporary political concepts of human rights.
  2. The prevalence of non- informed cultural systems which have the shortage of capabilities that enable them to activate cultural elements in positive references, historical, or seclusion on itself and not be able to interact with the current active cultures.
  3. Stagnant economic conditions have not had a decent life for individuals, or a certain level of well-being, as well as poor services and others.
  4. Social life controlled by the prevailing culture, limiting the capacity of human creativity, and deprive him of his freedom to enjoy, imposing different types of wills that are composed as a religious or political form.

Although the Iraqi area creates an interactive media long time ago, since the sixties of the nineteenth century, however, these events have not been able to perform roles that are supposed to do, namely the development of a culture of change, and in this aspect is the research problem, which seeks in its main target  to detect obstacles that have limited the role of the media in shaping the culture of change and the development of awareness of the change

References

1. انظر بهذا الخصوص : محاضرة عبد الحميد عبد المجيد ، التغـــــــــــــيير
مفهومه/ أسبابه/ أهدافه/ قادته/ مقاومته ، المنشورة على موقع جامعة ام القرى ، uqu.edu.sa/page/ar/9668 ، استرجعت بتاريخ 13 / 8 / 2012 ، وكذلك صبري محمد خليل ، قضايا التغيير ومفهوم المفاضلة ، المنشور على موقع سودانايل ، www.sudanile.com، استرجع بتالريخ 13 / 8 / 2012.
2 ــ صالح خليل ابو اصبع ، الاتصال والاعلام في المجتمعات المعاصرة ، ط5 ،عمان ، دار مجدلاوي ، 2006 ، ص 205 ــ 208
3 ــ جون ديوي ، الحرية والثقافة ، ترجمة امين مرسي قنديل ، القاهرة ،مكتبة الانجلو المصرية ، بدون تاريخ ، ص31
4 ــ سمير محمد حسين ، بحوث الاعلام : الاسس والمبادىء ، القاهرة ، عالم الكتب ،1976 ، ص 119
5 ــ محمد منير حجاب ، اساسسيات البحوث الاعلامية والاجتماعية ،ط3 ، القاهرة ، دار الفجر الجديد ،2006 ، ص 70
6 ــ شيماء ذو الفقار زغيب ، مناهج البحث والاستخدامات الاحصائية في الدراسات الاعلامية ، القاهرة ، الدار المصرية اللبنانية ، 2009 ، ص 205
7 ــ شيماء ذو الفقار زغيب ، نظريات في تشكيل اتجاهات الرأي العام ،القاهرة ، الدار المصرية اللبنانية ، 2004 ،ص 111
8 ــ راسم محمد الجمال ، الاتصال والاعلام في الوطن العربي ، ط2 ، بيروت ، مركز دراسات الوحدة العربية ،2001 ،ص 106 و112
9 ــ الاحصائية المعلنة لمرصد الحريات الصحفية في العراق ، www.jfoiraq.org ، استرجع بتاريخ 14 / 8 / 2012 .
10 ــ ويلبر شرام ، وسائل الاعلام والتنمية القومية ، ترجمة اديب يوسف شيش ، دمشق ، وزارة الثقافة ، 1969،ص 427
11 ــ بشرى جميل الراوي ، متطلبات الابداع الاعلامي العربي في البرامج ، مجلة الباحث الاعلامي ،العدد 8 ، كلية الاعلام / جامعة بغداد ، 2010 ، ص 198
12 ــ مؤيد الخفاف ،الصحافة العراقية في عامين : من 9 / نيسان وحتى نيسان 2005 ، مجلة الباحث الاعلامي ، العدد 2 ، كلية الاعلام / جامعة بغداد ،2006 ، ص 47 ــ 48
13 ــ مي العبد الله ، التلفزيون وقضايا الاتصال في عالم متغير ، بيروت ، دار النهضة العربية ، 2006 ،ص 121
14 ــ محمد عبد الحميد ، نظريات الاعلام واتجاهات التأثير ، ط3 ،القاهرة عالم الكتب ، 2004 ،ص 72
15 ــ المصدر نفسه ، ص 252
16 ــ المصدر نفسه ، ص70 ــ 72
17 ــ هادي نعمان الهيتي ، اشكالية المستقبل في الوعي العربي ، بيروت ، مركز دراسات الوحدة العربية ، 2003 ، ص 163
18 ــ مؤيد الخفاف، مصدر سابق ، 53
19 ــ ويلبر شرام ، مصدر سابق ، ص 430
20 ــ صالح خليل ابو اصبع ، مصدر سابق ، ص203
21 ــ حسن عماد مكاوي ، ليلى حسين السيد ، الاتصال ونظرياته المعاصرة ،القاهرة ، الدارالمصرية اللبنانية ،2008 ، ص 179
22 ــ عبد العزيز شرف ، نماذج الاتصال في الفنون والاعلام والتعليم وادارة الاعمال ،القاهرة ، الدار المصرية اللبنانية ، 2003 ،ص 198
23 ــ ويلبر شرام ، مصدر سابق ، ص 399
24 ــ انظر بهذا الخصوص ، المصدر السابق ، ص 3و4
25 ــ عبد الله بن مسعود الطويرقي ، صحافة المجتمع الجماهيري : سوسيولوجيا الاعلام في مجتمعات الجماهير ، الرياض ، مكتبة العبيكان ، 1997 ، ص 272 ــ 273
26 ــ المصدر نفسه ، ص 273
27 ــ شيماء ذو الفقار زغيب ، نظريات في تشكيل اتجاهات الرأي العام ، مصدر سابق ، ص 219
28 ــ محمد عبد الحميد ، مصدر سابق ، ص 164
29 ــ سامر جميل رضوان ، الاهتمام واللامبالاة ،مقالة منشورة على موقع الباحث العلمي ، www.alba7es.com ، استرجعت بتاريخ 15/ 8/ 2012 .
30 ــ محمد بن عبد الرحمن الحضيف ، كيف تؤثر وسائل الاعلام : دراسة في النظريات والاساليب ، الرياض ، مكتبة العبيكان ، 1998 ، ص 49
31 ــ حسن عماد مكاوي ، ليلى حسين السيد ،مصدر سابق ،ص 71 ــ 72
32 ــ هادي نعمان الهيتي ، مصدر سابق ، ص 22
33 ــ عبد الله بن مسعود الطويرقي ، مصدر سابق ، 225
34 ــ دنيس ما كويل ، الاعلام وتأثيراته : دراسات في بناء النظرية الاعلامية ، تعريب عثمان العربي ، الرياض ، دار الشبل ، 1992 ،ص 43 ــ44
35 ــ حسين الخزاعي ، مهارات الاتصال في الخدمة الاجتماعية ، عمان ، دار البركة ، 2004 ، ص 195

Downloads

Issue

Section

Articles

How to Cite

Wadi Hamood, . J. . (2019). The Challenges of Forming A Culture of Change in Iraq (Self-Obstacles to the Media Role). ALBAHITH ALALAMI, 6(23), 138-152. https://doi.org/10.33282/abaa.v6i23.293

Similar Articles

1-10 of 226

You may also start an advanced similarity search for this article.