Persuasive Sentimental Method in the Electronic Newspapers of Terrorist Organizations - A research drawn from a Master Degree thesis

Authors

  • Prof..Hashim. H. AL.Tameemi . P.h.d University Of Baghdad -College Of Mass Communication
  • Kifah Hayder Faleeh University Of Baghdad -College Of Mass Communication

DOI:

https://doi.org/10.33282/abaa.v11i44.281

Keywords:

emotional solicitation, electronic journalism, terrorist groups.

Abstract

The paper probes into minute identification of the data of the methods followed in the electronic newspapers that aim to promote terrorist organizations like Al Qaeda and ISIS to draw emotional empathy and sympathy with them.
The paper aims at identifying:
How emotional empathy was utilized by terrorists in E-newspapers.
How useful utilizing emotional empathy was in attracting supporters. The sample that is used in the paper is based on the opening articles of E-newspapers that propagate Al Qaeda and ISIS, e.g. (Sawtu el jihad) “The Sound of Fighting in the Name of God”, (Mua’skar el Battar wal Shamikha wal Khansaa) “Camps of Al Battar, Shamika, and Khansaa”, “Inspire” and (Thurwatu el Sanam, Dabiq, and Rumiyah).
The paper is descriptive following the survey approach and data analysis approach.

The paper has come up with the following findings:
1. The Terrorist Organizations Al Qaeda and ISIS used twelve promoting methods in the opening articles of the E-Newspapers; the emotional empathy method comes top among them.
2. They utilized the International World Web (Internet) to promote their methods and thinking via E-newspapers.

References

NATO REVIEW MAGAZINE ، استخدام داعش المتطور لوسائل الاتصالات، متاح على الرابط:https://www.nato. int/docu/review/index-AR-html. استرجع بتاريخ 20/1/2018م.
أبو رمان، محمد ، سر الجاذبية، داعش الدعاية والتجنيد، عمان، مؤسسة فريدريش أيبرت:2014م، ص9-16.
أبو هنية، حسن وآخرون، سر الجاذبية: داعش، الدعاية، والتجنيد، مصدر سابق، ص17-25.
اسماعيل، إبراهيم ، الإعلام المعاصر وسائله، مهاراته، تأثيراته، الدوحة، وزارة الثقافة والفنون والتراث2014م، ص22-24.
الأسدي، جمال ، الدعاية والاتصال، بغداد، دار عدنان للطباعة والنشر والتوزيع: 2012م، ص28.
التميمي، هاشم حسن ، دور الإعلام في مكافحة الإرهاب، جامعة بغداد، مجلة العلوم السياسية، العدد:49، كانون الثاني:2015م، ص1-27.
الحلواني، ماجد وآخرون، التفكير في مجتمع المعلومات، تونس، جامعة منوبة، معهد الصحافة وعلوم الأخبار:2005م، ص26.
الداغستاني، سناء عيسى ، علم النفس الاجتماعي نظريات ودراسات، بيروت، الرافدين للطباعة والنشر والتوزيع: 2017م، ص373.
الصفدي، حسان، مصدر سابق، ص27-37.
الصفدي، حسان وآخرون، سر الجاذبية: داعش، الدعاية، والتجنيد، مصدر سابق، ص27-37.
الفيصل، عبد الأمير ، الصحافة الإلكترونية في الوطن العربي، عمان، دار الشروق للنشر والتوزيع:2006،ص162.
اللبان، شريف ، قرأه في الاستراتيجية الإعلامية والثقافية لتنظيم داعش، مجلة الإعلام العربي والمجتمع، العدد :21/2016م.
بدر، أحمد، اصول البحث العلمي ومناهجه، ط6، الكويت، وكالة المطبوعات:1982م، ص358.
بوردو، بيير ، التلفزيون والتلاعب بالعقول، ترجمة درويش الحلوجي، دمشق، دار كنعان للدراسات والنشر والخدمات الإعلامية:2004م، ص24.
حسن، صلاح الدين و ماهر فرغلي، أساليب التجنيد عند الجماعات الجهادية الإرهابية، الجيزة، مركز دال للأبحاث والإنتاج الإعلامي، صحيفة حفريات الإلكترونية:2017م، ص، ص9-17.
حسن، صلاح الدين وماهر فرغلي، المصدر السابق نفسه، ص25-26.
حمود، عبد الحليم ، فن غسل الأدمغة بحث في الدعاية والرأي العام، بيروت، دار الهادي للطباعة والنشر والتوزيع:2008م، ص، ص 59-87.
زاوي، رابح ومجموعة مؤلفين، الدين والدم والبارود، الجزائر، أبن النديم للنشر والتوزيع:2017م،ص205-206.
شكري، رفيق ، دراسة في الراي العام والإعلام والدعاية، طرابلس، جروس برس :1991م،ص،ص 11-16.
عبد المجيد، أحمد ، استمالة العاطفة فيالق الدعاية الأمريكية التي مهدت لغزو العراق، بيروت، المؤسسة العربية للدراسات والنشر:2008م، ص29.
عبد المجيد، أحمد ، توظيف التقنيات الاتصالية، مصدر سابق، ص46-47.
عبد المجيد، أحمد ، توظيف التقنيات الاتصالية الجديدة في حملات الرئاسة الأمريكية 2008-2016، الجامعة العراقية، كلية الإعلام، المؤتمر العلمي الثالث:2016م، ص97-122.
فرنانديز، البرت ، باقية وتتمدد: مواجهة شبكات الدعاية الخاصة بداعش، واشنطن دي سي، مركز سياسة الشرق الأوسط، معهد بروكنجر:2015م، ص8-9.
فرنانديز، البرت ، مصدر سابق، ص، ص 5-8.
كوفاتش، بيل وتوم روزنستل، عناصر الصحافة، ترجمة لميس فؤاد اليحيى، عمان، الأهلية للنشر والتوزيع:2013م، ص، ص 2-10..
مجلة الشامخة الإلكترونية، العدد الأول، ربيع الأول1432ه، ص9-10.
ناي، مالوري ، الدين الأسس، ترجمة هند عبد الستار، بيروت، العربية للأبحاث والنشر:2009م،ص17-19.
يونان، كلود ، التضليل الكلامي وآليات السيطرة على الرأي العام، بيروت، دار النهضة العربية، دت،ص15.

Downloads

Issue

Section

Articles

How to Cite

H. AL.Tameemi, H., & Hayder Faleeh, . K. . . (2019). Persuasive Sentimental Method in the Electronic Newspapers of Terrorist Organizations - A research drawn from a Master Degree thesis. ALBAHITH ALALAMI, 11(44), 215-230. https://doi.org/10.33282/abaa.v11i44.281

Similar Articles

11-20 of 137

You may also start an advanced similarity search for this article.