Attitudes of the Iraqi Public towards the Propaganda Logic of Terrorist Organizations

Authors

  • سعد محمد خضير, م. University of Baghdad/ College of Mass-Communication

DOI:

https://doi.org/10.33282/abaa.v7i30.179

Keywords:

Attitudes, Iraqi Public, towards, Propaganda Logic, Terrorist Organizations

Abstract

                     The research entitled "the attitudes of Iraqi People towards the Logic Propaganda for Terrorist Organization such as Daash Regulation, as-Qaida, and Jabhat al-Nasra". It is a field study on the professors and the students of the College of Mass Media at Baghdad University in 2014.

                      After the global war on terrorism declared on September 11, 2011, the researcher finds it is important to study such subject as it threats the unity and sovereignty of Iraq especially after the invasion of Daash regulation of parts of its lands. This research is a descriptive one. The researcher has used the "questionnaire form" to show the results and to express their digital implications.

                   Propaganda addresses firstly the emotions of people and secondly their minds. The terrorist organizations exploit the emotional side as an essential pillar to achieve their goals especially in a crisis of a sectarian character. Daash regulation represents religious extremism on the Iraqi society. It threats peace and security in the Arab Homeland; its philosophy is non-religious in order to break up the Arabs and Muslim world particularly its funding sources are international funding.

                   It also uses different styles of propaganda to convince the public and create an environment of sectarian through violence and power (force) among the components of Iraqi society. Daash regulation depends on electronic media more than the traditional one due to its quickly spread and easily browsed by most people.

                 One of the most important reasons behind the decline of this regulation is the formation of the popular crowd troops to support the Iraqi armed forces.

References

1. محمد عبد الحميد، تحليل المحتوى في بحوث الاعلام، بيروت، دار ومكتبة الهلال، 2008، ص54.
2.عبد الرحمن عيسوي، اتجاهات جديدة في علم النفس الحديث، بيروت، دار النهضة العربية، 1983، ص80.
3. محمد خليفة بركات، علم نفس التعليم، ج3، الكويت، دار القلم، 1976، ص137
4. احمد بدر، الرأي العام طبيعته وتكوينه وقياسه ودوره في السياسة العامة، القاهرة، دار قباء للنشر والتوزيع، 1998، ص72.
5. عبد الباسط محمد حسن، اصول البحث الاجتماعي، القاهرة، مكتبة الانجلو مصرية، 1971، ص251.
(*) وهؤلاء المحكمين هم كل من:
- أ.م.د. حمدان خضر سالم
- أ.م.د. عبد النبي خزعل
- أ.م.د. عبد الامير فيصل
- أ.م.د. سهام الشجيري
- أ.م.د . محمد رضا مبارك
60 حامد عبد الله ربيع، فلسفة الدعاية الاسرائيلية، بيروت، مركز الابحاث، منظمة التحرير الفلسطينية، 1970، ص161.
7 0 المصدر السابق، ص42.
8 0 Berelson, Janowi tz. Public opinion and communication, 1966, p.369
9-حامد ربيع، الحرب النفسية في المنطقة العربية، بيروت، المؤسسة العربية للدراسات والنشر، ط1، 1974، ص197.
01-علي عواد، الاعلام والرأي، بيروت، بيسان للنشر والتوزيع والاعلام، ط2، 2010، ص152.
11- المعجم العربي الاساسي، المنظمة العربية للتربية والثقافة والعلوم، لاروس، 1989.
21- علي عواد، الاعلام والرأي، مصدر سابق، ص153.
31- حسن عماد مكاوي، الاعلام ومعالجة الازمات، القاهرة، الدار المصرية اللبنانية، 2005، ص63.
41- حامد ربيع، الحرب النفسية في المنطقة العربية، مصدر سابق، ص35.
51- علي عواد، الاعلام والرأي، مصدر سابق، ص157.
61- حامد ربيع، الحرب النفسية في المنطقة العربية، مصدر سابق، ص35.
71- حامد ربيع،اعادة كتابة التاريخ ونظرية الحرب النفسية: حول تحليل ظاهرة الصراع القومي في العالم العربي، بغداد، بحث غير منشور، في 17/12/1987، ص6.
81- مي العبد الله سنو، التلفزيون وقضايا الاتصال في عالم متغير، بيروت، دار النهضة العربية، 2006.
91- حامد ربيع، الحرب النفسية في المنطقة العربية، مصدر سابق، ص31.
02- نهى عاطف العبد، الاعلام الدولي، القاهرة، الدار العربية للنشر، 2009، ص42.
12- Thomas L.Mcphail، الاعلام الدولي، النظريات- الاتجاهات والملكية، ترجمة حسني نصر وعبد الله الكندي، الامارات العربية المتحدة، دار الكتاب الجامعي، 2011، ص31.
22- محمد حسام الدين، المسؤولية الاجتماعية للصحافة، القاهرة، الدار المصرية اللبنانية، 2003، ص209.
32- Peter Talyer, “The Semantics of Political Violence” Inipeter Golding etal, communicating politics (Londonl Leicester university press, 1986), p101 .
42- محمد حسام الدين، مصدر سابق، ص210.
52- سهام الشجيري، وكالات الانباء والتحكم الاخباري، الاردن، دار اسامة للنشر والتوزيع، ط1، 2014، ص154.
62- المصدر السابق، ص165.
72- المكتبة الافتراضية

Downloads

Published

2015-10-01

Issue

Section

Articles

How to Cite

خضير س. م. (2015). Attitudes of the Iraqi Public towards the Propaganda Logic of Terrorist Organizations. ALBAHITH ALALAMI, 7(30), 125-146. https://doi.org/10.33282/abaa.v7i30.179

Publication Dates

Similar Articles

41-50 of 299

You may also start an advanced similarity search for this article.

Most read articles by the same author(s)